17.9 C
Athens
Τρίτη, 19 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνία«INFLUENCERS»: Μια λέξη, δεκάδες συναισθήματα

«INFLUENCERS»: Μια λέξη, δεκάδες συναισθήματα


Της Δήμητρας Παπαδοπούλου,

Τι πραγματικά όμως είναι και τι θα έπρεπε να είναι; Είναι μια μόδα; Είναι επιδημία; Είναι κάτι κολλητικό; Γιατί επιτέλους όλο και περισσότεροι δηλώνουν Instagram Influencers;

Όπως θα έλεγε και ο απλό λαός, «Όλα είναι θέμα μάρκετινγκ». Στην πραγματική ουσία υπάρχουν αρκετοί τρόποι με τους οποίους μια επιχείρηση επιλέγει να προωθήσει και να πουλήσει τα προϊόντα της. Ο πιο δημοφιλής τρόπος είναι μέσω του θαυμαστού κόσμου των διαφημίσεων. Ωστόσο, το παραδοσιακό μάρκετινγκ αργοπεθαίνει, οπότε οι επιχειρήσεις αναζητούν άλλες εναλλακτικές για να κάνουν τα προϊόντα τους αρεστά. Πλέον, οι κλασικές διαφημίσεις (π.χ. τηλεοπτικές, ραδιοφωνικές, ακόμη και διαδικτυακές) σε μεγάλο βαθμό περνούν απαρατήρητες. Το κοινό απλώς τις προσπερνάει, τις αγνοεί, τις θεωρεί ενοχλητικές (εξ ου και η διαδεδομένη χρήση των ad blockers, που χρησιμοποιούνται από το 47% των χρηστών).

Στο σημείο αυτό, έρχεται η εμφάνιση των πασίγνωστων πλέον influencers, οι οποίοι είναι άτομα οποιουδήποτε επαγγέλματος γνωστοί και αγαπητοί στον κόσμο. Πληρώνονται λοιπόν από εταιρίες οι οποίες επιθυμούν να διαφημίσουν ένα προϊόν, με έναν εναλλακτικό τρόπο.  Ρόλος τους είναι να κάνουν αυτό που ορίζει και η ίδια η λέξη, δηλαδή «επίδραση». Οι influencers μπορούν να εξασφαλίσουν άμεση πρόσβαση για λογαριασμό των ενδιαφερόμενων σε εκατοντάδες εκατ. χρήστες. Για παράδειγμα, ο Κριστιάνο Ρονάλντο ακολουθείται συνολικά από 240 εκατ. χρήστες στο Facebook, το Instagram και το Twitter. Η Τέιλορ Σουίφτ ακολουθείται από σχεδόν 93 εκατ. χρήστες στο Instagram και 81,5 εκατ. χρήστες στο Twitter. Αυτή η μορφή διαφήμισης μπορεί να είναι, μάλιστα, πιο αποτελεσματική από τις πιο συμβατικές μορφές. Κατ’ αρχάς, προσεγγίζει άτομα που είναι περισσότερο πιθανόν να καταναλώσουν. Δεύτερον, πρόκειται για ένα αμεσότερο πλασάρισμα του προϊόντος, καθώς οι καταναλωτές νιώθουν ότι έχουν εξασφαλίσει πρόσβαση στη ζωή των διάσημων. Στην Αμερική, το Influencer Marketing βρίσκεται στο απόγειο της δόξας του, σε αντίθεση με τη χώρα μας όπου είμαστε ακόμη σε πιο πρώιμα στάδια. Μάλιστα οι New York Times διατείνονται ότι το φαινόμενο αυτό έχει διάρκεια ζωής ένα ακόμη χρόνο. Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως φτάνοντας στο σήμερα όλο και περισσότερα άτομα γίνονται influencers καθώς είναι πολύ πιο εύκολο να είναι γνωστοί στο κοινό, χωρίς να είναι απαραίτητα celebrities, ποδοσφαιριστές ή περσόνες γενικά.

Το καμπανάκι κρούει για τον μεγάλο κολοσσό που δεν είναι άλλος από το Instagram. Η απάντηση θυμίζει απλά μαθηματικά: Έχεις πολλούς followers; είσαι γνωστός και δημοφιλής στο κοινό; Μπορείς να επηρεάσεις με μια και μόνο δημοσίευση; Δημιουργείς τάση; Εάν ναι, τότε μπορείς και εσύ να αυτό αποκαλείσαι influencer.

Στην περίπτωση αυτή. Υπάρχει η άλλη πλευρά του νομίσματος, η οποία παρουσιάζει τους influencers να καταχράζονται την δημοφιλικότητα τους, ώστε να τους παρέχονται δωρεάν υπηρεσίες με αντάλλαγμα την από μέρους τους διαφήμιση του εκάστοτε προϊόντος ή υπηρεσίας. Μάλιστα, η κατάσταση τείνει να έχει πάρει τρομακτικές διαστάσεις, γι’ αυτό και πλέον πολλές εταιρίες απαγορεύουν τη συνεργασία με οποιονδήποτε τρόπο. Οι πιθανοί πελάτες δείχνουν ολοφάνερα την περιφρόνηση τους προς τους instagrammers, καθώς υποστηρίζουν πως αυτό μοιάζει περισσότερο με «ζητιανιά» παρά με διαφήμιση.


Δήμητρα Παπαδοπούλου

Γεννημένη το 1996. Σπουδάζει στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με κατεύθυνση στις διεθνείς σχέσεις. Ασχολίες της, η πολυποίκιλη ανάγνωση βιβλίων, η μουσική και οι ξένες γλώσσες.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ραφαήλ-Νικόλαος Μπελενιώτης, Σύμβουλος Έκδοσης
Ραφαήλ-Νικόλαος Μπελενιώτης, Σύμβουλος Έκδοσης
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1999. Είναι φοιτητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, με κατεύθυνση στην νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία.