16.6 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσική"Who The Hell Is Edgar?": Κριτική στη μουσική βιομηχανία μέσω… Eurovision

“Who The Hell Is Edgar?”: Κριτική στη μουσική βιομηχανία μέσω… Eurovision


Της Μαρίας Κουλούρη,

Ο Μάιος είναι για πολλούς ο μήνας που μας εισάγει στη θερινή περίοδο. Η σχολική περίοδος πλησιάζει στο τέλος της, οι καλοκαιρινές διακοπές αποτελούν την αισιόδοξη σκέψη όλων, ενώ, παράλληλα, πολλά μεγάλα events συμβαίνουν ανά τον κόσμο. Ένα από αυτά τα events είναι και η Eurovision, η οποία, αν και αποτελεί για πολλούς «πανηγυράκι», κερδίζει κάθε χρόνο όλο και περισσότερους υποστηρικτές, αφού παρακολουθείται από περίπου 150 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Πιο συγκεκριμένα, η Eurovision αποτελεί ένα φεστιβάλ τραγουδιού, το οποίο συμβαίνει κάθε χρόνο περίπου στα μέσα Μαΐου και συμμετέχουν σχεδόν όλες οι χώρες που ανήκουν στην E.B.U. (European Broadcasting Union). Η νικήτρια χώρα της προηγούμενης χρονιάς αναλαμβάνει να φιλοξενήσει τον μουσικό διαγωνισμό. Οι χώρες συχνά επιλέγουν να «διαμαρτυρηθούν» ή να προωθήσουν τα δικά τους μηνύματα μέσα από τα τραγούδια τους, με τα πιο συχνά θέματα να αφορούν την κοινωνία, τον πόλεμο, τη σεξουαλικότητα, την ισότητα των δύο φίλων κ. ά. Η φετινή συμμετοχή της Αυστρίας, ωστόσο, «αγγίζει» ένα θέμα πρωτότυπο, αλλά και απολύτως επίκαιρο, αυτό της αμοιβής των καλλιτεχνών στη σύγχρονη μουσική βιομηχανία.

Πηγή εικόνας: eurovisionworld.com

Το τραγούδι Who the hell is Edgar? ερμηνεύεται από τις νεαρές τραγουδίστριες Teya & Salena, ενώ αποτελεί δημιούργημα των ιδίων, καθώς και των Ronald Janeček και Pele Loriano. Η Teya, κατά κόσμον Teodora Špirić, είναι γεννημένη στις 12 Απριλίου του 2000 στη Βιέννη από Σέρβους γονείς και ασχολείται με τη μουσική από την ηλικία των 12, ενώ στο τραγούδι είναι αυτοδίδακτη. Το 2020, προσπάθησε να εκπροσωπήσει ξανά τη Σερβία και την Αυστρία στον διαγωνισμό, όμως δεν κατάφερε να νικήσει στα προκριματικά.

Αντίστοιχα, χωρίς επιτυχία, προσπάθησε να εκπροσωπήσει την Αυστρία και η Salena, η κατά κόσμον Selina-Maria Edbauer. Γεννήθηκε στις 11 Μαρτίου του 1998 στην Αυστρία, ασχολείται με τη μουσική από την ηλικία των 7 και έχει συμμετάσχει στο The Voice of Germany το 2017. Γνωρίστηκε με την Teya το 2021, ενώ συμμετείχαν στο show Starmania της Αυστρίας.

Το τραγούδι δε φαίνεται να ανήκει στην κατηγορία τραγουδιών που έχουν ως στόχο τη ραδιοφωνική επιτυχία, αλλά μπορεί να χαρακτηριστεί ως “joke entry”, δηλαδή μια συμμετοχή που έχει ως σκοπό τη σάτιρα και την προώθηση ενός μηνύματος, που αφορά τους καλλιτέχνες. Συγκεκριμένα, αναφέρονται έμμεσα στην άγνοια που επικρατεί γύρω από τους δημιουργούς ενός τραγουδιού, αφού οι περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται, κυρίως, με τους ερμηνευτές των τραγουδιών, με αποτέλεσμα η προσπάθεια και η αξία των δημιουργών να μην αναγνωρίζονται. Επίσης, ακόμη και σήμερα, σημαντικό πρόβλημα αποτελεί η ανισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών καλλιτεχνών, με τις δεύτερες να αμείβονται λιγότερο και να μην υπολογίζονται στον ίδιο βαθμό με τους άνδρες καλλιτέχνες, ενώ πολλές φορές δέχονται πιο αυστηρή κριτική. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιείται το όνομα του σπουδαίου Αμερικανού ποιητή, Edgar Allan Poe, ώστε να ακουστεί πως ένα φάντασμα υπάρχει μέσα στο σώμα των καλλιτεχνών και τους δίνει την έμπνευση να δημιουργήσουν μουσική.

Η Salena (αριστερά) και η Teya (δεξιά). Πηγή εικόνας: thateurovisionsite.com / Δικαιώματα χρήσης: ORF

Η κριτική στη μουσική βιομηχανία, όμως, δε σταματάει εκεί. Στο τραγούδι αναδεικνύεται και το πρόβλημα των χαμηλών οικονομικών αποδοχών των καλλιτεχνών. Πιο συγκεκριμένα, στη γέφυρα του τραγουδιού επαναλαμβάνεται ο αριθμός 0.003, ο οποίος αποτελεί το ποσό που λαμβάνει ένας καλλιτέχνης για κάθε ακρόαση του τραγουδιού του στο Spotify. Κι όμως, η αμοιβή για κάθε ακρόαση είναι 0.003 δολάρια! Επίσης, στο τραγούδι αναφέρεται η φράση “Edgar cannot pay rent for me”, επισημαίνοντας, με ακόμα πιο σαφή τρόπο, τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καλλιτέχνες, αναφέροντας, ενδεικτικά, πως με την αμοιβή τους πολλές φορές δε μπορούν να πληρώσουν ούτε το νοίκι του σπιτιού τους. Υψηλά αμειβόμενη χαρακτηρίζεται μόνο μια μικρή μερίδα καλλιτεχνών, αφού στην πλειοψηφία τους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης, γι’ αυτό αναγκάζονται να απασχολούνται σε 2 ή 3 δουλειές.

Ανεξάρτητα από το αν η συμμετοχή αρέσει ή όχι σε κάποιον, το μήνυμά της είναι έντονα επίκαιρο, αλλά και ξεχωριστό, αφού η κριτική στη μουσική βιομηχανία δεν αποτελεί συχνό θέμα. Μάλιστα, ασκείται κριτική στη μουσική βιομηχανία μέσω ενός μουσικού διαγωνισμού, κάτι αρκετά παράδοξο θα λέγαμε. Η συμμετοχή της Αυστρίας Who the hell is Edgar? με τις Teya & Salena διαγωνίζεται στον Β’ Ημιτελικό της Eurovision την Πέμπτη 11 Μαΐου στις 22:00 και αποτελεί ένα από τα φαβορί του διαγωνισμού.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Η ιστορία του Διαγωνισμού Τραγουδιού της Eurovision, sansimera.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Eurovision 2023 Austria profile “Who the hell is Edgar?”  by Teya & Salena, aussievision.net, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Κουλούρη, Αρχισυντάκτρια Ύλης
Μαρία Κουλούρη, Αρχισυντάκτρια Ύλης
Γεννήθηκε τον Ιούλιο του 1999 και ζει στην Αθήνα, ενώ κατάγεται από την κοσμοπολίτικη Κέρκυρα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας & Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών και εργάζεται ως φιλόλογος στην ιδιωτική εκπαίδευση. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά, ενώ στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τη φωτογραφία, τη μουσική και τη συγγραφή. Αγαπά τον πολιτισμό, την τέχνη και τα ταξίδια.