15 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΒιβλιοΔιαβάσαμε και προτείνουμε: «Ένας βαρδάρης λέξεις! 23 μικρά κείμενα για την πόλη...

Διαβάσαμε και προτείνουμε: «Ένας βαρδάρης λέξεις! 23 μικρά κείμενα για την πόλη και τους ανθρώπους της» του Κώστα Γ. Μαμέλη


Της Κατερίνας Σφυράκη,

Η πόλη που έχει πολλάκις υμνηθεί σε βιβλία, ποιήματα, τραγούδια και πίνακες, η πόλη που έχει αγαπηθεί κι αγαπάει τους κατοίκους και τους τουρίστες της, η πόλη που το ιστορικό της παρελθόν και ο διαπολιτισμικός χαρακτήρας της μαγεύουν κάθε ταξιδιώτη, δεν είναι άλλη παρά η πόλη της Θεσσαλονίκης. Την πόλη αυτή και τον γνωστό σε όλους/ες μας, Βαρδάρη της, σκιαγραφεί μέσα από 23 σύντομα κείμενα ο Κώστας Μαμέλης, δημιουργός του βιβλίου Ένας βαρδάρης λέξεις! 23 μικρά κείμενα για την πόλη και τους ανθρώπους της, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Μπαρμπουνάκη, όχι με σκοπό μονάχα να την επαινέσει, αλλά να κρίνει ταυτόχρονα οτιδήποτε θεωρεί αρνητικό.

Ο Κώστας Μαμέλης. Πηγή Εικόνας: makthes.gr/ Φωτογραφία: Αργύρης Ηλιάδης

Ο δημιουργός του βιβλίου, Κώστας Γ. Μαμέλης, γεννήθηκε στην Κομοτηνή, όμως, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου και ζει μόνιμα με την οικογένειά του. Είναι δικηγόρος Ανωτάτων Δικαστηρίων, ενώ για 40 και πλέον χρόνια ασκεί μάχιμη δικηγορία. Διετέλεσε Νομάρχης Καβάλας, Αντιπρόεδρος της ΕΡΤ3 και μέλος του ΕΣΡ. Είναι τακτικός αρθρογράφος εφημερίδων με έντονη παρουσία πολιτικών, νομικών και κοινωνικών κειμένων στο διαδίκτυο. Ως γνήσιος Σαλονικιός, γεύτηκε με τη γενιά του, διαχρονικά, τις χαρές και τις λύπες της ομάδας του ΠΑΟΚ, την οποία συνόδευσε εκτός έδρας στα «σκληρά» γήπεδα της Αθήνας και της επαρχίας. Έκλαψε στις ήττες της ομάδας, πανηγύρισε στον Λευκό Πύργο τις νίκες και τα κύπελλά της.

Πουθενά δεν θα αναφερθούμε στον Κώστα Μαμέλη ως συγγραφέα, καθώς ο ίδιος δηλώνει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του: «Δεν είμαι συγγραφέας, είμαι λογοπλόκος και γραφιάς λέξεων μικρών λογοπαιγνίων, χωρίς περαιτέρω αξιώσεις». Αυτή η αυτοτοποθέτηση δεν μειώνει καθόλου το κύρος του βιβλίου, τη συνοχή και τη συνεκτικότητα του κειμένου, παρά μόνο προϊδεάζει τον/την αναγνώστη/τρια για το γεγονός ότι θα διαβάσει ένα βιβλίο με απλή, αλλά όχι απλοϊκή, γραφή που μιλά απευθείας στην καρδιά όσων αγαπούν τη Θεσσαλονίκη και τους ανθρώπους της, αλλά και όσων πληγώθηκαν και εξακολουθούν να πληγώνονται από την πόλη αυτή. Για όσους δεν είχαν την τύχη να τη γνωρίσουν, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική πρώτη ματιά για να κερδίσει τις εντυπώσεις τόσο τις θετικές όσο και τις υπόλοιπες, μέσα από τη λογοτεχνική αυτή γνωριμία. Καταφέρνει να αφυπνίσει το ενδιαφέρον όσων δεν την έχουν επισκεφτεί και δίνει την ευκαιρία για μια εικονική περιήγηση μέσα από τα σύντομα, αλλά μεστά νοήματος, κείμενα του Μαμέλη.

Πηγή Εικόνας: koutipandoras.gr

Τα 23 χρονογραφήματα του βιβλίου αποτελούν, όπως αναφέρει και ο Ηλίας Κουτσούκος που προλογίζει το βιβλίο, αφηγήσεις ψυχής του Μαμέλη. Ο ίδιος τονίζει στην αρχή του έργου του ότι θέλει να ξεφύγει από τις συνήθεις πολιτικές αναλύσεις που επιχειρεί. Διαφαίνεται σε όλη την έκταση του έργου ότι προσπαθεί να καταπιαστεί με κάτι πιο ανάλαφρο σε θέμα περιεχομένου και ύφους. Οι περιγραφές του σχεδιάζουν έναν κοινωνιολογικό, πολιτισμικό και, φυσικά, γεωγραφικό χάρτη της Θεσσαλονίκης, καθώς αναφέρεται σε οδούς, στέκια και περισσότερο ή λιγότερο γνωστά σημεία αναφοράς της πόλης.

Πέρα από τις γλαφυρές περιγραφές της πόλης, ο Μαμέλης μάς καθιστά κοινωνούς όχι μόνο στις όμορφες αναμνήσεις του, αλλά και σε στιγμές οργής για τους δολοφονημένους, κριτικής απέναντι στην οικογενειοκρατία και στον κυβερνητισμό, αναστοχασμού για όσα έζησε κι όσα δεν πρόλαβε να ζήσει. Μέσα από τα κείμενά του, η Θεσσαλονίκη καθίσταται μια πόλη ισχυρών αντιθέσεων. Από τη μία προβάλλονται τα κολέγια, κι από την άλλη αντιπαραβάλλονται οι κακοδιωγμένοι πρόσφυγες και τα κοριτσάκια με τα σπίρτα. Το ένδοξο ιστορικό της παρελθόν έρχεται να συγκρουστεί με τις δολοφονίες των Εβραίων και τα μαρτύρια των αγωνιστών της Αριστεράς, κι έτσι, οι αναγνώστες/τριες του βιβλίου βρίσκονται σε ένα συγγραφικό τεντωμένο σκοινί, προσπαθώντας να ισορροπήσουν ανάμεσα στη νοσταλγική ομορφιά και την πικρία των βιωμάτων του δημιουργού.

Πηγή Εικόνας: thessaloniki.travel

Ακροβατούμε, λοιπόν, στο σκοινί της «πρωτεύουσας των Βαλκανίων», και κάπου εκεί, ο Βαρδάρης της Θεσσαλονίκης του Μαμέλη γίνεται και δικός μας Βαρδάρης, κι έρχεται πότε να μας χαϊδέψει απαλά το πρόσωπο και πότε να μας κλωτσήσει δυνατά από το σκοινί πάνω στο οποίο προσπαθούμε να ισορροπήσουμε.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Σφυράκη
Κατερίνα Σφυράκη
Ζει στον Βόλο και σπουδάζει στο τμήμα Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Μεγάλωσε στο Κιλκίς, έχοντας καταγωγή από τον Πόντο και την Κρήτη. Αγαπά τον χορό, την γραφή και τα ταξίδια. Γνωρίζει Αγγλικά και Γερμανικά.