20.9 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΤο φαινόμενο Greta Thunberg: σύγχρονος Μεσσίας ή προϊόν μαζικής κατανάλωσης;

Το φαινόμενο Greta Thunberg: σύγχρονος Μεσσίας ή προϊόν μαζικής κατανάλωσης;


Του Μίνωα Ράπτη,

Η 16χρονη Σουηδή Γκρέτα αποτελεί το πρόσωπο των ημερών σε διεθνές επίπεδο, ενώ το όνομα της φιγουράρει ανάμεσα σε αυτά των υποψηφίων για το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης. Πώς έφτασε όμως μια έφηβη, κόρη διάσημων καλλιτεχνών στη Σουηδία (η μητέρα της εργάζεται ως τραγουδίστρια της όπερας και ο μπαμπάς της ως ηθοποιός, ενώ ο παππούς της ήταν διάσημος ηθοποιός και σκηνοθέτης) να γίνει το πρόσωπο – σύμβολο σε ένα διεθνές κίνημα;

Όλα ξεκίνησαν ακριβώς πριν έναν χρόνο, όταν διαμαρτυρήθηκε έξω από το Σουηδικό Κοινοβούλιο, με αίτημα να σταματήσει η υπερθέρμανση του πλανήτη και η κλιματική αλλαγή. Τα ΜΜΕ εκθαμβώθηκαν από την επιμονή της, ιδιαίτερα σε συνάρτηση με το νεαρό της ηλικίας της. Έκτοτε και ειδικά τον τελευταίο καιρό, η μικρή Γκρέτα έχει αποκτήσει κοινό σε μαζική κλίμακα παγκοσμίως, με τις σχετικές διαμαρτυρίες για το συγκεκριμένο σκοπό να λαμβάνουν χώρα σε πάνω από 100 χώρες του κόσμου.

Έχει βρει βήμα για να επικοινωνήσει το μήνυμα της σε τεράστιου βεληνεκούς πλατφόρμες, όπως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ αλλά και το TedX, ενώ το πρόσωπο της έχει βρεθεί στα εξώφυλλα κορυφαίων περιοδικών. Η Γκρέτα είναι αδιαμφισβήτητα το νεότερο (και ηλικιακά) πρόσωπο του κινήματος κατά της κλιματικής αλλαγής.

Στην προσπάθειά της αρνείται να χρησιμοποιήσει μέσα μεταφοράς που μολύνουν με τεράστιες ποσότητες ρύπων το περιβάλλον, με αποτέλεσμα να καταφθάνει στους προορισμούς, όπου είναι προσκεκλημένη ως ομιλήτρια, έπειτα από πολύ περισσότερες ώρες ταξιδιού σε σχέση με άλλους συνομιλητές της.

Μιλώντας σε διεθνείς ηγέτες στο Νταβός, η Γκρέτα είπε: «Το σπίτι μας καίγεται. Θέλω να σας πανικοβάλω. Θέλω να νιώσετε το φόβο που νιώθω κάθε μέρα. Το οφείλουμε στους νέους ανθρώπους, να τους δώσουμε ελπίδα.»

Τι καθιστά όμως αυτήν την φέρελπι νέα, αμφιλεγόμενο πρόσωπο;

Η Γκρέτα έχει όλα όσα ονειρεύεται το διεθνές καθεστώς πολιτικής ορθότητας: είναι νέα, είναι γυναίκα, έχει κάποιου είδους ιδιαιτερότητα (έχει διαγνωστεί με σύνδρομο Asperger), παίρνει πολύ σοβαρά τον εαυτό της και μιλάει για την κλιματική αλλαγή. Όλα αυτά αποτελούν κόκκινο πανί για τους πολέμιους της διεθνούς (νέο)φιλελεύθερης ατζέντας για το περιβάλλον και φυσικά αξιοποιούνται ως επιχειρήματα εναντίον της κινηματικής της δράσης (ναι, δυστυχώς, ακόμη και το Asperger’s).

Είναι αναμενόμενο, όταν ένα κίνημα – που ούτως ή άλλως θα έχει φίλους και πολέμιους – προσωποποιείται σε έναν άνθρωπο, η δημόσια συζήτηση να γίνεται εν πολλοίς πάνω σ’ αυτό, με τα προσωπικά του προτερήματα και τις ατέλειές του να μετασχηματίζονται σε επιχειρήματα υπέρ ή κατά του εκάστοτε σκοπού που πρεσβεύει. Δεν είναι ψέμα, η επιχειρηματική-πολιτική ελίτ που προωθεί τα αιτήματα κατά της κλιματικής αλλαγής, «αγκάλιασε» την Γκρέτα, της έδωσε κάθε βήμα και όπλο που χρειαζόταν για να γίνει ανάρπαστη και να αποκτήσει το -ραγδαίως αναπτυσσόμενο- σύγχρονο οικολογικό κίνημα τον επίσημο διεθνή πρεσβευτή του, που τόσο έψαχνε.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιδεικνύουν για άλλη μια φορά τη δύναμή τους στην παγκόσμια ροή γεγονότων, αφού είναι πλέον οφθαλμοφανές: οι σύγχρονοι Μεσσίες δε χρειάζεται να είναι χαρισματικοί ηγέτες, ή να εμπνέουν μέσω της αμέσου επαφής τον κόσμο. Όλα είναι εφικτά, αρκεί να έχεις Instagram (και έναν… καλό σκοπό).


Μίνωας Ράπτης

Γεννημένος και μεγαλωμένος από το 1998 στην Αθήνα, προπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης & Πολιτικής Επιστήμης του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης στην Κομοτηνή, στην κατεύθυνση της Πολιτικής Επιστήμης.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώτα Κοσκινά
Γιώτα Κοσκινά
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Αποφοίτησε το 2016 από το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με κατεύθυνση την Πολιτική Επιστήμη. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης στο μεταπτυχιακό με τίτλο «Πολιτική και Διαδίκτυο» του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα ως επικοινωνιολόγος.