25.4 C
Athens
Σάββατο, 12 Οκτωβρίου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςΜουσικήΠυξ Λαξ: Η διαχρονικότητα των Πριγκίπων της Δυτικής Όχθης

Πυξ Λαξ: Η διαχρονικότητα των Πριγκίπων της Δυτικής Όχθης


Του Θάνου Παγκούτσου,

Το σχήμα που καθόρισε και σημάδεψε τα πρώτα μας ερωτικά σκιρτήματα δημιουργήθηκε το 1989 από τους Μπάμπη Στόκα και Φίλιππο Πλιάτσικα, δυο παιδικούς φίλους από τα Δυτικά Προάστια που έπαιζαν σε μικρά σχήματα της περιοχής τους. Με τη βοήθεια του αείμνηστου Μάνου Ξυδούς, ο οποίος εργαζόταν σε δισκογραφική εταιρεία εκείνη την εποχή, και με «νονό» τον Δημήτρη Φεργάδη, δημιουργήθηκαν οι Πυξ Λαξ, έκφραση της αρχαιοελληνικής που σημαίνει με κλωτσιές και γροθιές. Ο Μάνος ήταν άριστος γνώστης της ελληνικής ροκ σκηνής, καθώς είχε συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα εκείνης της περιόδου, γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά στην τρελή πορεία του συγκροτήματος. Ο πρώτος δίσκος του σχήματος ήρθε το 1990 με τίτλο «Τι άλλο να πεις πιο απλά», με πρώτο τραγούδι το «Με στέλνεις». Η δεύτερη δισκογραφική δουλειά του σχήματος το 1991, «Ζόρικοι καιροί», έδωσε στην κυκλοφορία την τεράστια επιτυχία που έχει χιλιοτραγουδηθεί, το κομμάτι «Πούλα με», που από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του έκανε τεράστια εντύπωση.

Τα πρώτα χρόνια της ζωής του σχήματος ήταν αρκετά δύσκολα, καθώς τα μέλη της μπάντας αναγκάζονταν παράλληλα με τις πρόβες και τις συναυλίες να κάνουν μεροκάματα σε οικοδομές και δουλειές του ποδαριού για να βγάλουν τα έξοδά τους, καθώς πολλές ήταν οι συναυλίες που έγιναν χωρίς ιδιαίτερο ακροατήριο. Η μεγάλη καταξίωση όμως δεν άργησε να έρθει. Το 1993 στον δίσκο «Ο ήλιος του χειμώνα με μελαγχολεί» το τραγούδι «Άστην να λέει», το οποίο γράφτηκε για τη φωνή του μεγάλου Στράτου Διονυσίου, αλλά ο ίδιος έφυγε αδόκητα από τη ζωή, αποτελεί έναν από τους ύμνους  του σύγχρονου  λαϊκού τραγουδιού μέσα από την ερμηνεία και τη βαριά λαϊκή φωνή του Βασίλη Καρρά. Τα μέλη του σχήματος μετά τον θάνατο του Στράτου δεν επιθυμούσαν να το ερμηνεύσουν, καθώς ήδη είχε αποτυπωθεί ο λαϊκός χαρακτήρας του τραγουδιού. Ο Καρράς παρά τον αρχικό του δισταγμό, λόγω της ύπαρξης μόνο κιθάρας στο τραγούδι, κατέβηκε με υψηλό πυρετό στην Αθήνα, ξενυχτισμένος λόγω εμφάνισης το προηγούμενο βράδυ και ηχογράφησε το κομμάτι με μόλις δύο περάσματα. Από αυτόν τον δίσκο επίσης ξεχώρισε το κομμάτι «Γιατί», το οποίο διασκεύασε με τεράστια επιτυχία το συγκρότημα «Μέλισσες» το 2018.

Το 1994 γίνεται το μεγάλο μπαμ του σχήματος, όταν μπαίνει ενεργά ο Μάνος Ξυδούς, καθώς τραγουδάει και συμμετέχει ως συνθέτης στον δίσκο «Για τους πρίγκιπες της Δυτικής Όχθης». Όλα τα κομμάτια του έγιναν τεράστιες επιτυχίες και ο δίσκος πλατινένιος. Από το 1996 μέχρι και το 2004 και τη διάλυσή τους, ήταν η χρυσή οχταετία του σχήματος με μεγάλες συναυλίες, σημαντικές συνεργασίες με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες και πωλήσεις χιλιάδων δίσκων κάθε χρόνο. Το 1997 κυκλοφορεί η ζωντανή ηχογράφηση της συνεργασίας του σχήματος με τον Γιώργο Νταλάρα στην Ιερά Οδό τη σεζόν 1996-1997. Η συνεργασία αυτή αποδεικνύει περίτρανα τη μεγάλη απήχηση που έχει αποκτήσει το σχήμα, καθώς ο Νταλάρας αποτελεί την κορυφαία καλλιτεχνική μορφή της χώρας μας στη σύγχρονη εποχή στο έντεχνο-λαϊκό τραγούδι. Ο δίσκος ξεπέρασε τις 100 χιλιάδες πωλήσεις και έγινε πλατινένιος.

To 1999 κυκλοφορεί ο δίσκος «Υπάρχουν χρυσόψαρα εδώ» με δύο CD, ένα που περιείχε καινούργια κατά βάση τραγούδια και ένα δεύτερο στο οποίο υπήρχαν ζωντανές ηχογραφήσεις παλιών τραγουδιών του συγκροτήματος από τις συναυλίες που πραγματοποίησαν σε όλη την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια. Θεωρείται από τους πιο επιτυχημένους δίσκους του συγκροτήματος, αλλά και από τους πιο εμπορικούς ελληνικούς δίσκους της δεκαετίας του ’90, καθώς έγινε τριπλά πλατινένιος.

Τα πρώτα χρόνια της νέας χιλιετίας βρίσκουν το σχήμα στο απόγειό του. Διαφωνίες όμως για τα κομμάτια, τις ερμηνείες, καθώς και τα πλάνα Στόκα και Πλιάτσικα για προσωπική καριέρα οδήγησαν στη διάλυση του συγκροτήματος, η οποία, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν έγινε ουσιαστικά ποτέ. Το «Τέλος» αποτέλεσε η ζωντανή ηχογράφηση μιας μεγάλης συναυλίας που έγινε στον Λυκαβηττό στις 18 Σεπτεμβρίου 2004 με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών και πλήθος κόσμου. Το 2010, έξι χρόνια μετά το «Τέλος», έφυγε ξαφνικά ο Μάνος Ξυδούς, γεγονός που οδήγησε στη μερική επανένωση του σχήματος με τη διοργάνωση συναυλιών στη μνήμη του Μάνου το 2011 και συνδυάστηκε με περιοδεία στο εξωτερικό το 2012. Η οριστική επανένωση της μπάντας ήρθε τον προηγούμενο Μάιο του 2019 με την κυκλοφορία του δίσκου «Κόντρα στου χρόνου την σκουριά» με 6 κομμάτια. Και όλα βρίσκονται σε εξέλιξη, αναμένοντας νέες επιτυχίες, καινούργιες μεγάλες αγάπες, στίχους και μουσική που θα λατρεύουμε και με την οποία θα ταυτιστούμε. Οι Πυξ Λαξ επανενωμένοι θα μας οδηγήσουν σε νέα μουσικά μονοπάτια και σε βραδιές με νόημα.

Σε μια περίοδο που όλοι διανύουμε με δυσκολίες και κλείσιμο στον εαυτό μας, σε μια περίοδο που η εσωτερίκευση και η μοναξιά μας περικυκλώνουν, καθώς μπαίνουμε όλο και περισσότερο στον χειμώνα και τη σκοτεινιά του, οι νέες τεχνολογίες μας δίνουν τη λύση και σε αυτή την καραντίνα να ξεχαστούμε και να περάσουμε όμορφα από τον καναπέ του σαλονιού μας. Η μπάντα που τραγουδήθηκε όσο καμία άλλη, που ενώνει ακόμα και σήμερα τον 18αρή με τον 55άρη, που δημιουργεί συναισθήματα και μας έχει συντροφεύσει σε πολλές στιγμές της ζωής μας θα πραγματοποιήσει διαδικτυακή συναυλία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Την Κυριακή 29 Νοεμβρίου, αυτού του διαφορετικού Νοέμβρη που όλοι βιώνουμε, οι Πυξ Λαξ θα παρουσιάσουν μια livestream συναυλία από το θέατρο «Χώρος» με δυνατότητα σχολιασμού από τους θεατές, δημιουργώντας καινοτόμα αλληλεπίδραση και επικοινωνία με το κοινό.

Κυριακή 29 Νοεμβρίου | 9 μ.μ. | Διαδικτυακό εισιτήριο: €5 | Προμηθευτείτε τα εισιτήριά σας εδώ | Με το εισιτήριό σας θα λάβετε έναν κωδικό και την ημέρα της εκδήλωσης με αυτόν θα έχετε πρόσβαση στη διαδικτυακή συναυλία.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνος Παγκούτσος
Θάνος Παγκούτσος
Γεννήθηκε το 1998 στην Πτολεμαΐδα. Είναι απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας και τελειόφοιτος φοιτητής του Τμήματος Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Πάντειου Πανεπιστημίου Αθηνών. Διαθέτει άριστη γνώση Αγγλικών και καλή γνώση γαλλικών. Έχει πραγματοποιήσει σπουδές Erasmus στο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών το εαρινό εξάμηνο του 2019. Τα ενδιαφέροντα του επικεντρώνονται στην πολιτική ανάλυση, την Ευρωπαϊκή πολιτική, τα πολιτιστικά θέματα και την πολιτιστική διπλωματία.