22.9 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαMaersk, Hapag-Lloyd, CMA CGM: Οικονομικές Διαστάσεις και Προσεγγίσεις

Maersk, Hapag-Lloyd, CMA CGM: Οικονομικές Διαστάσεις και Προσεγγίσεις


Του Σταμάτη Τσινίδη,

Στον παγκόσμιο χώρο της Ναυτιλίας, στον οποίο οι οικονομικές δυνάμεις συγκλίνουν, επικεντρωνόμαστε στις οικονομικές διαστάσεις τριών εκ των κορυφαίων εταιρειών που εξειδικεύονται στη Ναυτιλία Τακτικών Γραμμών (Liner Shipping). Η Maersk, η Hapag-Lloyd και η CMA CGM Group, ως παγκόσμιοι κολοσσοί στον τομέα, αντιπροσωπεύουν τρία εξέχοντα παραδείγματα που αποτυπώνουν τις διάφορες προσεγγίσεις και τις οικονομικές επιδόσεις σε έναν κλάδο, υπό την επιρροή παγκόσμιων παραγόντων. Από τις πρώτες τους εμφανίσεις μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα, οι συγκριμένες εταιρείες αναδεικνύουν τις αντιφάσεις και τις συμφωνίες που διαμορφώνει το ευρύ φάσμα της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας. Καθώς καταγράφουμε την πορεία τους στον ανταγωνιστικό κόσμο της ναυτιλίας, αποκαλύπτονται οι διακυμάνσεις και οι προσαρμογές που καθιστούν κάθε εταιρεία μοναδική στην αντίληψη και την αντίδρασή της έναντι των οικονομικών προκλήσεων.

A.P Moller – Maersk

Πηγή δεδομένων: maersk.com / Επεξεργασία από τον Σταμάτη Τσινίδη, μέσω του Excel.

Παρά την αβεβαιότητα που επικρατούσε το 2020, λόγω της πανδημίας, η δανέζικη εταιρεία παρουσίασε εξαιρετική απόδοση κατά το δ΄ τρίμηνο, με τα E.B.I.T.D.A. να φτάνει τα $ 2,710 δις και ποσοστιαία μεταβολή +93,57% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Σταδιακά. η Maersk αύξησε την κερδοφορία της και στο γ΄ τρίμηνο του 2022, χωρίς να επηρεαστεί από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σημείωσε έσοδα-ρεκόρ ύψους $ 10,900 δις. Ωστόσο, η αγορά εμπορευματοκιβωτίων αντιμετωπίζει προκλήσεις, καθώς η μειωμένη ζήτηση και το υπερβολικό πλήθος containers στις αποθήκες δημιουργούν πλεόνασμα. Ταυτόχρονα, ο υψηλός πληθωρισμός προκαλεί ανησυχία στην αγορά. Αυτό το σενάριο δημιουργεί ανησυχίες και για τις εταιρείες, καθώς η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης επηρεάζει την τιμολόγηση και τα κέρδη. Ως αποτέλεσμα, η Maersk το β΄ τρίμηνο του 2023 αντιμετώπισε σημαντική μείωση των κερδών προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, περίπου 72%, με τα κέρδη να φτάνουν τα $ 2,900 δις. Στο γ’ τρίμηνο, η μείωση των κερδών επεκτείνεται περαιτέρω κατά 27,93%. Ο δανέζικος κολοσσός, για να αντιμετωπίσει την πτώση των εσόδων, αποφάσισε να προχωρήσει σε μείωση του προσωπικού κατά 10.000, με στόχο την εξοικονόμηση $ 600 εκατ. τον επόμενο χρόνο. Σε ό,τι αφορά την αγορά, η τιμή της μετοχής της Maersk έκλεισε το 2023 στα 12.140 DKK, σημειώνοντας αύξηση 160,00 μονάδων (1,34%).

HapagLloyd

Πηγή δεδομένων: hapag-lloyd.com / Επεξεργασία από τον Σταμάτη Τσινίδη, μέσω του Excel.

Η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd ανακοίνωσε εντυπωσιακή αύξηση στα έσοδά της για το έτος 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, καταγράφοντας άνοδο ύψους $ 22,3 δις. Συγκεκριμένα, τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων για το πρώτο ενιάμηνο ανήλθαν σε $ 8,16 δις σε σύγκριση με τα $ 2,04 δις του αντίστοιχου περασμένου έτους. Κατά το δ΄ τρίμηνο, η εταιρεία κατέγραψε κέρδη ύψους $ 4,679 δις.

Οι εντυπωσιακές οικονομικές επιδόσεις απορρέουν από την αύξηση των ναύλων, με τον ναύλο να φτάνει τα 2.003 USD/TEU. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 79,64% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, η εταιρεία επωφελήθηκε από μείωση των εξόδων μεταφοράς κατά 17,1%. Η εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων συνεχίστηκε και το 2022 για την Hapag-Lloyd. Συγκεκριμένα, η κερδοφορία της εταιρείας έφτασε τα $ 20,85 δις, ενώ το γ΄ τρίμηνο κατέγραψε ρεκόρ στα E.B.I.T.D.A. ύψους $ 5,708 δις. Επίσης, τα μετοχικά κεφάλαια αυξήθηκαν σημαντικά, φτάνοντας τα $ 30 δις. Η αύξηση των κερδών οφείλεται, κυρίως, στη συνεχιζόμενη αύξηση του ναύλου, στα 2.863 USD/TEU. Αυτό αντιστοιχεί σε περαιτέρω αύξηση κατά 42,06% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αντίθετα με τα προηγούμενα δύο έτη, το 2023 η γερμανική εταιρεία αντιμετώπισε σημαντική μείωση στα έσοδά της. Η πτώση αυτή οφείλεται, κυρίως, στη σημαντική μείωση των ναύλων που έφτασαν τα 1.312 USD/TEU και τον υψηλό πληθωρισμό. Κατά το πρώτο ενιάμηνο του έτους, τα E.B.I.T.D.A. ανήλθαν σε $ 4,5 δις, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν κατά $ 15,2 δις. Η κερδοφορία της εταιρείας υποχώρησε ακόμα περισσότερο το γ΄ τρίμηνο, φτάνοντας τα $ 774 εκατ. Η τιμή της μετοχής της Hapag-Lloyd κυμάνθηκε στα € 135,00, σημειώνοντας αύξηση 1,50 μονάδες (1,12%) στο τέλος του 2023.

CMA CGM Group

Πηγή δεδομένων: cmacgm-group.com / Επεξεργασία από τον Σταμάτη Τσινίδη, μέσω του Excel.

Όπως αναδεικνύεται και από το παραπάνω διάγραμμα, που παρουσιάζει τα πενταετή E.B.I.T.D.A. της CMA CGM Group, παρατηρούμε ότι η πορεία της είναι ανάλογη με αυτήν των δύο προηγούμενων εταιρειών. Ειδικότερα, η στρατηγική που ακολούθησε η γαλλική εταιρεία σε σχέση με την εφοδιαστική αλυσίδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αποδείχθηκε επιτυχημένη, καθώς παρατηρήθηκε αύξηση των εσόδων της. Συγκεκριμένα, κατά το γ΄ τρίμηνο του 2020, τα έσοδα ανήλθαν σε $ 8,1 δις, παρουσιάζοντας αύξηση 6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Στα E.B.I.T.D.A., επίσης, εμφάνισε σημαντική βελτίωση, φτάνοντας τα $ 1,116 δις την ίδια περίοδο. Το έτος 2021 αναδείχθηκε εξαιρετικό για τη ναυλαγορά στις τακτικές γραμμές. Η CMA CGM σημείωσε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση στα E.B.I.T.D.A., φτάνοντας στα $ 8,239 δις κατά το γ΄ τρίμηνο, ενώ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου μετέφερε πάνω από 5,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.

Όπως και οι προηγούμενες εταιρείες, έτσι και η γαλλική εταιρεία κατέγραψε ρεκόρ κερδών κατά το 2022. Αναλυτικότερα, συνεχίζοντας την ίδια επιτυχημένη στρατηγική στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έφτασαν τα $ 9,590 δις κατά το β΄ τρίμηνο του 2022, με αύξηση 71,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021. Κατά την ίδια περίοδο, η εταιρεία επενδύει σχεδόν το 90% των κερδών της για περαιτέρω ανάπτυξη. Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας το 2023 έχει αντίκτυπο και στις εταιρείες ναυτιλίας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με την CMA CGM να καταγράφει αρνητικά αποτελέσματα. Τα έσοδά της μειώθηκαν κατά 42,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ τα E.B.I.T.D.A. μειώθηκαν δραματικά, φτάνοντας τα $ 1,997 δις κατά το γ΄ τρίμηνο.

Κλείνοντας, το 2023 ο κλάδος της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είχε αρνητικά αποτελέσματα. Οι μεγάλες παραγγελίες που έκαναν οι εταιρείες το 2021 και το 2022, αξιοποιώντας τα κέρδη από την περίοδο της πανδημίας, οδήγησε στην αύξηση της προσφοράς των πλοίων, δημιουργώντας πλεόνασμα, καθώς η ζήτηση είναι μειωμένη. Κρίσιμο φαίνεται πως θα είναι το 2024, καθώς νέα πλοία μπαίνουν συνεχώς στην αγορά με αποτέλεσμα τα ναύλα να μειώνονται. Τέλος, η BIMCO εκτιμά πως η προσφορά για το 2024 θα ανέλθει στο 6,8% και η ζήτηση στο 3,5%.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ναυτιλία: Υπό πίεση η αγορά των containerships – Αυξάνεται η προσφορά, πέφτουν οι τιμές, insider.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Maersk: Ο ναυτιλιακός γίγαντας κόβει πάνω από 10.000 θέσεις εργασίας, naftemporiki.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Σταμάτης Τσινίδης
Σταμάτης Τσινίδης
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου. Μελλοντικά του σχέδια είναι οι μεταπτυχιακές σπουδές, ενώ στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τον αθλητισμό και του αρέσει να ενημερώνεται για θέματα της επικαιρότητας.