16.6 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαΑνάπτυξηΌταν το Facebook πάει για ψώνια...

Όταν το Facebook πάει για ψώνια…


Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Αναμφίβολα, ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν γνωρίζουν τι ακριβώς είναι ή δεν αποτελούν μέλη της σελίδας του Facebook. Με λίγα λόγια, πρόκειται για έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι χρήστες μπορούν να ανταλλάξουν μηνύματα, φωτογραφίες, απόψεις. Ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2004, όταν μια ομάδα σπουδαστών του Harvard θέλησε να δημιουργήσει μία πλατφόρμα για να επικοινωνούν μεταξύ τους φοιτητές διαφορετικών πανεπιστημίων.

Για να συλλάβει κανείς το σημερινό μέγεθος του οργανισμού, αρκεί να σημειώσουμε πως αριθμεί πάνω από δύο δισεκατομμύρια χρήστες ανά τον πλανήτη, όντας φυσικά το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο. Για να φτάσει σε αυτό το σημείο, όμως, χρειάστηκε ανά τακτά χρονικά διαστήματα να κάνει άλματα προόδου και να είναι πάντοτε μπροστά από την εποχή του. Σκοπός, λοιπόν, του άρθρου αυτού είναι να μελετήσει την χρηματοοικονομική πορεία του Facebook ανά περιόδους, κυρίως μετά τις σπουδαιότερες επιχειρηματικές του κινήσεις.

Με την πάροδο του χρόνου, το Facebook κατάλαβε πως δεν θα μονοπωλεί το ενδιαφέρον στο χάρτη των κοινωνικών δικτύων και πως, για να συνεχιστεί η πρωτοποριακή του φύση, θα πρέπει να παρακολουθεί τις τεχνολογικές και όχι μόνο εξελίξεις και φυσικά να τις ακολουθεί. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς τις προσθήκες που έχουν γίνει κατά καιρούς. Ανταλλαγή μηνυμάτων, ενημέρωση κατάστασης, ομάδες, βιντεοσυνομιλία, παιχνίδια, αγγελίες είναι μερικές μόνο από τις λειτουργίες που έχουν σταδιακά προστεθεί στην δεκαπεντάχρονη, πλέον, παρουσία του Facebook στο χώρο των διαδικτυακών μέσων.

Για να γιγιαντωθεί σε τέτοιο σημείο, το Facebook έχει προχωρήσει στην εξαγορά περισσότερων από 80 επιχειρήσεων, εταιρειών και ιστοσελίδων, πολλές από τις οποίες έχει χρησιμοποιήσει για να εξελιχθεί. WhatsApp και Instagram είναι σίγουρα οι δύο που ξεχωρίζουν, λόγω του μεγέθους και της απήχησής τους. Το πρώτο, μέσο ανταλλαγής μηνυμάτων, αγοράστηκε έναντι 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων το Φεβρουάριο του 2014, ενώ το δεύτερο, κοινωνικό δίκτυο με έμφαση στη φωτογραφία, έναντι 1 δισκετομμυρίου τον Απρίλιο του 2012.

Ψάχνοντας τις πολυάριθμες εξαγορές σίγουρα κάποιες δεν περνούν απαρατήρητες. Η Occulus VR, που εξαγοράστηκε τον Μάρτιο του 2014 στην τιμή των 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, είναι εταιρεία που ειδικεύεται στην παραγωγή τεχνολογικών προιόντων εικονικής πραγματικότητας και προδίδει την διάθεση του Facebook να πρωταγωνιστήσει σε ακόμα ένα χώρο. Κάνοντας μια ανασκόπηση στο όχι και τόσο μακρινό 2009, συναντάται μία από τις πρώτες εξαγορές, αυτή του FriendsFeed έναντι 47,5 εκατομμυρίων. Το FriendsFeed σύλλεγε δεδομένα από κοινωνικά δίκτυα, blogs και άλλες σελίδες και παρά το γεγονός ότι το 2015 αποφασίστηκε η οριστική διακοπή της λειτουργίας του, πολλές από τις υπηρεσίες του έχουν ενσωματωθεί στην σελίδα του Facebook. Επιστροφή και πάλι στο 2014 και στην εξαγορά του LiveRail και σε τιμή ανάμεσα στα 400 και τα 500 εκατομμύρια δολάρια. Θέλοντας να αυξήσει τις πηγές εσόδων του, το Facebook προχώρησε στην παραπάνω αγορά, αποκτώντας και προσφέροντας, έτσι, τη δυνατότητα της στοχευμένης διαφήμισης. Θέλοντας, εκτός των άλλων, να διαφοροποιηθεί, επιδιώκει όλο και περισσότερο τη δραστηριοποίησή του σε τομείς που δεν συνάδουν, άμεσα τουλάχιστον, με την λειτουργία των κοινωνικών δικτύων, όπως το κομμάτι της υγείας και ευεξίας, ProtoGeo Oy, ή της δημιουργίας drone, Ascenta.

Αυτό που χρήζει μελέτης, βέβαια, είναι η πορεία όλων των εμπλεκόμενων εταιρειών στην χρηματιστηριακή αγορά. Απορρίπτοντας προτάσεις για την εξαγορά του, το 2006 από την Viacom για 75 εκατομμύρια δολάρια και από την Yahoo, την ίδια χρονιά για 1 δισεκατομμύριο, έχοντας δεχτεί χρηματοδότηση από την Microsoft και την Digital Sky Technologies και βλέποντας την αποτίμηση του να αγγίζει τα 50 δισεκατομμύρια ήταν έτοιμο για την μεγάλη κίνηση. Το πρωινό της 18ης Μαίου 2012 εμφανίστηκε, για πρώτη φορά, στο χρηματιστήριο το Facebook με αναγνωριστικό FB και τιμή ελάχιστα cents πάνω από τα 38 δολάρια. Κοιτάζοντας την αντίστοιχη σημερινή τιμή να κινείται σε αριθμούς κοντά στα 200 δολάρια, αντιλαμβάνεται κανείς την τεραστίων διαστάσεων επιτυχία σε όλη την διάρκεια της λειτουργίας του. Την περίοδο που το Facebook προχωρούσε στην εξαγορά του WhatsApp, ο μεγαλύτερος, ίσως, ανταγωνιστής του, το Twitter, περνούσε δύσκολες στιγμές στο χρηματιστήριο βλέποντας την τιμή του να δέχεται πρωτογενή μείωση.

(Facebook Μαρ-Αυγ ‘14. Σημειωμένες τιμές: 60$ & 74$)
(Twitter Μαρ-Αυγ ’14. Σημειωμένες τιμές: 54$, 30$, 41$)

Άλλη μία ενδιαφέρουσα περίπτωση είναι αυτή του Snapchat. Πρόκειται για ένα ακόμα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που ειδικεύεται στην ανταλλαγή οπτικοακουστικών μηνυμάτων. Το 2013, επιδιώκοντας να αυξήσει τη δημοτικότητά του στο νεανικό κοινό, το Facebook έκανε πρόταση εξαγοράς στο Snapchat ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η απάντηση ήταν αρνητική. Ως αντίδραση, σε μικρό χρονικό διάστημα, το Instagram, ιδιοκτησία του Facebook, αναβάθμισε τις λειτουργίες του, προσθέτοντας ουσιαστικά αυτές που προσέφερε το Snapchat. Όπως κάθε συμβάν, έτσι και αυτό, αντικατοπτρίστηκε στην χρηματιστηριακή αγορά, μη επιτρέποντας στο Snapchat να ακολουθήσει την αναμενόμενη πορεία στις διεθνείς αγορές. Μέχρι και μεγάλοι χρηματοδότες και εγγυητές της εισαγωγής του Snapchat στο χρηματιστήριο, όπως η Morgan Stanley, είδαν εν τέλει τους φόβους τους, για την ζημιά που μπορούσε να προκαλέσει το Instagram στο Snapchat, να επιβεβαιώνονται.

Κάπου εδώ, αξίζει να δοθούν τα εύσημα σε όλους όσους εμπλέκονται με τον κολοσσό που ονομάζεται Facebook. Από το ξεκίνημα, πίσω στο 2004 μέχρι και σήμερα δεν σταματά να εξελίσσεται. Καταβάλλει την μέγιστη προσπάθεια, ώστε να ενσωματώνει κάθε είδους καινοτομία και να προσφέρει στους χρήστες του όλες τις υπηρεσίες. Η αναγνώριση όλων των επιτυχιών, των προσπαθειών και της μελέτης έχει πολυεπίπεδο αντίκτυπο, από τον αριθμό των ενεργών λογαριασμών μέχρι και την ξέφρενη πορεία στον κόσμο των μετοχών. Όσο για το τι ακολουθεί· ας μείνουμε συντονισμένοι…


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος
Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 ως τα τέλη Μάρτιου 2022 διετέλεσε Αρχισυντάκτης Οικονομικών του OffLine Post.