18.8 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΚαταιγισμός διαφημίσεων: Τελικά, επηρεαζόμαστε;

Καταιγισμός διαφημίσεων: Τελικά, επηρεαζόμαστε;


Της Μαρίας Μπότη, 

Καθημερινά βρισκόμαστε «αντιμέτωποι» με καινούργιες ιδέες και πράγματα. Καθημερινά λαμβάνουμε πλήθος μηνυμάτων και ερεθισμάτων που μας επηρεάζουν στον τρόπο σκέψης και δράσης. Και για το μεγαλύτερο μέρος αυτής της επίδρασης, «υπεύθυνη» είναι η διαφήμιση. Επηρεαζόμαστε σε ένα μεγάλο βαθμό από αμέτρητες διαφημίσεις που βλέπουμε στην τηλεόραση, στο διαδίκτυο, στις στάσεις λεωφορείων, στα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η δύναμη της διαφήμισης είναι μεγάλη και αναμφισβήτητη.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι που ένα μήνυμα επιδρά στη ψυχολογία των καταναλωτών και επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά τους. Κάποια μορφή διαφήμισης- έντυπη, τηλεοπτική ή ψηφιακή- εάν είναι καλά σχεδιασμένη, σωστά δομημένη και περιέχει ένα ελκυστικό μήνυμα, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα καταφέρει να επηρεάσει τη συμπεριφορά των ανθρώπων. Ακόμα και εάν δεν «καταφέρει» να τους πείσει να αγοράσουν ένα προϊόν μπορεί να τους ωθήσει να αναζητήσουν το προϊόν ή να αλλάξουν μια σκέψη τους σχετικά με εκείνο είτε θετικά είτε αρνητικά. Φυσικά, ο μεγάλος στόχος της διαφήμισης είναι να δημιουργήσει την επιθυμία στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτό που προβάλλουν, εξαλείφοντας τυχόν αμφιβολίες που είχαν νωρίτερα και πείθοντάς τους ότι θα μείνουν ικανοποιημένοι από την συγκεκριμένη επιλογή. Ωστόσο, αυτή η σχέση εμπιστοσύνης πολλές φορές χρειάζεται χρόνο και δεν είναι πάντα εύκολη εξαιτίας του ανταγωνισμού που υπάρχει στην αγορά.

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: Mohamed_hassan.

Το μάρκετινγκ και κατ’ επέκταση η διαφήμιση σε κάθε μορφή της θεωρείται και όχι άδικα ένα πανίσχυρο όπλο στα χέρια των επιχειρήσεων. Ένα brand για να προβληθεί, να αναδειχθεί και τελικά να «επιβιώσει» μέσα στον καταιγισμό των μηνυμάτων που δέχονται οι καταναλωτές χρειάζεται έξυπνες ιδέες, ελκυστικά μηνύματα και «δυνατή» παρουσία. Και όλα αυτά τα πετυχαίνει μέσα από ολοκληρωμένες καμπάνιες μάρκετινγκ που «υπόσχονται» να «καλλιεργήσουν» μια σχέση εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές και να «χτίσουν» συνέπεια και συνέχεια μέσα στο χρόνο. Αναμφίβολα, μεγάλα και ηχηρά brands έχουν καταφέρει να οικοδομήσουν μια ισχυρή σχέση με το κοινό, καθώς έχουν πετύχει μέσα από τις καμπάνιες τους να συνδέσουν το brand τους με ένα συναίσθημα, μια ανάμνηση, μια κατάσταση, ένα χρώμα. Όταν κάποιος βλέπει τη διαφήμιση τους αμέσως καταλαβαίνει για ποιο προϊόν είναι και αντιλαμβάνεται το μήνυμα της καμπάνιας. Αυτό θεωρείται σίγουρα μεγάλη επιτυχία και χρειάζεται χρόνος για να γίνει σωστά και με διάρκεια.

Παράλληλα, ο κόσμος της διαφήμισης έχεις γίνει πιο περίπλοκος και… απλός ταυτόχρονα. Ας εξηγήσουμε πως γίνεται αυτό. Από την μία πλευρά, ο καταιγισμός των μηνυμάτων που δέχονται οι χρήστες του διαδικτύου και των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης πολλές φορές τους μπερδεύει και τους ωθεί σε λανθασμένες κινήσεις, επιλογές και αγορές. Η ευκολία με την οποία μπορούν να αγοράσουν ένα προϊόν που τους εμφανίζεται προτεινόμενο- και ενδεχομένως η απουσία χρόνου για περαιτέρω έρευνα- τους αναγκάζει συχνά να επιλέξουν επιπόλαια κάτι.

Από την άλλη πλευρά, η χρήση των διαδικτυακών εργαλείων και των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει δημιουργήσει ένα επιπλέον «κλειδί» για την επιτυχία των επιχειρήσεων. Χάρη στις online διαφημίσεις, οι καταναλωτές όχι μόνο αποκτούν την επιθυμία για μια αγορά, αλλά μπορούν να την πραγματοποιήσουν με το πάτημα ενός μόνο κουμπιού. Πλέον, οι εταιρείες μάρκετινγκ μπορούν να κατηγοριοποιήσουν τους χρήστες (ανάλογα με το φύλο, την ηλικιακή ομάδα, τον τόπο κατοικίας, τα ενδιαφέροντα κτλ.) και να στοχεύουν σε ένα συγκεκριμένο κοινό για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Αυτή η δυνατότητα δίνει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στις διαφημίσεις και κατ’ επέκταση ενισχύει την απήχηση ενός brand. Το συμπεριφορικό μάρκετινγκ-όπως ονομάζεται αυτός ο κλάδος- έχει πολλαπλά οφέλη τόσο για τις διαφημιζόμενες επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές.

Πηγή Εικόνας: Pixabay.com/ Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: Megan_Rexazin.

Οι τελευταίοι επωφελούνται από αυξημένη συνάφεια του περιεχομένου, διότι οι διαφημίσεις που τους εμφανίζονται είναι πιο πιθανό να σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά τους, να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στις επιθυμίες τους και άρα είναι πιο πιθανό να επιλέξουν το συγκεκριμένο brand και το προϊόν ή την υπηρεσία. Το διαφημιζόμενο brand οδηγεί σε υψηλότερη απόδοση των διαφημίσεων, σε περισσότερες αγορές και περισσότερα κέρδη για την επιχείρηση. Έχουν γίνει αμέτρητες έρευνες που μελετούν τη ψυχολογία των ατόμων και τον τρόπο που δρουν στις διαφημίσεις. Ωστόσο, τα αποτελέσματα συνεχώς μεταβάλλονται, επειδή επηρεάζονται από διάφορους εξωτερικούς παράγοντες. Ταυτόχρονα, η εισβολή της τεχνολογίας στις ζωές μας έχει επηρεάσει κατά πολύ τον τρόπο που αναζητάμε και τελικά επιλέγουμε προϊόντα και υπηρεσίες.

Ο κόσμος της διαφήμισης είναι μυστήριος, πολλές φορές «χαοτικός» και μεταβαλλόμενος. Γεμάτος προκλήσεις και αμέτρητες ιδέες. Ένας κόσμος που συνεχώς αλλάζει, εμπλουτίζεται και προσπαθεί να συμβαδίσει με τις επιταγές και τα «θέλω» της κοινωνίας. Αλλά είναι τόσο ενδιαφέρων! Με ηχηρά μηνύματα, δυνατά συναισθήματα, έξυπνα σλόγκαν, πλάνα που «ταξιδεύουν» και τόσα άλλα πράγματα που συνεπαίρνουν κάθε πολίτη. Απαιτεί έμπνευση, χρόνο και επιμονή για να «χτιστεί» αυτή η σχέση εμπιστοσύνης. Όμως αξίζει! Γιατί σε μία κοινωνία με καθημερινό καταιγισμό μηνυμάτων, σίγουρα το αυθεντικό, το καλό και το αληθινό πάντα κερδίζει!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Η ψυχολογία του καταναλωτή – Μία εισαγωγή στο συμπεριφορικό μάρκετινγκ, dataspot.gr. Διαθέσιμο εδώ
  • Πως η διαφήμιση επιδρά στην ψυχολογία των καταναλωτών, qualityweb.gr. Διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.