Του Αργύρη Ηλιάδη,

Μια ιστορική σελίδα για την πολυσυζητημένη σχέση ανθρώπου – διαστήματος γράφτηκε, το Σάββατο (29/5/2020), με την εκτόξευση της πρώτης επανδρωμένης αποστολής της SpaceX στο διάστημα. Σχεδόν τρεις μέρες μετά την ακύρωση της αρχικής απόπειρας, λόγω μη ευνοϊκών καιρικών συνθηκών, η οποία είχε προγραμματιστεί για την Τετάρτη, το αμερικανικό έδαφος της εταιρίας SpaceX σείστηκε από την απογείωση της αποστολής με κωδική ονομασία “Demo–2”.

Είναι η πρώτη φορά μετά το 2011, όταν αποσύρθηκαν τα διαστημικά λεωφορεία της NASA, που οι ΗΠΑ κατάφεραν να στείλουν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) αστροναύτες από αμερικανικό έδαφος, χρησιμοποιώντας μέσο κατασκευασμένο από Αμερικανούς επιστήμονες. Παράλληλα, ένα φαινόμενο που συναντάται, επίσης, για πρώτη φορά είναι ότι η διαδικασία και η υλοποίηση της αποστολής ανατέθηκε σε ιδιωτική εταιρεία.

Με τον εκκωφαντικό ήχο να ταξιδεύει και να ταράζει τα νερά σε ακτίνα πολλών χιλιομέτρων, ένας πύραυλος Falcon 9 (κατασκευής SpaceX) απογειώθηκε χωρίς προβλήματα και επιπλοκές, με το ρολόι να δείχνει είκοσι δύο λεπτά μετά τις τρείς το μεσημέρι. Σύμφωνα με το οπτικοακουστικό υλικό που κατέγραψαν τα social media της εταιρείας, αλλά και την ζωντανή αναμετάδοση της NASA, ο πρώτος όροφος του πυραύλου αποκολλήθηκε όπως ήταν προγραμματισμένο έπειτα το πέρας των δύο πρώτων λεπτών, καθώς ο πύραυλος άγγιξε τα 4000χλμ/ώρα. Όσον αφορά τον δεύτερο όροφο, παρέμεινε για να μπορέσει να προωθήσει την κάψουλα Crew Dragon προς τον τελικό προορισμό της – να προσγειώσει στον σταθμό το διαστημικό προσωπικό.

Η πλατφόρμα απογείωσης του πυραύλου είναι άξια αναφοράς με βαρύνουσα ιστορική σημασία. Πρόκειται για την πλατφόρμα εν ονόματι 39 Α, από την οποία είχε απογειωθεί ο Νιλ Άρμστρονγκ και οι περισσότερες αποστολές στο πλαίσιο του προγράμματος «Απόλλων» για την Σελήνη. Για τις ανάγκες της επιχείρησης, παρά το γεγονός ότι η πλατφόρμα και οι εγκαταστάσεις της ήταν προσαρμοσμένες για συγκεκριμένο πρόγραμμα, παραχωρήθηκαν και τροποποιήθηκαν από την εταιρία SpaceX του Ίλον Μασκ.

Οι τολμηροί επιβαίνοντες του πυραύλου δεν είναι άλλοι από τους Μπομπ Μπένκεν και Νταγκ Χάρλεϊ (αστροναύτες). Πρόκειται για αστροναύτες της NASA, οι οποίοι έχουν επιλεχθεί από το 2018, ξεκίνησαν τις επαγγελματικές τους σταδιοδρομίες ως δοκιμαστές πιλότοι πολεμικών αεροσκαφών και απαριθμούν μερικές χιλιάδες ώρες πτήσης στα κόκπιτ υπερηχητικών τζετς. Σε δηλώσεις του στο αμερικανικό δίκτυο ενημέρωσης CNN, ο Χάρλεϊ τόνισε: «Αντιμετωπίζουμε την πρόκληση σαν οποιαδήποτε άλλη. Το πιθανότερο είναι, ότι θα συζητήσουμε και θα σκεφτούμε περισσότερα πράγματα αφού επιστρέψουμε». Ακόμη ένα στοιχείο που τους διαφοροποιεί, είναι ότι μετά το μακρινό ταξίδι του 1981, αστροναύτες της NASA θα ταξιδέψουν με ένα καινούργιο μοντέλο διαστημικού οχήματος.

Αν, τελικά, η κάψουλα ολοκληρώσει με απόλυτη επιτυχία την αποστολή της και πιστοποιηθεί ότι είναι ασφαλής, οι Αμερικανοί δεν θα εξαρτώνται από τους Ρώσους για να έχουν πρόσβαση στο διάστημα. Αυτό συνέβη, καθώς, από το 2011, τα ρωσικά Soyuz είναι τα μόνα διαθέσιμα διαστημικά οχήματα μεταφοράς. Έτσι, λοιπόν, η αμερικανική πολιτεία, αλλά και οι άνθρωποι που την εξουσιάζουν φαίνεται πως θέλουν και ελπίζουν να κατοχυρώσουν την ανεξαρτησία τους. Άλλωστε, έχει προηγηθεί η πρόθεση του Τράμπ για εξ ολοκλήρου παραγωγή των μαχητικών αεροσκαφών F-35 από την στρατιωτική βιομηχανία της Αμερικής, αλλά και τα βέλη κατά Ρωσίας με αποτέλεσμα την αποχώρηση ΗΠΑ εκτός της Συνθήκης “Open Skies”.

Ποια είναι, όμως, η έμπιστη κατά την NASA αεροδιαστημική εταιρεία;

Πρόκειται για μια ιδιωτική αεροδιαστημική εταιρεία, η οποία παρέχει υπηρεσίες διαστημικών μεταφορών, με έδρα το Χόθορν της Καλιφόρνιας. Με αφετηρία το 2002, πρωταρχικός στόχος ήταν να δημιουργήσει ευπρόσβλητες και λιγότερο δαπανηρές μεταφορές στο διάστημα και να αναβαθμίσει την τεχνολογία που θα έδινε την δυνατότητα για τον εποικισμό στον Άρη. Μετά από πολύχρονες μελέτες και πειράματα, κατέληξε στην παραγωγή πυραύλων Falcon, αλλά και οχημάτων Dragon – οχήματα σαν αυτό που χρησιμοποιήθηκε στην παραπάνω απόπειρα διαστημικής μεταφοράς.


Αργύρης Ηλιάδης

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο νησί της Θάσου, είναι 19 ετών και είναι φοιτητής του τμήματος Δημοσιογραφίας. Όντας πνεύμα ανήσυχο και δημιουργικό, από νεαρή ηλικία άρχισε να ασχολείται με την φωτογραφία ενώ, από τα 16 παίρνει μέρος σε προσομοιώσεις των Επιτροπών του ΟΗΕ αλλά και σε δημοτικά - περιφερειακά συμβούλια. Έχει παρακολουθήσει πληθώρα επιμορφωτικών σεμιναρίων με θέμα το αστυνομικό και δικαστικό ρεπορτάζ καθώς και για την  διαχείριση κρίσεων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.