21.3 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΤο ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα

Το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα


Της Δήμητρας Χαρέλη,

Ζούμε στην εποχή της ταχύτητας και του πλαστικού χρήματος. Ζούμε στην εποχή του Διαδικτύου και των social media. Πολύτιμα εργαλεία που κρύβουν κινητήρια δύναμη και θέτουν πλέον νέους κανόνες πετυχαίνοντας, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, ένα πολυπόθητο στοίχημα. Λιγότερος χρόνος, λιγότερη ενέργεια και ασφαλώς, μεγαλύτερα κέρδη. Το ηλεκτρονικό εμπόριο εισχώρησε αποφασιστικά στα ελληνικά δεδομένα τα τελευταία χρόνια και έχει επαναπροσδιορίσει τους κανόνες της αγοράς, ενώ στην Ευρώπη εδώ και αρκετά χρόνια έχει καθιερώσει την παρουσία του με αρκετά ανεβασμένα ποσοστά σε πολλές χώρες. Γεωγραφικοί περιορισμοί δεν υπάρχουν και έτσι οι επιχειρήσεις έχουν το προνόμιο να μεγαλώνουν την λίστα των πελατών τους, καθώς οι αποστάσεις εκμηδενίζονται. Κάποιος που γνωρίζει πολύ καλά το παιχνίδι της διαφήμισης μπορεί να προμοτάρει την δουλεία του στην μεγάλη οθόνη-βιτρίνα αυξάνοντας σημαντικά τα κέρδη του με ελάχιστο κόστος. Αυτό είναι λοιπόν το ηλεκτρονικό εμπόριο και φαίνεται να έχει εκτοξευτεί μετά τις τελευταίες εξελίξεις.

Η ολική πρόσβαση στο διαδίκτυο μέσω κινητών τηλεφώνων έκανε τις συναλλαγές ευκολότερες και ενίσχυσε την πρόοδο του ψηφιακού εμπορίου. Αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο, μέσω του οποίου εξυπηρετούνται ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές σε ελάχιστα λεπτά. Οι online καταναλωτές έχουν στραφεί στην πληρωμή με την χρήση χρεωστικής κάρτας, επισφραγίζοντας την ασφάλεια των συναλλαγών, αν και η αντικαταβολή παραμένει ακόμα ο πιο ασφαλής τρόπος πληρωμής για τους περισσότερους. Όπως και να ‘χει τα ελληνικά virtual wallets έχουν ακόμα μεγάλη διαδρομή να καλύψουν μέχρι να αγγίξουν τα ποσοστά άλλων ευρωπαϊκών χωρών, οι οποίες με αυτό τον τρόπο αντιμετώπισαν την έλλειψη μετρητών. Το διαδίκτυο έχει εγκαινιάσει για τα καλά μια παγκόσμια αγορά και προσφέρει τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων από οπουδήποτε. Το κόστος, συγκριτικά με τα φυσικά καταστήματα, δεν παρουσιάζει τρομερές διαφορές. Υπάρχει κάποια μείωση από την απαλλαγή του λειτουργικού κόστους και του προσωπικού εργασίας που χρειάζεται υπό κανονικές συνθήκες κάποια επιχείρηση για να λειτουργήσει. Η σημαντική συμβολή των social media και του διαδικτύου έχουν ενισχύσει και τις αγορές δια ζώσης. Μετά από έρευνα προσφορών και σύγκριση των διαθέσιμων προϊόντων μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες οι καταναλωτές στρέφονται στην τελική τους απόφαση. Κάτι τέτοιο μπορεί να σημαίνει αύξηση του ανταγωνισμού στις e-επιχειρήσεις εφόσον η τιμή είναι το μοναδικό κριτήριο σύγκρισης των σελίδων για τον ενδιαφερόμενο.

Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο επί Covid -19 ως μοναδική σανίδα σωτηρίας για την οικονομία

Αν υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία να αποδείξει τη δύναμη του το εμπόριο της νέας γενιάς, είναι σίγουρα το τώρα. Εν όψει πανδημίας και λίγο αργότερα, όλες οι επιχειρήσεις ήρθαν αντιμέτωπες με πρωτόγνωρες συνθήκες και με μια τεράστια αδυναμία διαχείρισης της νέας πραγματικότητας. Αν ήθελαν, λοιπόν, να επιβιώσουν η λύση ήταν μονόδρομος. Σημειώθηκε 107% αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου στο διάστημα της καραντίνας την ίδια στιγμή όπου όλα τα φυσικά καταστήματα είχαν κατεβάσει ρολά μετά από την ανακοίνωση των σχετικών μέτρων προστασίας. Πολλές, αν όχι όλες, οι επιχειρήσεις στράφηκαν σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιών ως μοναδική σανίδα σωτηρίας. Υπήρχαν βέβαια και αυτές που λειτουργούσαν ήδη με την πολιτική του e-shop και ίσως να δυσκολεύτηκαν από άποψη χρόνου. Ωστόσο σημειώθηκε 60% αύξηση των νέων χρηστών στο e-shop. Παρόμοιοι ρυθμοί θα συνεχίσουν ακόμα και μετά την άρση των μέτρων προς την πορεία για την επιστροφή στην κανονικότητα. Σε καμία περίπτωση δεν έγινε ολικό comeback στους παλιούς ρυθμούς με την φυσική παρουσία των καταναλωτών.

Αν και οι ψηφιακές αγορές έχουν αποδείξει την τεράστια δύναμη που κρύβουν, υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο αξιοποίησης τους. Τα περιθώρια για την άνθιση της οικονομίας έχουν στενέψει και θα χρειαστεί αρκετός χρόνος μέχρι να σημειωθεί η παραμικρή βελτίωση της. Το ηλεκτρονικό εμπόριο κατάφερε να κρατήσει ζωντανές χιλιάδες μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις με την αξιοποίηση των online αγορών, ενώ τόνωσε το διεθνές εμπόριο στα πλαίσια μιας μεγάλης οικονομίας. Ήδη από την εμφάνιση των capital controls, η πρόσβαση στην ψηφιακή αγορά ήταν μια σανίδα σωτηρίας για κάθε επιχείρηση που σέβεται τον εαυτό της και πολεμά ώστε να επιβιώσει στον στίβο του ανταγωνισμού. Μικρές και μεγάλες ηλικίες, δείχνουν να έχουν συμβαδίσει με την νέα ψηφιακή τάση, καθώς διευκολύνουν την διαδικασία αγοράς από άποψη χρόνου και κέρδους προς όφελος του καταναλωτή. Η νέα καταναλωτική τάση ήρθε για να μείνει.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμητρα Χαρέλη
Δήμητρα Χαρέλη
Γεννήθηκε στις 3 Σεπτεμβρίου 1995 στην Χαλκιδική. Είναι απόφοιτη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης) με έντονο ενδιαφέρον για γραφή και ανάγνωση ποίησης και λογοτεχνίας.