30 C
Athens
Τετάρτη, 18 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΠολιτισμόςΓλυπτική και τεχνολογία: Η νέα υλικότητα της ψηφιακής εποχής

Γλυπτική και τεχνολογία: Η νέα υλικότητα της ψηφιακής εποχής


Της Μαργαρίτας Οικονόμου, 

Η γλυπτική, μια τέχνη βαθιά ριζωμένη στην υλικότητα, βιώνει μια ριζική μεταμόρφωση στην ψηφιακή εποχή. Η σύγχρονη τεχνολογία δεν αντικαθιστά απλώς τα εργαλεία του γλύπτη· επαναπροσδιορίζει τη φύση του ίδιου του έργου. Από τα τρισδιάστατα μοντέλα και την εικονική πραγματικότητα έως τις διαδραστικές εγκαταστάσεις και τις βιοτεχνολογικές μορφές, η γλυπτική σήμερα διαστέλλεται πέρα από τα όρια της ύλης, αγγίζοντας τον χώρο του άυλου, του εφήμερου και του διαδραστικού.

Στην καρδιά αυτής της μεταμόρφωσης βρίσκεται η ψηφιακή τεχνολογία. Λογισμικά όπως το ZBrush και το Blender επιτρέπουν στους καλλιτέχνες να δημιουργούν λεπτομερή τρισδιάστατα μοντέλα με πρωτοφανή ακρίβεια. Η τρισδιάστατη εκτύπωση μεταφέρει αυτά τα ψηφιακά σχέδια στον φυσικό κόσμο, ενώ η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα επιτρέπουν τη δημιουργία γλυπτών που υπάρχουν μόνο στον ψηφιακό χώρο, προσκαλώντας τον θεατή σε μια νέα μορφή εμπειρίας.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της σύζευξης παραδοσιακής τέχνης και σύγχρονης τεχνολογίας είναι το έργο της Asprey Studio σε συνεργασία με το Βρετανικό Μουσείο. Εμπνευσμένοι από την ξυλογραφία του Albrecht Dürer του 1515, δημιούργησαν μια σειρά από ασημένια γλυπτά ρινόκερου, συνδυάζοντας ψηφιακή γλυπτική με παραδοσιακές τεχνικές αργυροχρυσοχοΐας. Κάθε γλυπτό αποτελείται από 90 ξεχωριστά κομμάτια, κατασκευασμένα με τη βοήθεια ψηφιακής τεχνολογίας και παραδοσιακής χειροτεχνίας .

Η τεχνολογία δεν περιορίζεται μόνο στην παραγωγή, αλλά επεκτείνεται και στην εμπειρία του θεατή. Στην έκθεση “Sensing the Future: Experiments in Art and Technology (E.A.T.)” στο LUMA Arles, παρουσιάζονται έργα που συνδυάζουν την τέχνη με την τεχνολογία, όπως το “Silver Clouds” του Andy Warhol και το “Cone Pyramid” του Jean Dupuy, ένα γλυπτό που ανταποκρίνεται στον καρδιακό ρυθμό του θεατή.

Πηγή εικόνας: thetimes.com

Η τεχνολογία επιτρέπει επίσης τη δημιουργία γλυπτών που αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον και τον θεατή. Η καλλιτέχνης Anicka Yi δημιούργησε το έργο “In Love With The World”, όπου μηχανές που μοιάζουν με ζωντανούς οργανισμούς, που αιωρούνται στον αέρα, δημιουργώντας μια εμπειρία που συνδυάζει την τέχνη με τη βιολογία και την τεχνολογία .

Η ψηφιακή γλυπτική δεν περιορίζεται μόνο σε φυσικές εγκαταστάσεις. Καλλιτέχνες όπως ο Tabor Robak δημιουργούν γενετικά έργα τέχνης που εξελίσσονται σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας λογισμικά και αλγόριθμους για να δημιουργήσουν συνεχώς μεταβαλλόμενα ψηφιακά γλυπτά. Η τεχνολογία επηρεάζει επίσης την εκπαιδευτική διαδικασία στη γλυπτική. Φοιτητές του Ferris State University κατασκεύασαν ένα γλυπτό από ατσάλινο μπουλντόγκ, χρησιμοποιώντας λογισμικά CAD και κοπή με πλάσμα, συνδυάζοντας την τεχνική δεξιότητα με την καλλιτεχνική έκφραση .

Η γλυπτική στην ψηφιακή εποχή δεν είναι απλώς μια εξέλιξη της παραδοσιακής τέχνης· είναι μια επανάσταση στην κατανόηση της υλικότητας, της μορφής και της εμπειρίας. Η τεχνολογία δεν αντικαθιστά την ανθρώπινη δημιουργικότητα, αλλά την επεκτείνει, ανοίγοντας νέους δρόμους για την έκφραση και την επικοινωνία. Καθώς η γλυπτική συνεχίζει να εξελίσσεται, παραμένει ένας καθρέφτης της εποχής της, αντανακλώντας τις αλλαγές στην τεχνολογία, την κοινωνία και την ανθρώπινη εμπειρία.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • 6 artists who use technology in their work, tate.org.uk, διαθέσιμο εδώ.


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαργαρίτα Οικονόμου
Μαργαρίτα Οικονόμου
Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε τα πρώτα χρόνια στην Αθήνα. Το 2008 εγκαταστάθηκαν μόνιμα με την οικογένειά της στην Ήπειρο. Σπούδασε Σχέδιο Μόδας, Αισθητική, Σχεδίαση-Διακόσμηση εσωτερικών χώρων και είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Έχει ιδιαίτερη αγάπη στη γλυπτική και τη φωτογραφία, καθώς πιστεύει πως και με τις δύο τέχνες μπορείς να δημιουργήσεις αναμνήσεις αιώνων.