15.9 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσικήΧάρις Αλεξίου: «Φεύγω, τώρα φεύγω…» - Αναδρομή σε μία σπουδαία καρίερα

Χάρις Αλεξίου: «Φεύγω, τώρα φεύγω…» – Αναδρομή σε μία σπουδαία καρίερα


Της Ελευθερίας Κωνστάντιου,

Η ανεπανάληπτη Χάρις Αλεξίου, η δικιά μας Χαρούλα, όπως συνηθίζουμε να την αποκαλούμε, η τραγουδίστρια που με τη φωνή της έντυσε τις χαρές και τις λύπες μας, την προηγούμενη Πέμπτη μας ανακοίνωσε την απόφασή της να αποσυρθεί από το τραγούδι μετά από μια γεμάτη καριέρα μισού αιώνα. «Δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως τραγουδούσα παλιά. Και δεν καταδέχομαι να συνεχίσω και να το κάνω αυτό, αν δεν μπορώ να το κάνω καλά», δήλωσε στον Φώτη Απέργη και το Δεύτερο Πρόγραμμα της ΕΡΤ, δείχνοντας το τέλος μια σπουδαίας και μεγάλης διαδρομής.

Η σπουδαία ερμηνεύτρια γεννιέται στη Θήβα το 1950 και λίγα χρόνια αργότερα μετακομίζει με την οικογένειά της στην Αθήνα. Σε ηλικία 20 ετών παρουσιάζεται στη δισκογραφία με δίσκο 45 στροφών και το τραγούδι «Όταν πίνει μια γυναίκα» των Βασίλη Βασιλειάδη και Πυθαγόρα και το επόμενο διάστημα ηχογραφεί, πάντα σε δίσκους 45 στροφών, τραγούδια των Απόστολου Καλδάρα, Γιώργου Χατζηνάσιου, Τόλη Βοσκόπουλου και Μάνου Χατζιδάκι. Η πρώτη μεγάλη δισκογραφική επιτυχία έρχεται το 1972, συμμετέχοντας μαζί με τον Γιώργο Νταλάρα στον δίσκο Μικρά Ασία των Απόστολου Καλδάρα και Πυθαγόρα. Η επιτυχία του δίσκου είναι τόσο μεγάλη που εκτός του ρεκόρ πωλήσεων που σημείωσε, εντάχθηκε και στις 100 Μεγαλύτερες Ηχογραφήσεις του Αιώνα της MINOS – EMI.

Η δεκαετία του 1970 για την Αλεξίου θεωρείται η πιο παραγωγική. Άλλωστε, πολλές από τις επιτυχίες της έχουν γραφτεί τη συγκεκριμένη δεκαετία. Τη διετία 1973-1974 συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον μετέπειτα καλό της φίλο Μάνο Λοΐζο στον δίσκο Καλημέρα Ήλιε, τον Απόστολο Καλδάρα στο άλμπουμ Βυζαντινός Εσπερινός και με τον Γιάννη Σπανό στον δίσκο Οδός Αριστοτέλους. Την περίοδο αυτή εμφανίζεται σε μπουάτ της Πλάκας μαζί με άλλους σπουδαίους τραγουδιστές, όπως ο Γιώργος Νταλάρας, η Δήμητρα Γαλάνη, ο Αντώνης Καλογιάννης, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου και ο Γιάννης Πάριος. Ο πρώτος της προσωπικός δίσκος βγαίνει το 1975 με τίτλο 12 Λαϊκά, με το τραγούδι «Δημητρούλα» να είναι η μεγάλη επιτυχία που ακούγεται μέχρι και σήμερα. Το 1979 κυκλοφορεί ο δίσκος Τα τραγούδια της Χαρούλας σε μουσική Μάνου Λοΐζου και στίχους των Μανώλη Ρασούλη – Πυθαγόρα, με τα τραγούδια «Φαντάρος», «Τέλι-Τέλα» και το «Όλα σε θυμίζουν», που καταχωρείται ως μια από τις πιο κλασικές ελληνικές μπαλάντες, να ξεχωρίζουν αμέσως.

Πηγή εικόνας: discogs.com

Τη δεκαετία του 1980 η Χαρούλα Αλεξίου κάνει μια περισσότερο λαϊκή στροφή, αφού συνεργάζεται με συνθέτες όπως ο Αντώνης Βαρδής, ο Χρήστος Νικολόπουλος και ο Θάνος Μικρούτσικος. Ωστόσο, η συνεργασία της με την Δήμητρα Γαλάνη για τον δίσκο Τα τραγούδια της χθεσινής μέρας όπου περιέχονται αρκετές μπαλάντες γίνονται από τα αγαπημένα των ακροατών. Στον δίσκο Τα τραγούδια της γης μου επιλέγει να ερμηνεύσει δημοτικά τραγούδια, ενώ στα Τσίλικα τραγουδάει παλιά ρεμπέτικα. Συνεργασία σταθμός τη δεκαετία αυτή είναι με τον Μάνο Χατζιδάκι στο άλμπουμ Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια. Τραγούδια όπως το «Φεύγω», «Αν πεθάνει μια αγάπη», «Ζήλεια μου», «Μία είναι η ουσία», «Η διαθήκη», «Η αγάπη είναι ζάλη», «Η νύχτα θέλει έρωτα», «Μια πίστα από φώσφορο» είναι ακόμα και σήμερα μεγάλες της επιτυχίες, έχοντας ηχογραφηθεί την δεκαετία εκείνη.

Κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1990 εγκαινιάζει την ενασχόλησή της με ένα ιδιαίτερο τραγουδιστικό ύφος μπλέκοντας ροκ, έθνικ και έντεχνες επιρροές. Έτσι, βγαίνει ο δίσκος Δι’ ευχών με συνθέτη τον Νίκο Αντύπα και στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου. Ακόμη, για πρώτη φορά στον δίσκο Οδός Νεφέλης ’88 η Χάρις Αλεξίου συστήνεται στο κοινό της τόσο ως συνθέτης όσο και ως στιχουργός με τραγούδια όπως η «Πανσέληνος» και «Οι φίλοι».

Πηγή εικόνας: news247.gr

Την πρώτη δεκαετία της νέας χιλιετίας η Αλεξίου ιδρύει την δισκογραφική «Εστία». Το 2003 ο δίσκος Ως την άκρη του ουρανού σου γίνεται δύο φορές πλατινένιος, ενώ το 2006 πειραματίζεται και πάλι μουσικά στο άλμπουμ Βύσσινο και νεράντζι. Την επόμενη χρονιά συνεργάζεται με τον Σωκράτη Μάλαμα υπογράφοντας τους στίχους και τη μουσική στο τραγούδι «Με πολεμάς». Το καλοκαίρι του 2008 δίνει στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο μια από τις μεγαλύτερες συναυλίες των τελευταίων ετών και το 2009 κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Την ίδια χρονιά βγαίνει το άλμπουμ Η αγάπη θα σε βρει όπου και να ‘σαι ο οποίος πουλάει πάνω από 70.000 αντίτυπα. Την δεκαετία αυτή τα τραγούδια της που ξεχωρίζουν είναι τα ακόλουθα: «Απόψε θέλω να πιω», «Οι φίλοι μου χαράματα», «Το κύμα», «Ίσως», «Ο άνθρωπός μου».

Κατά την τελευταία δεκαετία, η Αλεξίου επιλέγει τις εμφανίσεις σε νυχτερινά μαγαζιά και θεατρικές σκηνές και συνεργάζεται με καλλιτέχνες, όπως η Δήμητρα Γαλάνη και η Τάνια Τσανακλίδου. Παράλληλα, δίνει συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ δοκιμάζεται και στο θεατρικό σανίδι τόσο με το έργο Χειρόγραφο, το οποίο και υπογράφει όσο και σε άλλες παραστάσεις. Την περίοδο αυτή, κυκλοφορεί τα άλμπουμ Η τρίπλα και Τα όνειρα γίνονται πάλι. Τον Απρίλιο του 2020 κυκλοφορεί Τα τραγούδια της ξενιτιάς από την ΕΜΙ, έναν δίσκο που περιλαμβάνει δέκα γνωστά τραγούδια, που είχαν ηχογραφηθεί ήδη από το 1987.

Αν γινόταν παράθεση της δισκογραφίας της Χαρούλας Αλεξίου, τότε σε αυτό το άρθρο δεν χωρούσε να γραφτεί τίποτα άλλο. «Σεβάσου αυτό που έχεις κάνει μέχρι τώρα», είπε στη συνέντευξή της δείχνοντας πως οι μεγάλοι καλλιτέχνες πρωτίστως σέβονται τον εαυτό τους και το κοινό τους. Ο Θάνος Μικρούτσικος είχε δηλώσει για εκείνη πως «έγινε η συνισταμένη της συνείδησης του νεοέλληνα» κι εμείς δεν μπορούμε να μη συμφωνήσουμε με τον αξέχαστο συνθέτη.


Ελευθερία Κωνστάντιου

Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελευθερία Κωνστάντιου
Ελευθερία Κωνστάντιου
Γεννήθηκε στη Λήμνο. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του ΠΜΣ «Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές», του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη μεταπολεμική ποίηση, τη γενιά του '70 και τη σύγχρονη ποιητική παραγωγή.