Της Στέλλας Πετρακάκη,
Είναι παράδοξο, ίσως και τραγική ειρωνεία ορισμένες φορές, πώς η τεχνολογία μπορεί να αποδώσει τόσο οφέλη όσο και καταστροφές. Από προχθές το βράδυ, η Ελλάδα θρηνεί πάνω από 50 θύματα της τραγωδίας στα Τέμπη, όπου συγκρούστηκαν δύο τρένα που επέβαιναν στον ίδιο σιδηρόδρομο, αναπτύσσοντας ταχύτητα 160 χλμ. το καθένα. Με απαρχαιωμένες τεχνολογίες, συστήματα που αν δεν τα χειριστεί άνθρωπος με εμπειρία εκπέμπουν μόνο κίνδυνο, χιλιάδες εργαζόμενους να έχουν υποβάλλει καταγγελίες για βασικές ελλείψεις μέτρων προστασίας και ασφάλειας, ο Ο.Σ.Ε. από τη στιγμή της ιδιωτικοποίησής του, αλλά και από την αρχή του 2000, υστερεί σε καινοτομία και προσωπικό κατάλληλο στη διαχείριση των συστημάτων παρακολούθησης των σιδηροδρομικών γραμμών.
Τη στιγμή που η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πιο πίσω στις τεχνολογικές εξελίξεις από ό,τι κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, η Σερβία υπογράφει συμφωνία για χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής γραμμής εξπρές, που θα συνδέει το Βελιγράδι με την πόλη Νις, όπου θα καλύπτει την τέως εξάωρη διαδρομή μέσα σε μιάμιση ώρα. Η Σερβία θα λάβει μη επιστρεπτέα χρηματοδότηση από την Ε.Ε. ύψους € 610 εκατ. για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής ταχείας κυκλοφορίας, σύμφωνα με ανακοινώσεις του Προέδρου της, Aleksandar Vučić, και του Eπίτροπου για τη Γειτονία και τη Διεύρυνση της Ε.Ε. Oliver Varhelyi, οι οποίοι επιβιβάστηκαν σε τρένο μεταξύ των δύο προορισμών, ώστε να αποδώσουν στη μεταξύ τους συνάντηση συμβολικό χαρακτήρα.
Η επιχορήγηση της Ε.Ε. αποτελεί την υψηλότερη που έχει αποδοθεί στη Σερβία μέχρι και σήμερα και έλαβε τις τελικές υπογραφές την Τρίτη από τον περιφερειακό επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τα δυτικά Βαλκάνια, Alessandro Bragonzi και τον Υπουργό Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών, Goran Vesić.
Ο Vučić και ο Varhelyi πραγματοποίησαν τη συνάντησή τους συγκεκριμένα στο τρένο που πήγαινε από το Prokop στο Ripanj, στη διαδρομή του μελλοντικού γρήγορου σιδηροδρόμου που θα οδηγεί από το Βελιγράδι στο Νις, και ενημέρωσαν πως με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου ο σταθμός του Βελιγραδίου θα συνδεθεί με σιδηρόδρομο ταχείας κυκλοφορίας με τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, αλλά και την Κωνσταντινούπολη.
Η κατασκευή του έργου, σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, θα ξεκινήσει το 2024 και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029. Πρόκειται για σιδηροδρομικό δίκτυο ταχείας κυκλοφορίας με συνολικό μήκος 230 χιλιόμετρα, όπου τα τρένα του νέου σιδηροδρομικού δικτύου θα ταξιδεύουν σε μέγιστη ταχύτητα τα 200 χλμ. την ώρα. Το έργο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει συνολικά € 2,77 δις. Η Ε.Ε. θα εξασφαλίσει € 2,2 δις για την ανάπτυξη και υλοποίηση του έργου, εκ των οποίων τα € 610 εκατ. θα χορηγηθούν υπό τη μορφή αρωγής και τα υπόλοιπα θα εξασφαλιστούν με δανεισμό από Ευρωπαϊκές Τράπεζες.
Ο Σέρβος Πρόεδρος τόνισε σε ανακοινώσεις του πως το συγκεκριμένο έργο είναι το μεγαλύτερο και σημαντικότερο που πρόκειται να πραγματοποιηθεί στη Σερβία, καθώς θα της αποδώσει ακόμα περισσότερο κύρος και θα βοηθήσει τη μετακίνηση των πολιτών, αλλάζοντας ένα διογκωμένο σύστημα μεταφορών. Από τη μεριά του, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Oliver Varhelyi εξέφρασε τη σκέψη πως το έργο τείνει να αλλάξει προς το καλύτερο τη ζωή των πολιτών της Σερβίας, αλλά και των πολιτών της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων, λόγω της τεράστιας έκτασης που θα καλύπτει η παρούσα σιδηροδρομική γραμμή.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Σερβία: Εκσυγχρονίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο Βελιγράδι-Νις με 2,2 δισ. ευρώ από την ΕΕ, naftemporiki.gr , διαθέσιμο εδώ
- Χρηματοδότηση ρεκόρ για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής από την ΕΕ στη Σερβία, euractiv.gr, διαθέσιμο εδώ
- EU extends $647 mln grant for Serbia’s fast railway line, reuters.com, διαθέσιμο εδώ
- Σερβία: Η ΕΕ χρηματοδοτεί με 2,2 δισ. την κατασκευή του σιδηροδρόμου – Θα συνδέεται με Ελλάδα και Κωνσταντινούπολη, protothema.gr, διαθέσιμο εδώ