23.1 C
Athens
Κυριακή, 28 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΠρέπει να οδηγούν οι ηλικιωμένοι;

Πρέπει να οδηγούν οι ηλικιωμένοι;


Της Άννας-Νικολέτας Γρίβα,

«Σε τραγωδία εξελίχθηκε το τρομακτικό τροχαίο που σημειώθηκε λίγο μετά τις 12:00 το πρωί στις 19 Ιουλίου στη Λεωφόρο Μαραθώνος. Μια 88χρονη οδηγός ενός ΙΧ αυτοκινήτου πέρασε με κόκκινο και εμβόλισε δύο ΙΧ αυτοκίνητα. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που το ένα από τα δύο βρέθηκε αναποδογυρισμένο στο απέναντι πεζοδρόμιο. Στο τζιπ επέβαιναν ένας 49χρονος υποπλοίαρχος της Ναυτονομίας, πατέρας δύο παιδιών, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός και ένας ναύτης 29 ετών που νοσηλεύεται σοβαρά τραυματισμένος.».

Η είδηση αυτή κυκλοφόρησε πριν μερικές μέρες, με ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος να έχει πλέον ασκηθεί σε βάρος της 88χρονης οδηγού, που αντιμετωπίζει την κατηγορία της επικίνδυνης οδήγησης. Και δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά που παρόμοια είδηση έχει δει το φως της δημοσιότητας. Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει είναι το εξής: πότε θα πρέπει κανείς να «αφήνει το τιμόνι»; Πότε έρχεται η κατάλληλη στιγμή να παραδώσει κανείς την ανεξαρτησία που του παρέχει ένα δίπλωμα οδήγησης, ακόμη κι αν ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του ικανό οδηγό, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια όλων στους δρόμους;

Πηγή και Δικαιώματα Χρήσης Εικόνας: tanea.gr

Σύμφωνα με τον ΚΟΚ (Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας), το δίπλωμα οδήγησης παύει να ισχύει κατά το 65ο έτος της ηλικίας. Από εκεί και ύστερα, η διαδικασία επαναλαμβάνεται ανά τρία έτη. Μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 80 ετών, η άδεια οδήγησης πρέπει να ανανεώνεται ανά δύο έτη. Προκειμένου κανείς να ανανεώσει το δίπλωμα, πρέπει να υποβληθεί σε ιατρική εξέταση από παθολόγο, οφθαλμίατρο, και για τους άνω των 80 ετών, από ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο.

Η αλήθεια είναι ότι, πράγματι, το δίπλωμα οδήγησης προσφέρει πολλά στον άνθρωπο, με κυριότερο τη δυνατότητα να μετακινείται ελεύθερα οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, προς οποιαδήποτε περιοχή, γλιτώνοντας τη συμφόρηση των μέσων μαζικής μεταφοράς, και την ταλαιπωρία της αλλαγής μεταξύ τους -από λεωφορείο σε μετρό, και πάλι σε λεωφορείο, διαδρομή που πολλοί φοιτητές ακολουθούμε προκειμένου να φτάσουμε στη σχολή. Η δυνατότητα αυτή, ειδικότερα για κάποιο άτομο μεγαλύτερης ηλικίας που δεν διαθέτει τα ενεργειακά αποθέματα ενός 20χρονου φοιτητή, είναι εξαιρετικά χρήσιμη.

Παρ’ όλα αυτά, θεωρώ ότι η ασφάλεια, τόσο των υπόλοιπων οδηγών, όσο και των πεζών, δεν θα πρέπει να θυσιάζεται στον βωμό της αυτονομίας κανενός ατόμου. Ο ίδιος ο νόμος φαίνεται ευτυχώς να συμφωνεί, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να προσανατολίζεται στη δημιουργία μιας νέας κατηγορίας διπλωμάτων οδήγησης για τους ηλικιωμένους, με ταυτόχρονη αυστηροποίηση της διαδικασίας των εξετάσεων για τους άνω των 70 ετών. Μακάρι, λοιπόν, τα επόμενα χρόνια, μια αλλαγή στη νομοθεσία, σε συνδυασμό με μια αλλαγή στη νοοτροπία των πολιτών, να επιφέρει λιγότερα ατυχήματα και δυστυχήματα στους δρόμους της χώρας μας, αλλά και ολόκληρου του κόσμου.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Δίπλωμα οδήγησης: Μέχρι ποια ηλικία μπορώ να οδηγώ;, gocar.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Τέλος στα διπλώματα οδήγησης για τους 70χρονους -Τι αλλάζει στις κατηγορίες και τις εξετάσεις, carandmotor.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Δυστύχημα στη Μαραθώνος: Κρατούμενη η 88χρονη οδηγός που σκότωσε τον υποπλοίαρχο του Πολεμικού Ναυτικού – Στην εντατική ο τραυματίας, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα-Νικολέτα Γρίβα
Άννα-Νικολέτα Γρίβα
Γεννήθηκε το 2002 στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε, και είναι φοιτήτρια του ΕΚΠΑ στο τμήμα Βιολογίας. Την ενδιαφέρουν θέματα που αφορούν την έρευνα και τις επιστήμες, και ιδίως τη βιολογία, την ιατρική, το διάστημα, τη φιλοσοφία και τη βιοηθική, ενώ παράλληλα αγαπά την αρθρογραφία. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και επιστημονικά άρθρα, ενώ ταυτόχρονα ασχολείται με τον μοντέρνο χορό και ερασιτεχνικά με την αστροφωτογραφία.