19.3 C
Athens
Δευτέρα, 6 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΙστορίαΣαν ΣήμεραΣαν Σήμερα: 17 Δεκεμβρίου 1903 - Η πρώτη πτήση των αδελφών Ράιτ

Σαν Σήμερα: 17 Δεκεμβρίου 1903 – Η πρώτη πτήση των αδελφών Ράιτ


Της Παρασκευής Κωστίνου,

1903: Πραγματοποιείται παγκοσμίως η πρώτη πτήση μηχανοκίνητου αεροπλάνου από τους αδελφούς Ράιτ στο παραθαλάσσιο χωριό Κίτι Χοκ στη Βόρεια Καρολίνα. Πρόκειται για πτήση 12 δευτερολέπτων, που συντάραξε, όμως, τον κόσμο.

Τα δύο αδέλφια Γουίλμπουρ και Όρβιλ Ράιτ γεννήθηκαν στο Μέλβιλ της Ιντιάνα. Ο πρώτος γεννήθηκε το 1867, ο Όρβιλ (ο δεύτερος) το 1871, ενώ η τρίτη αδερφή τους έφυγε σε νεαρή ηλικία από φυματίωση. Ο πατέρας τους εργαζόταν ως επίσκοπος στην τοπική εκκλησία των Ενωμένων εν Χριστώ Αδελφών, ενώ η μητέρα τους κατείχε αρκετές γνώσεις σχετικά με την μηχανική και την ξυλουργική και αυτή ήταν η αιτία να μυηθούν στον χώρο της μηχανικής. Ο πατέρας τους λόγω επαγγέλματος έλειπε συχνά από το σπίτι, αλλά πάντα τους έφερνε ιδιαίτερα δώρα. Ένα τέτοιο δώρο ήταν ένα μικρό μοντέλο ελικοπτέρου, το οποίο επηρέασε σημαντικά την ψυχοσύνθεση των δύο αδελφών, ώστε μετέπειτα να ασχοληθούν με την επιστήμη της αεροναυτικής.

Ο Γουίλμπουρ, όντας ευφυέστατος και φιλομαθής από μικρή ηλικία, είχε κάνει αίτηση για το Πανεπιστήμιο του Γέιλ. Δυστυχώς, όμως, ένα ατύχημα το 1886 από το μπαστούνι του αντιπάλου του σε αγώνα χόκεϊ, άλλαξε τελείως τα σχέδια της ζωής του. Αποφάσισε να αφήσει το πανεπιστήμιο και να φροντίσει την άρρωστη μητέρα του στο σπίτι, ενώ είχαν αρχίσει να εμφανίζονται σοβαρά συμπτώματα κατάθλιψης. 

Έτσι αποφάσισαν τα δύο αδέλφια να συνδυάσουν την αγάπη τους για το ποδήλατο και να ανοίξουν ένα κατάστημα που θα επισκευάζουν και θα πουλάνε ποδήλατα. Παράλληλα με αυτό, είχαν ιδρύσει την δική τους εφημερίδα, τη “West Side News”. 

Δεν είχαν σταματήσει όλο αυτό το διάστημα να μελετούνε μηχανική και να παρακολουθούν τις διάφορες τεχνολογικές εξελίξεις, ενώ σημαντική επιρροή γι’ αυτούς ήταν ο Γερμανός μηχανικός Όττο Λίλιενταλ. Αφορμή, λοιπόν, για να ασχοληθούν πιο συστηματικά, στάθηκε ο θάνατος του Όττο Λίλιενταλ σε μία απόπειρά του να πετάξει, η οποία απέβη μοιραία.

Πηγή εικόνας: historycollection.com

Επέλεξαν το χωριό Κίτι Χοκ στη Βόρεια Καρολίνα για τους πειραματισμούς τους, το οποίο είναι γνωστό για τους θυελλώδεις ανέμους. Μιμούμενοι τον μηχανισμό των πτηνών, συνειδητοποίησαν ότι η αντίθετη κίνηση των φτερών των πτηνών, τους προσφέρει ισορροπία, οπότε αποπειράθηκαν να μιμηθούν αυτό τον μηχανισμό. Σε συνδυασμό, φυσικά, με την κατασκευή ενός πηδαλίου, είχαν έτοιμο το πρώτο μηχανοκίνητο αεροπλάνο 6,5 μέτρων, βάρους 341 κιλών και άνοιγμα πτερύγων 12,3 μέτρων, ενώ αξίζει να αναφερθεί ότι το ένα φτερό ήταν ελαφρώς μεγαλύτερο για να υπάρχει καλύτερη ισορροπία. Το ονόμασαν “Flyer 1” και στις 14 Δεκεμβρίου του 1903 ήταν έτοιμο για δοκιμή. Δυστυχώς, η πρώτη απόπειρα απέτυχε. Ύστερα από αναγκαίες διορθώσεις που έκαναν, στις 17 Δεκεμβρίου 1903 ήταν πανέτοιμο για δοκιμή. 

Η πρώτη πτήση έγινε στις 10.35” και ολοκληρώθηκε με πλήρη επιτυχία, με το αεροπλάνο να πετάει για 12 δευτερόλεπτα διανύοντας 37 μέτρα. Ακολούθησαν ακόμη τρεις πτήσεις σε ευθεία γραμμή με μεγαλύτερη διάρκεια. Η τελευταία, μάλιστα, πτήση διήρκησε 59 δευτερόλεπτα και διάνυσε 260 μέτρα. Η επόμενη κίνηση των αδελφών Ράιτ μετά από την τεράστια επιτυχία τους, ήταν να προστατέψουν την καινοτομία τους και να κατοχυρώσουν το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. 

Μετά από την πρώτη πτήση των αδελφών Ράιτ, ο Τύπος είχε κρατήσει διστακτική στάση. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο Γουίλμπουρ ξεκίνησε μία ευρωπαϊκή περιοδεία για να κάνει γνωστή την καινοτομία που είχαν εφεύρει τα δύο αδέλφια. Πράγματι, ξεκινώντας από την Γαλλία, κατάφερε να πείσει με αρκετές δοκιμές αξιωματικούς, δημοσιογράφους και ανθρώπους της πολιτικής. Το αποτέλεσμα ήταν να καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του ευρύ κοινού, να πουλήσει αεροπλάνα και να υπογράψει συμβόλαια με αεροπορικές υπηρεσίες. 

Ο αντίπαλος, βέβαια, των αδελφών Ράιτ, Glenn Curtiss, προχώρησε σε μεγάλες καινοτομίες σχεδόν παράλληλα με τα δύο αδέρφια, όσον αφορά την αεροπορία. Κατάφερε να αναπτύξει το δικό του σύστημα πτήσης ελέγχου, που, στην ουσία, είναι το σημερινό ελικόπτερο. Σχετικά, όμως, με αυτό, οι αδελφοί Ράιτ ισχυρίστηκαν ότι η ανακάλυψη αυτή παραβιάζει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας που είχαν κατοχυρώσει.

Αναμφισβήτητα, η ανακάλυψη των αδελφών Ράιτ ήταν πάρα πολύ σημαντική για τον σύγχρονο κόσμο και έχει καθορίσει τις μετακινήσεις των ανθρώπων. Πλέον, όλος ο κόσμος συνδέεται και επικοινωνεί μέσα σε λίγες, μόλις, ώρες. Σίγουρα, αυτά τα 12 δευτερόλεπτα της πρώτης πτήσης σημάδεψαν τον ρου της παγκόσμιας ιστορίας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • 17 Δεκέμβρη 1903: Η ιστορική πτήση των αδελφών Ράιτ, katiousa.gr, Διαθέσιμο εδώ
  • Πώς οι αδελφοί Ράιτ άλλαξαν τον κόσμο σε 12 δευτερόλεπτα, ertnews.gr, Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παρασκευή Κωστίνου
Παρασκευή Κωστίνου
Είναι 23 χρονών και μένει στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία 5 χρόνια λόγω σπουδών. Σπουδάζει στο τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Τα τελευταία 3 χρόνια συμμετέχει στην πανεπιστημιακή ανασκαφή του Δίου. Για 2 μήνες έκανε πρακτική στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Χαλκιδικής-Αγίου Όρους και ασχολήθηκε με την καταγραφή και την αρχειοθέτηση. Γνωρίζει πολύ καλά Αγγλικά σε επίπεδο Proficiency και Γερμανικά επιπέδου Β2. Απολαμβάνει ιδιαίτερα το διάβασμα και την ζωγραφική, ενώ όποτε έχει διαθέσιμο χρόνο ταξιδεύει.