Του Παναγιώτη Παναγιωτακόπουλου,

Διανύουμε, πλεόν, την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου και έτσι από το στάδιο των προβλέψεων μεταφερόμαστε σε αυτό της εκτίμησης των αποτελεσμάτων. Το πρώτο μεγάλο δείγμα για τον ελληνικό, αλλά και τον παγκόσμιο, τουρισμό ήταν άκρως απογοητευτικό. Οι φήμες για μεγάλη αύξηση κρατήσεων και επισκεψιμότητας για το δεύτερο δεκαπενθήμερο του μήνα έμεινα μόνο σε θεωρητικό επίπεδο. Οι μέχρι τώρα ενδείξεις για τον Αύγουστο δεν δείχνουν ικανές για να φέρουν την πολυπόθητη ανάκαμψη στην τουριστική βιομηχανία.

Πρόσφατα είχαμε την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών για τους κατοίκους της Μεγάλης Βρετανίας, οι οποίοι αποτελούν έναν από τους καλύτερους στυλοβάτες του τουρισμού στη χώρα μας, με 3.5 εκατομμύρια αφίξεις και €2.5 δισεκκατομύρια έσοδα καταγεγραμμένα για το 2019. Θα περίμενε κανείς πως μόνο και μόνο αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να είναι η «ανάσα» που αναζητούν όλοι οι Έλληνες, από τους επιχειρηματίες του κλάδου έως τους κατοίκους τουριστικών και μη περιοχών. Απεναντίας, η διαρκής αύξηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού παγκοσμίως, αλλά κυρίως στις βαλκανικές χώρες, οι οποίες κατά τη θερινή περίοδο δείχνουν σαφή προτίμηση στην Ελλάδα, δεν αφήνει περιθώρια για αισιοδοξία, ενώ παράλληλα εντείνει τον φόβο για ένα δεύτερο κύμα έξαρσης και αναπόφευκτα ένα δεύτερο μαζικό lockdown.

Για να γίνουν ακόμη περισσότερο αντιληπτές οι «τρελές» διαστάσεις του ζητήματος, αρκεί η δήλωση του Γενικού Γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού Ηνωμένων Εθνών (UNWTO), Ζουράμπ Πολολικασβίλι, ο οποίος κάνει λόγο για «μια μείωση της τάξης του 70% είναι αυτή που αναμένεται, δεδομένου ότι όλες οι χώρες θα έχουν ανοιχτά τα σύνορα τους για τον μήνα Αύγουστο». Την ίδια στιγμή αναφέρει πως «παρατηρείται μια αυξητική τάση προτίμησης αγροτικών περιοχών από πλευράς τουριστών, γεγονός πολύ καλό, καθώς πρόκειται για έναν τομέα που είχε πληγεί από την αστυφιλία για αρκετά χρόνια». Συν τοις άλλοις, η επιφυλακτικότητα σχετικά με την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων στον κλάδο των αερομεταφορών, αλλά και των μετακινήσεων γενικότερα, φέρνει στην επιφάνεια την αναζήτηση εναλλακτικών τρόπων διακοπών.

Δεν αποτελεί και κρατικό μυστικό το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπήρχαν ελληνικοί προορισμοί εκτός ελληνικής πραγματικότητας. Λόγω της δημοτικότητάς τους, ορισμένοι επιχειρηματίες είχαν τον «αμανέ» πολύ ψηλά, στοχεύοντας μονάχα τα «παχουλά πορτοφόλια» των ξένων τουριστών. Εκμεταλλευόμενοι τα κρυστάλλινα νερά και τις παραμυθένιες ομορφιές Αιγαίου και Ιονίου Πελάγους είχαν φτάσει στο σημείο να γίνεται λόγος για αισχροκέρδεια και όχι μόνο για «τσιμπημένες» τιμές. Με το ταξίδι στο εξωτερικό να μην αποτελεί, πλέον, άπιαστο όνειρο, αφού οι αεροπορικές χαμηλού κόστους είχαν αναπτύξει το δίκτυο τους παγκοσμίως, πολλοί Έλληνες επέλεγαν την εξόρμηση εκτός συνόρων. Προορισμοί αμέτρητοι, για όλα τα γούστα και για όλα τα βαλάντια, απλά και μόνο μέσω μιας απλής αναζήτησης στο διαδίκτυο ή μιας κλήσης σε έναν ταξιδιωτικό πράκτορα.

Όλα αυτά σε μία άλλη πραγματικότητα, αφού το 2020 και δη το καλοκαίρι του δεν μοιάζει σε τίποτα με καμία από τις προηγούμενες χρονιές. Κλειστά σύνορα, αυστηρά μέτρα, κρούσματα κορωνοϊού, περιορισμένες πτήσεις, μικρότερα έσοδα και άρα μικρότερα διαθέσιμα ποσά για διακοπές είναι μερικά μονάχα από τα θέματα που ταλανίζουν τους δυνητικούς τουρίστες. Όπως αναφέρθηκε και νωρίτερα, η φιλοσοφία των αλλοδαπών τουριστών κινείται σε παρόμοια επίπεδα γι’ αυτό και η κίνηση στη χώρα μας είναι αισθητά μειωμένη. Μήπως, λοιπόν, έφτασε η ώρα για τον Έλληνα να εξερευνήσει την Ελλάδα;

Αν η δήλωση του Ζουράμπ Πολολικασβίλι για την τάση προς τις αγροτικές περιοχές πάρει διαφορετική ερμηνεία και γίνει προτροπή; Αν φέτος είναι μία από τις λιγοστές ευκαιρίες για την επίσκεψη σε ελληνικούς προορισμούς που άλλοτε είχαν τερματισμένα τα νούμερα πληρότητας; Ένας τρόπος μένει να το μάθουμε. Έχουμε την τύχη να ζούμε σε μία χώρα με απίστευτες ομορφιές και επιλογές τόσο σε χερσαίο όσο και νησιωτικό επίπεδο. Διακοπές και τουρισμός δεν είναι μόνο η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Χαλκιδική, είναι και τα πολλά γραφικά, παραδοσιακά χωριά που προσφέρουν εξίσου πολλές επιλογές. «Αν δεν παινέψουμε το σπίτι μας, θα πέσει να μας πλακώσει», έλεγαν οι παλιοί. Ήρθε η ώρα να δείξουμε έμπρακτα το πόσο αγαπάμε την Ελλάδα, στηρίζοντας αν μη τι άλλο, τον τουρισμό που καταλαμβάνει σπουδαίο ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας. Ο τουρισμός έχει ανάγκη εμάς και εμείς τον τουρισμό, τώρα όσο ποτέ! Εμπρός, λοιπόν!


Παναγιώτης Παναγιωτακόπουλος, Αρχισυντάκτης Οικονομικών

Είναι τελειόφοιτος του τμήματος Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Τον ενδιαφέρει η καινοτομία στον κλάδο των οικονομικών και έχει συμμετάσχει σε αρκετά συνέδρια και προσομοιώσεις. Λατρεύει τα ταξίδια, γι' αυτό και δεν σταματά να παρακολουθεί διάφορα προγράμματα Erasmus+ ανά την Ευρώπη και τον κόσμο. Από τα μέσα Ιουνίου 2020 φέρει την ιδιότητα του Αρχισυντάκτη Οικονομικών του OffLine Post.