15 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαEver Given, Διώρυγα του Σουέζ και Οικονομικά

Ever Given, Διώρυγα του Σουέζ και Οικονομικά


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Ουκ ολίγες φορές, διασχίζοντας έναν δρόμο, είτε περπατώντας είτε με κάποιο όχημα, παρατηρεί κανείς ένα στραβά παρκαρισμένο αυτοκίνητο, μια μπλοκαρισμένη διάβαση πεζών και γενικότερα λάθη που στα μάτια των περισσοτέρων μοιάζουν αστεία και ανεξήγητα. Αν υποθέσουμε πως τη συζήτηση την έκαναν μια ντουζίνα ναυτικοί, τότε, μάλλον, κάπως έτσι θα αντιδρούσαν στο άκουσμα του συμβάντος με το Ever Given.

Για όσους δεν γνωρίζουν τι ακριβώς συνέβη, απλώς θα αναφέρουμε πως το φορτηγό πλοίο ονόματι Ever Given, συνολικού βάρους 220.000 τόνων, κόλλησε, ναι καλά διαβάζετε, στη Διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα στην παγκόσμια υδάτινη κυκλοφορία. Το ευτυχές γεγονός ήρθε τη Δευτέρα με το τεραστίων διαστάσεων Ever Given να ξεκολλά, έπειτα από περίπου μια εβδομάδα ακινησίας.

Για να οδηγηθούμε σε αυτό όμως, ένας πραγματικός στόλος από ρυμουλκά και βυθοκόρους χρειάστηκε να δουλεύει νυχθημερόν για την εύρεση της ιδανικότερης και ταχύτερης λύσης. Η κατάσταση ήταν τόσο οριακή αν αναλογιστεί κανείς τις σκέψεις, απελπισίας σχεδόν, που αφορούσαν την αφαίρεση φορτίου, αλλά και καυσίμων από το πλοίο, προκειμένου να επανέλθει το βάρος του σε πιο φυσιολογικά επίπεδα, μήπως και η μετακίνησή του έπαυε να θεωρείται άθλος. Εκτός της δυσκολίας του σεναρίου αυτού, προέκυπταν σηματικά ζητήματα τόσο χρόνου όσο και κόστους, όμως ευτυχώς δεν χρειάστηκε να τεθεί σε εφαρμογή.

Πηγή: marinetraffic.com

Σε κάθε περίπτωση, τίποτα δεν έληξε τη Δευτέρα, έστω κι αν πανηγυρίστηκε δεόντος η απελευθέρωση του γιγαντιαίου πλοίου. Ήδη από τις προηγούμενες μέρες, εκπρόσωποι της Αιγύπτου έκαναν λόγο για αποζημιώσεις, διόλου ευκαταφρόνητες, για όλες τις συνέπειες από την πλήρη ακινητοποίηση του Ever Given. Παράλληλα, προς αποφυγή περαιτέρω παρεξηγήσεων, κατέστη σαφές πως, πλέον, η κυκλοφορία μπορεί να συνεχιστεί αρμονικά και πως το κανάλι δεν έπαψε ποτέ να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.

Το νούμερα ζαλίζουν. Το μήκους 4000 μέτρων Ever Given, για κάθε μέρα που παρέμενε αμετακίνητο, δημιουργούσε έλλειμμα ύψους 7 δις λιρών Αγγλίας σε ό,τι αφορούσε τα υπόλοιπα πλοία, τα οποία όπως είναι λογικό δεν μπορούσαν να μετακινηθούν, αφού τη δίοδο εμπόδιζε το Ever Given. Σαν να μην έφτανε αυτό, την ίδια ώρα, το κανάλι δεν εισέπραττε τα περίπου 11 εκατομμύρια λίρες ημερησίως, που αποτελούν το «μεροκάματο» με βάση την κίνηση. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Osama Rabie, επικεφαλής της διώρυγας, όλοι φρόντισαν ώστε να λυθεί το ζήτημα σε χρόνο ρεκόρ, λόγω της τεράστιας οικονομικής σημασίας, ενώ σε οποιοδήποτε άλλο σημείο του πλανήτη ίσως χρειάζονταν ως και 3 μήνες.

Την ώρα που τα φώτα από όλο τον κόσμο είναι στραμμένα πάνω στους κυβερνήτες του πλοίου, η εταιρία υπεύθυνη για τεχνικά ζητήματα, Bernhard Schulte Shipmanagement, αποδίδει τις ευθύνες, αποκλειστικά, στους ισχυρούς ανέμους που επικρατούσαν την ώρα που το Ever Given επιχειρούσε την διέλευση του. Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, η απόφαση που θα βγει από τις αρμόδιες αρχές είναι μείζονος σημασίας, αφού είτε ο χειριστής του πλοίου έχει κάνει μοιραίο λάθος είτε οι υπεύθυνοι για την ρύθμιση της κίνησης εντός της διώρυγας δεν προειδοποίησαν για την επικινδυνότητα των καιρικών συνθηκών. Αναλογιζόμενοι το πιθανό ύψος των αποζημιώσεων, είναι λογικό ο ένας να προσπαθεί να πετάξει το μπαλάκι στον άλλο.

Αν μη τι άλλο, πρωτοφανές περιστατικό για τα παγκόσμια χωρικά ύδατα, που αναστάτωσε για αρκετές μέρες τη ναυτιλιακή, και όχι μόνο, κοινότητα. Για την ώρα, έχουν αποκατασταθεί οι ισορροπίες σχετικά με την κυκλοφορία, όμως, χωρίς δεύτερη σκέψη, οι οικονομικές επιπτώσεις και αποφάσεις θα μας απασχολήσουν το προσεχές διάστημα.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Διώρυγα Σουέζ: Πώς «ξεκόλλησε» το γιγάντιο Ever Given, Καθημερινή. Διαθέσιμο εδώ.
  • Suez Canal insurance claims to run into hundreds of millions of dollars, Financial Times. Διαθέσιμο εδώ.
  • Who pays for Suez blockage? Ever Given grounding could spark years of litigation, The Guardian. Διαθέσιμο εδώ.

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.