16.1 C
Athens
Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΗ ιστορία πίσω από δύο προσφιλή επιτραπέζια παιχνίδια

Η ιστορία πίσω από δύο προσφιλή επιτραπέζια παιχνίδια


Της Χιόνας Οικονομάκη, 

Σε μία εποχή όπου κυριαρχεί η οθόνη, τα επιτραπέζια παιχνίδια αποτελούν μία δραστηριότητα που εξασφαλίζει την άμεση επικοινωνία με τους γύρω μας σε συνδυασμό με την όξυνση του νου και της κριτικής μας σκέψης. Η εποχή του φθινοπώρου, μάλιστα, ενδείκνυται για τέτοιου είδους εσωτερικές δραστηριότητες που δημιουργούν μία ευχάριστη ατμόσφαιρα στο πλαίσιο μίας παρέας, δίνοντάς μας τη δυνατότητα για την αποτύπωση όμορφων αναμνήσεων. Ακόμη, αποτελούν μία αγαπημένη οικογενειακή δραστηριότητα που συμβάλει στην σύσφιξη των σχέσεων των μελών της οικογένειας και τη δημιουργία αξέχαστων στιγμών. Ποια είναι, όμως, η ιστορία πίσω από μερικά από τα γνωστότερα επιτραπέζια παιχνίδια;

1.Scrabble

Ήταν το 1933 όταν ο αρχιτέκτονας Alfred Mosher Butts βρισκόταν σε διαδικασία προσπάθειας δημιουργίας ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού που θα είχε απήχηση στο ευρύ κοινό. Όταν ο αρχιτέκτονας έφτασε στη συνειδητοποίηση πως τα παιχνίδια λέξεων ήταν λιγότερο δημοφιλή από τα παιχνίδια με τις κάρτες, επειδή τα πρώτα δεν προσέφεραν την καταμέτρηση «πόντων» και άρα δεν αναδείκνυαν κάποιον από τους παίκτες σε νικητή, αποφάσισε πως είχε έρθει η στιγμή αυτό να αλλάξει. Αρχικά, λοιπόν, η πρώτη μορφή του παιχνιδιού, που τότε ονομαζόταν Lexico, αποτελούσε έναν συνδυασμό τύχης, γραμμάτων και του κλασικού σταυρόλεξου. Μάλιστα, για να γίνει δίκαιη κατανομή στους πόντους με τους οποίους ισοδυναμούσε το κάθε γράμμα, ο Butts μελέτησε διεξοδικά τα κείμενα που συμπεριλαμβάνονταν σε γνωστές εφημερίδες της εποχής, προκειμένου να εντοπίσει τα γράμματα που επαναλαμβάνονταν συχνότερα ή σπανιότερα.

Πηγή Εικόνας: pixabay.com / Δικαιώματα χρήσης: jankosmowski

Στη συνέχεια, ο επιχειρηματίας James Brunot, σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα που ήταν ο αρχικός εμπνευστής του εγχειρήματος, απλοποίησε τους κανόνες και βελτίωση το επιτραπέζιο, το οποίο μετά τη δεκαετία του ’50 αποτέλεσε σημαντική εμπορική επιτυχία. Κάπως έτσι, λοιπόν, το Scrabble έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα επιτραπέζια σε παγκόσμια κλίμακα, αποτελώντας μία ιδιαίτερα ευχάριστη δραστηριότητα για μικρούς και μεγάλους που ενδείκνυται ακόμη και για… εκπαιδευτική χρήση.

2.Trivial Pursuit

To Trivial Pursuit έχει χαρακτηριστεί ως «ο βασιλιάς των επιτραπέζιων», αφού μαζί με τη Μονόπολη, βρίσκεται στην κορυφή των πωλήσεων, σχεδόν από την ημέρα της κυκλοφορίας του. Πρόκειται για ένα παιχνίδι γνώσεων με τη μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων που πέρα από διασκέδαση προσφέρει στους παίκτες εγκυκλοπαιδικές ή και ακόμη πιο εξειδικευμένες γνώσεις. Η ιδέα για τη δημιουργία του παιχνιδιού ξεκίνησε από δύο φίλους, τον Scott Abbott και τον Chris Haney, οι οποίοι απολάμβαναν ιδιαίτερα να παίζουν μαζί επιτραπέζια παιχνίδια.

Οι δημιουργοί του Trivial Pursuit, Scott Abbott & Chris Haney. Πηγή Εικόνας: menshouse.gr

Μάλιστα, η ενασχόληση αυτή αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους, ενώ η ιδιαίτερα έντονη τριβή με τα παιχνίδια τους οδήγησε στο να ανασυνθέτουν κάθε φορά τους δικούς τους κανόνες, προκειμένου να τον κάνουν πιο ενδιαφέρον. Αυτή, ακριβώς, η συνήθεια ήταν που τους έδωσε την ιδέα να φτιάξουν το δικό τους επιτραπέζιο, και κάπως έτσι γεννήθηκε το Trivial Pursuit. Στο σημείο αυτό, αξίζει να υπογραμμίσουμε πως στην πρώτη έκδοση του παιχνιδιού που κυκλοφόρησε, μερικές από τις ερωτήσεις είχαν άγνωστες ή ακόμη και λανθασμένες απαντήσεις. Πρόκειται για μία σκόπιμη πρωτοβουλία των δημιουργών, η οποία είχε, πιθανότατα, ως στόχο την ανάδειξη της άγνοιας των ανθρώπων πάνω σε θεμελιώδη ερωτήματα και βασικές γνώσεις.

Τα επιτραπέζια παιχνίδια, λοιπόν, είναι μία δραστηριότητα που «ενώνει» τους παίκτες κάτω από συμφραζόμενα αποκλίνοντα της καθημερινότητας και συνθήκες ιδιόμορφες που προκαλούν άφθονο γέλιο, ενώ παράλληλα προϋποθέτουν μία πιο κριτική ματιά. Σίγουρα, όμως, πρόκειται για μία ιδανική ευκαιρία να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά με τους αγαπημένους μας και να δημιουργήσουμε όμορφες αναμνήσεις!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Το διασημότερο επιτραπέζιο του κόσμου προέκυψε από… σπόντα, menshouse.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Scrabble: Η ιστορία του παιχνιδιού που φτιάχτηκε από έναν άνεργο και απορρίφθηκε από όλες τις εταιρείες, news.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Χιόνα Οικονομάκη
Χιόνα Οικονομάκη
Είναι φοιτήτρια του Τμήματος Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Κατάγεται από τη Μάνη και αγαπάει ιδιαίτερα τον τόπο της και την Ιστορία του. Από μικρή ηλικία της άρεσε η λογοτεχνία και αργότερα η ποίηση. Αγαπημένος της ποιητής είναι ο Ντίνος Χριστιανόπουλος.