12.8 C
Athens
Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου, 2021
Αρχική Μικρά Καθημερινά Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται να αναπληρώσει όλα τα χαμένα ταξίδια

Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται να αναπληρώσει όλα τα χαμένα ταξίδια


Της Κάτιας Τσέλιου,

Πολλοί από εμάς κατά τη διάρκεια της πανδημίας αναγκαστήκαμε να αναβάλλουμε ή να ακυρώσουμε προγραμματισμένα ταξίδια για λόγους ανωτέρας βίας. Ακόμα περισσότεροι, υπό το πρίσμα της αβεβαιότητας της εποχής, διστάζουμε να οργανώσουμε νέα ταξιδιωτικά πλάνα φοβούμενοι μία ακύρωση, μία απογοήτευση, μία ακόμη στέρηση της ζωτικότητάς μας. Έχουμε πάψει να ονειρευόμαστε, ενδιαφερόμαστε τυφλά και αποκλειστικά για τη διατήρηση της ψυχικής μας ισορροπίας και γενικότερα της ευεξίας μας στο παρόν.

Το 23o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με τίτλο «Προορισμός: Ταξίδι» έρχεται να μας θυμίσει πως η ζωντάνια του ανθρώπινου είδους -παρόλο που νοσεί στην περίοδο του εγκλεισμού- δεν μπαίνει σε καλούπια ούτε θυσιάζεται στο βωμό του περιορισμού των ελευθεριών μας. Μέσα από 19 ντοκιμαντέρ και 2 ταινίες μυθοπλασίας που θα παρέχονται στην πλατφόρμα του Φεστιβάλ, θα έχουμε τη δυνατότητα να έρθουμε ξανά σε επαφή με το μέρος του εσωτερικού μας εαυτού που έχει πέσει σε λήθαργο και να επαναπροσδιορίσουμε την έννοια του ταξιδιού ταξιδεύοντας νοερά στους κόσμους διαφορετικών λαών.

Στο πλαίσιο της υβριδικής φετινής του διοργάνωσης, το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί διαδικτυακά από τις 4-14 Μαρτίου, ενώ θα κορυφωθεί στους φυσικούς του χώρους -δεδομένης της βελτίωσης των υγειονομικών συνθηκών- από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου.

Μια από τις επίσημες αφίσες του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Πηγή Εικόνας: Όλγα Δέικου/ Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Σύμφωνα με το δελτίο τύπου: «Η πανδημία έχει οδηγήσει σε μια επιστροφή στα βασικά, καθιστώντας την ανάγκη μας για εξερεύνηση και αναζήτηση πιο επιτακτική από ποτέ. Την ανάγκη αυτή εξερευνούν και οι ταινίες του αφιερώματος, οι οποίες μας μεταφέρουν από την Ινδία στην Αλάσκα, σε σταθμούς και στάσεις με τρένα και λεωφορεία που δεν έρχονται και από το Τελ Αβίβ στα σχεδόν «απάτητα» μέρη του κόσμου, όπως η Παταγονία και η Γροιλανδία. Πραγματοποιούν ταξίδια πραγματικά, ακολουθώντας, παράλληλα, εσωτερικές διαδρομές με πυξίδα τις αναμνήσεις, την πίστη, την ανθρωπιά, τη σχέση μας με τους άλλους και με τον εαυτό μας.».

Το αφιέρωμα θα συνοδεύεται από μία δίγλωσση ειδική έκδοση, στην οποία άνθρωποι του σινεμά, καλλιτέχνες και ακαδημαϊκοί προσεγγίζουν τις διαφορετικές πτυχές του ταξιδιού. Η έκδοση θα είναι διαθέσιμη στο e-shop του Φεστιβάλ, καθώς και στα βιβλιοπωλεία, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Νεφέλη.

Μπορείς να παρακολουθήσεις το Φεστιβάλ μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας online.filmfestival.gr. Αν δεν έχεις ήδη, δημιουργείς ένα λογαριασμό και επιλέγεις το ντοκιμαντέρ που σε ενδιαφέρει έναντι κάποιου συμβολικού αντιτίμου.

Pro tip: Εξασφάλισε πως θα ολοκληρώσεις την προβολή της ταινίας εντός 24 ωρών από τη στιγμή που θα τη ξεκινήσεις και εντός του χρονικού πλαισίου που αναγράφεται στη σχετική ένδειξη.

Μερικές από τις ταινίες του αφιερώματος:

Ανοιχτός Βορράς/ Big North (Ντάριο Ακοτσέλα/ 2019/ Ιταλία)

Πηγή Εικόνας: Festival Scope

Ο Πάολο Κονιέτι είναι ένας 40χρονος Ιταλός συγγραφέας. Το ντοκιμαντέρ εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση, στη διάρκεια του μεγάλου ταξιδιού του Πάολο στη Βρετανική Κολομβία, το Γιούκον και την Αλάσκα, όπου συναντά ανθρώπους που ζουν στο δάσος. Αυτή η μεγάλη περιπέτεια θα ολοκληρωθεί στο λεγόμενο «μονοπάτι του πανικού», στο λεωφορείο της γραμμής 142 όπου έφτασε στο τέλος του το ταξίδι του ακτιβιστή Κρις Μακάντλες, ο οποίος υπήρξε έμπνευση για την ταινία Ταξίδι στην Άγρια Φύση (Into the Wild) του Σον Πεν.

Εκεί Κάτω/ Down There (Σαντάλ Ακερμάν/ 2006/ Ισραήλ-Βέλγιο-Γαλλία)

Πηγή Εικόνας: Imdb

Μέσα από ένα παραθαλάσσιο διαμέρισμα στο Τελ Αβίβ, η Σαντάλ Ακερμάν, μία από τις σημαντικότερες ευρωπαίες δημιουργούς στη μετά-νουβέλ βαγκ εποχή, μιλά για την καθημερινότητα, την οικογένεια, αλλά και την εβραϊκή της ταυτότητα, αναπολώντας, παράλληλα, την παιδική της ηλικία. Το ντοκιμαντέρ έχει την αίσθηση ενός ημερολογίου και ρίχνει μια ματιά στις σκέψεις της σκηνοθέτιδος, που έβαλε τέλος στη ζωή της το 2015, σε ηλικία 65 ετών. Το ντοκιμαντέρ ήταν υποψήφιο για βραβείο Σεζάρ το 2007.

Η Γη των φαντασμάτων/ Ghostland (Κατένια Λέρμερ & Σίμον Στάντλερ/2016/Ναμίμπια, Γερμανία, Ιταλία)

Πηγή Εικόνας: Hollywood Reporter

Ένας από τους αρχαιότερους πολιτισμούς στον πλανήτη μας υφίσταται μια τεράστια αλλαγή. Οι άνθρωποι της φυλής Τζου/Χοανσί στη Ναμίμπια διασχίζουν την έρημο Καλαχάρι και ταξιδεύουν στην καρδιά της Ευρώπης. Αυτό που αρχίζει ως ματιά στο συναρπαστικό πολιτισμό τους γίνεται μια ακόμη πιο συναρπαστική ματιά στο δυτικό τρόπο ζωής μας. Ένας ζεστός και χιουμοριστικός στοχασμός πάνω στις συνήθειές μας μέσα από τα μάτια ανθρώπων που ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν παραδόσεις εκατομμυρίων ετών.

Κεντρικό Αεροδρόμιο Τέμπελχοφ/ Central Airport THF (Καρίμ Αϊνούζ/2018/Βερολίνο)

Πηγή Εικόνας: LuxBox Films

Το αεροδρόμιο Τέμπελχοφ του Βερολίνου είναι ένας χώρος αφίξεων και αναχωρήσεων, που χρησιμοποιείται ταυτόχρονα ως προσφυγικός καταυλισμός, αλλά και ως χώρος ψυχαγωγίας για τους κατοίκους της γερμανικής πρωτεύουσας. Το ντοκιμαντέρ του Καρίμ Αϊνούζ μιλά για την προσφυγική κρίση με έναν ιδιαίτερο τρόπο, φτιάχνοντας το πορτρέτο μιας πόλης μέσα στην πόλη, αλλά και μιας ευρωπαϊκής κοινωνίας, εγκλωβισμένης στο σημείο ανάμεσα στην κρίση και την ουτοπία.

Ταξίδια στο Κονγκό/ Travels in the Congo (Μαρκ Αλεγκρέ/1927/Κονγκό)

Πηγή Εικόνας: Icarus Films

Το 1925, ο νεαρός κινηματογραφιστής Μαρκ Αλεγκρέ συνόδευσε το σύντροφό του Αντρέ Ζιντ στη Γαλλική Ισημερινή Αφρική, και ιδιαίτερα στο Κονγκό. Το ντοκιμαντέρ, μόλις πέντε χρόνια μετά το Νανούκ του Βορρά, περιλαμβάνει εικόνες από τους 11 μήνες που έμεινε εκεί. Στόχος του σκηνοθέτη, να βυθιστούν οι θεατές «όπως και εμείς οι ίδιοι, στην ατμόσφαιρα αυτής της μυστηριώδους χώρας». Aποτελεί ένα από τα πρώτα ντοκιμαντέρ παρατήρησης που γυρίστηκαν ποτέ.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Επίσημη Ιστοσελίδα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, διαθέσιμο εδώ
  • Το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι αφιερωμένο στο ταξίδι, Αθηνόραμα, διαθέσιμο εδώ
  • Με αλλαγές το 23ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Newsit, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Η τουρκική πολιτική στο βόρειο Ιράκ και οι συνέπειες της κουρδικής διχόνοιας

Του Γιάννη Χουλιάρα, Στις 14 Φεβρουαρίου, Τούρκοι αξιωματούχοι ανακοίνωσαν πως το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK), η ένοπλη κουρδική οργάνωση που διεξάγει στρατιωτικό αγώνα κατά...

Cyberbullying: Ένας εκφοβισμός δίχως όρια

Της Πωλίνας Παλλιεράκη, Όπως όλοι πολύ καλά γνωρίζουμε, ζούμε σε μία εποχή συνεχούς εξέλιξης σε ποικίλους τομείς της καθημερινότητάς μας, ένας εκ των οποίων είναι...

The incalculable power of fandoms

By Panagiota Katsaveli, Books, movies, TV shows, boybands… These are merely some common examples from a long list of entities that people get obsessed with....

Είμαι ένας καλός πολίτης…

Της Μυρτώς Κατσούλη, Είμαι ένας καλός και έντιμος πολίτης. Ξυπνάω κάθε πρωί, πηγαίνω ευλαβικά στη δουλειά, τελειώνω και επιστρέφω σπίτι. Και οι μέρες περνάνε. Περνάνε...
Κάτια Τσέλιου
Γεννήθηκε το 2001 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Διανύει το δεύτερο έτος των σπουδών της στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ενώ παράλληλα συμμετέχει σε επιχειρηματικές και εθελοντικές ομάδες. Κύρια σημεία ενδιαφέροντός της αποτελούν η εκμάθηση ξένων γλωσσών (γνωρίζει αγγλικά, γαλλικά και κινέζικα), η χρήση νέων τεχνολογιών και η κοινωνική επιχειρηματικότητα. Το ακαδημαϊκό της προφίλ συνεκδοχικά με το πάθος της για τα ταξίδια και τις τέχνες κινούν το ενδιαφέρον της για experience-orientated ασχολίες.