18 C
Athens
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΑέρας εκσυγχρονισμού στον ακαδημαϊκό χάρτη

Αέρας εκσυγχρονισμού στον ακαδημαϊκό χάρτη


Της Γεωργίας Σκαμπελτζή,

Κατά την πρώτη περίοδο της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, το πρόσωπο που ξεχώρισε και κέρδισε τον σεβασμό ακόμα και των αντιπάλων του ήταν ο Κυριάκος Πιερρακάκης. Το 2019 ανέλαβε τη θέση του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αποσπώντας διακρίσεις και θέτοντας την ψηφιακή πολιτική σε νέα τροχιά.

Το 2023 μετακινήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και, όπως φαίνεται, έχει στόχο να βαδίσει στο ίδιο επιτυχημένο μονοπάτι. Την προηγούμενη εβδομάδα μάλιστα, στο πλαίσιο συζήτησης στη Βουλή για την ενίσχυση και την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, δέχθηκε κολακευτικά σχόλια από την Πρόεδρο της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου. Το Υπουργείο Παιδείας μόνο πολύπαθο μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς, είτε με την εναλλαγή των κομμάτων στην εξουσία είτε με ανασχηματισμούς, ανατρέπονταν αποφάσεις και δεν υπήρχε η λεγόμενη «συνέχεια».

Πηγή εικόνας: kathimerini.gr / Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ / ΑΜΕ-ΜΠΕ

Εντοπίζοντας ορισμένες δυσλειτουργίες της Ακαδημίας Αθηνών, ενός σημαντικού ερευνητικού κέντρου της χώρας μας, όπως την αδυναμία πλήρωσης των ακαδημαϊκών θέσεων – οι κενές θέσεις αγγίζουν περίπου το 35% των προβλεπόμενων, συναντήθηκε με τους υπεύθυνους με στόχο την επίλυσή τους. Έτσι, το σχετικό νομοσχέδιο θέτει ως κύριους άξονες την ανανέωση της δομής της διοίκησης και των κανόνων που ισχύουν σήμερα και την ευκολότερη εκλογή νέων μελών. Άλλωστε, έχει συμπληρωθεί σχεδόν ένας αιώνας από την ίδρυσή της και αναντίρρητα χρειάζεται προσαρμογή στα σύγχρονα δεδομένα, απεκδύοντας, ταυτόχρονα, τα συντηρητικά χαρακτηριστικά που είχαν διαμορφώσει το θεσμικό της πλαίσιο.

Παράλληλα, έχει δρομολογηθεί ένα πλάνο στήριξης και αναβάθμισης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας, ενώ τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την επιχορήγησή της έχουν διπλασιαστεί. Με τέτοιου είδους ενέργειες, το έργο του ιδρύματος θα αναπτυχθεί και στόχος είναι να επιδράσει θετικά σε εκπαιδευτικό και σε κοινωνικό επίπεδο.

Αναφορικά με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, η κατεύθυνση είναι κοινή και, πιο συγκεκριμένα, πρόκειται να αναβαθμιστεί το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης που εδρεύει στην Κομοτηνή. Αυτό θα επιτευχθεί αφενός με την υπαγωγή ορισμένων τμημάτων, που σήμερα ανήκουν στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδας, στη δικαιοδοσία του, αφετέρου με την ίδρυση νέων σχολών και τη μετακίνηση των εδρών ορισμένων από τις υπάρχουσες σε κεντρικότερα σημεία της περιοχής. Σε αυτήν την περίπτωση, πέρα από τον εκπαιδευτικό σκοπό, εικάζεται ότι αυτές οι κινήσεις θα βοηθήσουν στην επίλυση προβλημάτων των περιοχών που βρίσκονται κοντά στα σύνορα, δίνοντάς τους μία οικονομική μα και πνευματική ανάσα. Τέλος, στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται η κατάθεση νόμου για την επίτευξη της διοικητικής αυτοδυναμίας του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, το οποίο μέχρι τώρα εξαρτάται από το Υπουργείο Παιδείας.

Παρά τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει διαχρονικά ο τομέας της Παιδείας στη χώρα μας, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχει βάλει πλώρη για την εξυγίανση ορισμένων από αυτά. Φυσικά, οι παθογένειες δεν πρόκειται να εκλείψουν από τη μία μέρα στην άλλη, όπως και οι αντιδράσεις για άλλα νομοσχέδια, όπως αυτό για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Σίγουρα, όμως, τα θετικά σημεία πρέπει να αναγνωρίζονται και να χαίρουν της στήριξης του Κοινοβουλίου.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Ξεκινά μέσα στην εβδομάδα η διαβούλευση επί του πολυνομοσχεδίου για ΕΑΠ, ΔΠΘ και Ακαδημία Αθηνών, esos.gr, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γεωργία Σκαμπελτζή, Διευθύντρια Έκδοσης
Γεωργία Σκαμπελτζή, Διευθύντρια Έκδοσης
Γεννήθηκε στις Σέρρες το 1995. Απόφοιτη του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και κάτοχος του Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Νεοελληνική Φιλολογία: Ερμηνεία, Κριτική και Κειμενικές Σπουδές του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με την ανάγνωση βιβλίων, με τη μουσική και τα παζλ.