21.2 C
Athens
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσική“Reworks”: Ο ηλεκτρονικός παλμός των Στέρεο Νόβα ξαναχτυπά στη Θεσσαλονίκη

“Reworks”: Ο ηλεκτρονικός παλμός των Στέρεο Νόβα ξαναχτυπά στη Θεσσαλονίκη


Της Άννας Παπαστύλου,

Το “Reworks”, ένα φεστιβάλ με έδρα τη Θεσσαλονίκη που σύντομα θα αποτελεί πομπό και δέκτη του σύγχρονου ήχου και της ηλεκτρονικής μουσικής για είκοσι ολόκληρα χρόνια, επιστρέφει και γίνεται ο λόγος για τον οποίο θα στοιβαχθούμε πάλι φέτος τον Σεπτέμβρη στο Κυβερνείο Παλατάκι. Το στοίβαγμα αυτό αξίζει τον κόπο και με το παραπάνω καθώς μια από τις εμφανίσεις τη δεύτερη μέρα του φεστιβάλ ξεχωρίζει μοναδικά σε σχέση με τις άλλες. Μία ιστορικής σημασίας εμφάνιση του Κωνσταντίνου Βήτα και του Μιχάλη Δέλτα, που έχουν να παίξουν στην πόλη μας, κάνοντας γρήγορους υπολογισμούς, πάνω από 25 χρόνια. Επομένως, για όσα άτομα περίμεναν μέσα στο καλοκαίρι το lineup του φετινού φεστιβάλ, η ανυπομονησία να καλωσορίσουμε επιτέλους το φθινόπωρο με συναυλία Στέρεο Νόβα και να φύγουν πια οι τελευταίες ανυπόφορες ζέστες του καλοκαιριού, έχει «χτυπήσει κόκκινο»!

Υπάρχει, βέβαια, κι άλλος λόγος για τον οποίο οι προσδοκίες σχετικά με αυτό το event είναι τεράστιες, κι αυτό έχει να κάνει με το ιδιαίτερο ιστορικό της καριέρας των Στέρεο Νόβα, που βίωσαν την πρώτη απόπειρα διάλυσής τους το 1997, με μόνο πέντε καταγεγραμμένα χρόνια μουσικής κληρονομιάς. Ενώ δόθηκε μια «κανονική συναυλία» που είχε το ύφος του reunion, στο Σταύρος Νιάρχος το 2018, σημειώνει το Newsroom του Luben, σε άρθρο που δημοσιεύτηκε εντός της ίδια χρονιάς, πως δεν επρόκειτο για μια αντίστοιχη κανονική και μόνιμη επανένωση. Παρόλο που η απήχηση τους στο ελληνικό κοινό είχε διαχρονική αξία και, ακόμα κι αν υπήρχε ζήτηση για τον ήχο που κατοχύρωσαν μέσα στα λίγα χρόνια δράσης τους, άλλο τόσο ανένδοτοι, συνεχίζει ο αρθρογράφος, ήταν ο Βήτα και ο Δέλτα να… γυρίσουν πίσω για τα καλά.

Πηγή εικόνας: inner-ear.gr

Ευτυχώς για όλους εμάς, αυτή η υποτιθέμενη άρνηση για ουσιαστικό reunion διαψεύστηκε, καθώς οι καλλιτέχνες «αναστήθηκαν» εντελώς και με τον νόμο, θα έλεγε κανείς, χαρίζοντας στους fans τους τον ουρανό με τα άστρα… σχεδόν κυριολεκτικά! Το 2018 κυκλοφόρησαν το ολοκαίνουριο album τους Ουρανός, που εντάσσεται στην technoambient, με το ομότιτλο κομμάτι να είναι ενδεικτικό αυτού του ταιριαστού συνδυασμού. Στη συνέχεια, πολλά κομμάτια ξεφεύγουν και ελίσσονται σε dubstep ρυθμούς. Ένα από αυτά τα κομμάτια είναι το Νέα Μόδα, που ακούγεται τόσο φρέσκο όσο και γνώριμο. Πρόκειται, λοιπόν, για τη μοναδική διασκευή του album, που ακούγοντάς την γίνεται αυτομάτως ο εξής λογικός συνειρμός, με αυτή τη γνωστή κατηγορία των τραγουδιών που θα έμπαιναν άνετα σε playlist για χορό σε «μπιτσόμπαρο». Συνεπώς, η διασκευή αυτή αναπαριστά μια διάσταση των Στέρεο Νόβα, που έχει συντονιστεί με το modern era της πιο mainstream electronic dance μουσικής, που έχει κυρίως house επιρροές.

Αντίθετα, το Νέα ζωή 705 από τον παλιό θρυλικό δίσκο Diskolata, για το οποίο αναγκαστικά πρέπει να γίνει λόγος εφόσον έγινε αναφορά στο κομμάτι Νέα Μόδα, με το οποίο, αφενός μοιράζεται το επίθετο «νέα», σαν μέρος του τίτλου, δεν μοιράζεται, όμως, αφετέρου το ίδιο αγκάλιασμα του mainstream techno ήχου. ‘Έτσι, εάν η διασκευή του Νέα Μόδα είναι υποδειγματικό παράδειγμα μιας πιο διαδεδομένης pop ηλεκτρονικής, το Νέα Ζωή 705 αναπαριστά το φάσμα της τότε πειραματικής και εναλλακτικής σκηνής στην Ελλάδα. To σχετικό βιντεοκλίπ του κομματιού είναι γυρισμένο στην Αθήνα και όπως αναφέρει το τέως μέλος των Στέρεο Νόβα, Αντώνης Π. σε συνέντευξη που έδωσαν στο MTV το 1994, ξεφεύγει ως δημιούργημα από μια τάση για ενσωμάτωση των ειδικών εφέ στην κινηματογραφία των περισσότερων clips ηλεκτρονικής στα ‘90s. Το συγκεκριμένο εναλλακτικά εισάγει κάποια φίλτρα με ασπρόμαυρους και neon χρωματισμούς και, ταυτόχρονα συμπεριλαμβάνει out of focus και ακεντράριστα πλάνα.

Πηγή εικόνας: instagram.com/ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ

Τώρα, αν θα έπρεπε να περιγράψω με λέξεις την επίγευση που μου αφήνει το κομμάτι, θα χρησιμοποιούσα τη λέξη «διχοτόμηση». Μια διχοτόμηση ανάμεσα σε μια απέχθεια προς την απόλυτη αποπροσωποποίηση που αποπνέει η μεγαλούπολη και σε μια παρηγοριά που πηγάζει από ένα θεμιτό συναίσθημα αποπροσανατολισμού, που νιώθει κανείς αντικρύζοντας τους σκελετούς των άδειων κτηρίων και τις γυμνές κεραίες ψηλά στις ταράτσες. Απέχθεια και παρηγοριά, λοιπόν, συνυπάρχουν αρμονικά στο τραγούδι και πλάθουν μια μουσική μελαγχολία, που χαρακτηρίζει την τότε ραγδαία μεταβαλλόμενη αστική κοινωνία. Η μελαγχολία αυτή μεταδίδεται στον ακροατή μέσω ενός ηλεκτρονικού παλμού, που μοιάζει να είναι το soundtrack της ζωής τόσο των Στέρεο Νόβα, όσο και πολλών νέων που ήταν μέρος της club κουλτούρας στα ‘90s. Ο Κ. Βήτα, μάλιστα, αναφέρει πως «Το βασικό concept για αυτό το τραγούδι είναι να δείξουμε την πραγματική ζωή πίσω από την εικόνα που έχει πλαστεί για την πόλη μας», στη συνέντευξη με το MTV.

Τέλος, γιατί είναι άραγε τόσο αγαπητοί οι Στέρεο Νόνα μέχρι και σήμερα; Πώς κατάφεραν να μείνουν επίκαιροι, παρά την πολυετή απουσία τους από τη μουσική σκηνή; Η απάντηση βρίσκεται στην αυταπόδεικτη ποιότητα της μουσικής τους, αφενός αλλά, κυρίως, αφετέρου στην έννοια της νοσταλγίας. Στην προκειμένη περίπτωση, με πρόφαση και την εμφάνιση στη Θεσσαλονίκη μετά από 25 χρόνια, το νοσταλγικό κλίμα που επικρατεί είναι δύο ειδών: Από τη μια, η πραγματική νοσταλγία των λίγων 90’s παιδιών που πήγαιναν και τους άκουσαν τότε σε rave στα Οινόφυτα και, αγόραζαν τα καινούργια τους album σε CD στα δισκάδικα. Και από την άλλη, η ψευδαίσθηση της νοσταλγίας των ατόμων, που στα 00’s ήμασταν ακόμη «σπόροι», και δεν μπορούσαμε, εκ των πραγμάτων, να δώσουμε το παρόν στα τότε «αφτεράδικα», για να έχουμε να λέμε πως είδαμε τα sets των Στέρεο Νόβα στα πρώτα δειλά τους βήματα.

Πηγή εικόνας: instagram.com/ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ

Όλοι μαζί, λοιπόν, μικροί και μεγάλοι, θα νοσταλγήσουμε στο Reworks Music Festival, περιμένοντας με ανυπομονησία να ακούσουμε τα αγαπημένα μας κομμάτια, τα Προάστια, το Μάθημα, το Παιχνίδι της Εξουσίας και, να πάρουμε μια γεύση στο τώρα από όσα δεν μπορέσαμε να ζήσουμε τότε. Να δούμε παρέα μέσα από το performance του Κ. Βήτα, την πηγαία ανάγκη του να κάνει μουσική για να μην είναι χαμένος στη ζωή του, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος. Ίσως αναζητώντας τον τρόπο με τον οποίο ο ίδιος βρήκε τον δρόμο του πίσω στους Στέρεο Νόβα, να χαθούμε εμείς λίγο παραπάνω, εισχωρώντας, μέσω των στίχων του, σε μια άλλη πραγματικότητα, σε ένα μεταλλαγμένο Κυβερνείο Παλατάκι, που θα προσομοιάζει τα ’90s και τα ’00s.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Στέρεο Νόβα: Δύο πιτσιρικάδες που άλλαξαν τον τρόπο που ακούμε μουσική, in.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Οι Στέρεο Νόβα θα επανενωθούν για μια κανονική συναυλία αυτόν τον Ιούνιο, luben.tv, διαθέσιμο εδώ
  • Stereo Nova sto MTV 1994, youtube.com, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα Παπαστύλου
Άννα Παπαστύλου
Γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 2001. Τελειόφοιτη του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ασχολείται ερασιτεχνικά με την δημιουργική γραφή, την ποίηση, ενώ έχει συμμετάσχει και σε θεατρικές ομάδες, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και στο Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα φιλοδοξεί να μετατρέψει το πάθος της για την δημοσιογραφία σε καριέρα. Στον ελεύθερο της χρόνο διαβάζει λογοτεχνία, ακούει μουσική και χορεύει.