27.3 C
Athens
Κυριακή, 23 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνία«Ψηφιακή κόπωση»: Πόσο αναγκαία είναι η «αποσύνδεση» από την τεχνολογία;

«Ψηφιακή κόπωση»: Πόσο αναγκαία είναι η «αποσύνδεση» από την τεχνολογία;


Της Μαρίας Μπότη,

Η εισβολή της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή έχει διαμορφώσει έναν κόσμο, που οι περισσότερες συνήθειες μας —επικοινωνία, εργασία, ψυχαγωγία— είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένες με τα ψηφιακά μέσα. Η αυξανόμενη χρήση των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και ο «εθισμός» που προκαλούν οδηγούν σε ένα αναδυόμενο φαινόμενο, γνωστό ως «ψηφιακή κόπωση». Η «ψηφιακή κόπωση» αναφέρεται στην κούραση και την εξάντληση που προκαλείται από την υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών συσκευών· υπολογιστές, τάμπλετ, κινητά τηλέφωνα και άλλες ψηφιακές συσκευές. Αυτή η κούραση «πηγάζει» από τη συνεχή έκθεση σε οθόνες, τον υπερβολικό χρόνο που αφιερώνουμε σε διαδικτυακές δραστηριότητες και τη συνεχή συνδεσιμότητα. Τόσο η συνεχής έκθεση στην οθόνη όσο και το αυξανόμενο «κύμα» πληροφοριών μπορεί να οδηγήσουν σε προβλήματα υγείας και ευεξίας.

Οι επιπτώσεις της «ψηφιακής κόπωσης» εκτείνονται στη φυσική και ψυχική υγεία μας, ενώ, φυσικά, έχουν αντίκρισμα και στην καθημερινότητά μας. Αρχικά, η μακρά έκθεση σε οθόνες μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα όρασης, κούραση των ματιών, πονοκεφάλους, προβλήματα ύπνου και έλλειψη συγκέντρωσης και μείωση αποδοτικότητας. Ταυτόχρονα, επιδρά αρνητικά και στην ψυχική υγεία, καθώς η συνεχής σύνδεση στο διαδίκτυο, η υπερβολική χρήση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης και η ανάγκη να παραμείνουμε «συνδεδεμένοι» κάθε στιγμή της ημέρας μπορεί να επιφέρει άγχος, στρες και κοινωνική απομόνωση.

Πηγή Εικόνας και Δικαιώματα χρήσης: theconversation.com

Το φαινόμενο της «ψηφιακής κόπωσης» συνδέεται άμεσα και με το «ψηφιακό ηλιοβασίλεμα». Αναφέρεται στην τάση πολλών ανθρώπων να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές λίγο πριν πάνε για ύπνο. Αυτή η συνήθεια μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ύπνο, επειδή η έκθεση στο μπλε φως των οθονών μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή της μελατονίνης, ορμόνης που ελέγχει τον ύπνο. Για να μειωθεί η «ψηφιακή κόπωση», είναι αναγκαίο να υιοθετήσουμε συνήθειες που προάγουν την υγιή χρήση της τεχνολογίας. Συγκεκριμένα, είναι αναγκαίο να καθορίσουμε χρονικά όρια για τη χρήση των ψηφιακών συσκευών, ειδικά πριν τον ύπνο. Συχνά διαλείμματα από τις οθόνες και ειδικές ασκήσεις για τα μάτια, σίγουρα, θα βοηθήσουν στο πρόβλημα. Τέλος, ο υγιεινός τρόπος ζωής με φυσική άσκηση και επαρκή ύπνο είναι το σημαντικότερο.

Αναμφίβολα, για την πλήρη αντιμετώπιση του φαινομένου, πρέπει να αναγνωρίσουμε τις «παγίδες» της τεχνολογίας και να επιδιώκουμε συνεχώς την αρμονική και ισορροπημένη συνύπαρξη μαζί της. Αυτό σημαίνει να δίνουμε προτεραιότητα στην ουσιαστική επικοινωνία με τους ανθρώπους γύρω μας, να μη μένουμε «προσκολλημένοι» με τις ώρες στις οθόνες και να απολαμβάνουμε στιγμές «αποσυνδεδεμένοι» απ’ όλα. Στην εποχή της ψηφιακής εξέλιξης, η ισορροπία μεταξύ της τεχνολογίας και της πραγματικής ζωής αποτελεί μία κρίσιμη πρόκληση. Πόσο εύκολο είναι να «ισορροπήσουμε»;


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • What is Digital Fatigue and How to Combat it?, geuonline.com. Διαθέσιμο εδώ
  • What is Digital Fatigue and How to Avoid It, workiro.com. Διαθέσιμο εδώ
  • Want better sleep? Set a ‘digital sunset’, jocelynbrewer.com. Διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρία Μπότη
Μαρία Μπότη
Γεννήθηκε το 1997 και είναι πτυχιούχος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ξένες γλώσσες και αγαπά τα ταξίδια. Τα σχέδια της για το μέλλον είναι να ασχοληθεί σε μεταπτυχιακό επίπεδο με την επικοινωνία και το marketing.