Της Μαριάννας Χαμντάνη,

Όλο και περισσότερο οι ειδήσεις τις τελευταίες ημέρες αναφέρονται σε τροχαία ατυχήματα που κόστισαν τη ζωή σε χιλιάδες ανθρώπους, με τους περισσότερους από αυτούς να είναι απλά έφηβοι που ξέχασαν να βάλουν τη ζώνη ασφαλείας ή που απλά ήπιαν «λίγο παραπάνω». «Βαρύς φόρος αίματος στην άσφαλτο και τον Απρίλιο», «Δεκαπέντε νεκροί σε τροχαία τον Μάρτιο στην Αττική», «Τους 11 έφτασαν οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα τον Φεβρουάριο στην Αττική», «Τροχαίο στη Μιχαλακοπούλου – Διακοπή της κυκλοφορίας», «Στους 21 οι νεκροί τον Οκτώβριο σε τροχαία στην Αττική», «Νεαρός ποδοσφαιριστής σκοτώθηκε σε τροχαίο» είναι μερικοί τίτλοι ειδήσεων που ακούμε συχνά.

Η κακή ψυχική κατάσταση, η κόπωση, το άγχος, το ποτό, η ασέβεια προς τους κώδικες οδικής συμπεριφοράς, η έλλειψη συγκέντρωσης, η χρήση κινητού, η νεαρή ηλικία, η έλλειψη πείρας και η άποψη πως το αυτοκίνητο είναι ένα μέσο επίδειξης πλούτου φαίνεται να είναι παράγοντες που οδηγούν άμεσα στα τροχαία ατυχήματα. Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας που οδηγεί σε ατύχημα είναι το απότομο φρενάρισμα σε λάθος σημείο και αυτό λόγω της απώλειας της ψυχραιμίας. Μολονότι στατιστικές δείχνουν ότι τα τροχαία ατυχήματα έχουν μειωθεί σημαντικά όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα δεν έχουν μειωθεί σε τέτοιο σημείο όπου να μην κάνουν επιτακτική την ανάγκη για παρέμβαση. Λέγοντας παρέμβαση εννοούμε την ακόμα περισσότερη και πιο αποτελεσματική ενημέρωση.

Στα σχολεία δεν υπάρχουν μαθήματα που να ενημερώνουν καλύτερα τους εφήβους για τους κινδύνους που κρύβει το τιμόνι και η άσφαλτος. Τα γεμίζουν με τόσες θεωρητικές πληροφορίες που ξεχνούν να αναφέρουν πράγματα ουσιαστικά. Είναι αλήθεια πως τα νέα παιδιά σήμερα δε συμπεριφέρονται με ωριμότητα όταν οδηγούν, παραβιάζουν τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς και ενδιαφέρονται μόνο για την επίδειξη που θα κάνουν στους φίλους τους και σε συνδυασμό με την ισχνή επιτήρηση των γονέων τους αποτελεί μια λανθασμένη συμπεριφορά που δυστυχώς δε θα αλλάξει αν δε γίνει κάτι άμεσα. Οι έρευνες που διεξήχθησαν σε 12.000 Ευρωπαίους οδηγούς επισήμαναν πως οι Έλληνες δεν είναι καθόλου υπεύθυνοι όταν οδηγούν, με αποτέλεσμα πολλές φορές να σπάει το κοντέρ από τα ποσοστά καραμπόλας. Πολλοί οδηγοί βρίζουν, περίπου το 73%, το 23% παραδέχεται πως οδηγάει αφού καταναλώσει αλκοόλ, ενώ οι μισοί οδηγούν χωρίς ζώνη. Πέρα όμως από θανάτους, υπήρχαν και αρκετοί τραυματισμοί οδηγών, συνοδηγών αλλά και πεζών που έτυχε να βρίσκονται στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή. Δυστυχώς κανείς δε μπορεί να πει ποιος βρίσκεται σε μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς ενδέχεται κάποιος να οδηγεί προσεκτικά αλλά ακόμα να μην καταφέρει να το αποφύγει…

Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σαφώς έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στο κομμάτι της ενημέρωσης και συνεχώς προβάλλουν το τι είναι ορθό να γίνεται προκειμένου να προστατέψουμε τόσο εμάς όσο και τους γύρω μας. Σίγουρα το κράτος πρέπει να θεσπίσει ακόμα πιο αυστηρές ποινές. Αυτό όμως δεν αρκεί… Το βασικό δεν είναι να αποφύγουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις χρηματικές ποινές και τις κυρώσεις που έχει η παραβατική συμπεριφορά μας αλλά εμείς οι ίδιοι οφείλουμε να καταλάβουμε το σωστό τρόπο με τον οποίο πρέπει να οδηγούμε. Μολονότι δεν είναι κάτι καινούργιο αλλά κάτι που όλοι ξέρουμε, πολλοί φαίνεται απλά να το αψηφούν· και αυτό είναι η ζώνη ασφαλείας και τα κράνη στους οδηγούς μηχανών και ποδηλάτων. Στατιστικές έρευνες που έχουν διεξαχθεί, δείχνουν ότι όσοι φόραγαν ζώνη ασφαλείας και κράνος αντίστοιχα έχουν περισσότερες πιθανότητες να βγουν αλώβητοι από ένα τροχαίο ατύχημα, συγκριτικά με όσους δε φόραγαν. Φαντάζει ανούσιο να το αναφέρουμε, δυστυχώς όμως δεν τηρείται.

Η τεχνολογία, που ολοένα και αυξάνεται, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα στην αποτροπή από ατυχήματα και μάλιστα η Ευρωπαϊκή Ένωση στέκεται υπέρ της νομοθεσίας για τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, καθώς το 95% των ατυχημάτων βασίζεται σε ανθρώπινο παράγοντα και λίγες είναι οι περιπτώσεις όπου πρόκειται για λάθος του οχήματος. Αυτές οι εξελίξεις αφορούν τα οχήματα που μέλλεται να κατασκευαστούν και θα πρέπει να περιλαμβάνουν την εγκατάσταση μηχανισμών για την παρεμπόδιση της οδήγησης όταν ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ, μηχανισμούς παρακολούθησης της κατάστασης του οδηγού, αν βρίσκεται δηλαδή σε κατάσταση κόπωσης, υπνηλίας ή διάσπασης της προσοχής· και αν ισχύουν όλα αυτά τότε επιτακτική κρίνεται και η ανάγκη επιβολής σημάτων όπου θα κάνουν τη στάθμευση επείγουσα. Τέλος, κάτι που θα ήταν αρκετά χρήσιμο να υπάρχει είναι συστήματα που θα καταγράφουν τα ατυχήματα, καθώς μέχρι τώρα υπήρχαν μόνο σε ημιφορτηγά και επιβατικά αυτοκίνητα. Μία εταιρεία που φαίνεται ότι στηρίζει το έργο για ένα ασφαλέστερο αύριο είναι η Continental Automotive Group.

Τα τροχαία ατυχήματα είναι ένα άκρως σημαντικό ζήτημα και όσο δε λαμβάνουμε μέτρα προστασίας δεν αλλάζει τίποτα. Χάνονται τόσοι άνθρωποι αφήνοντας πίσω τους οικογένειες, νέα παιδιά δεν έχουν την ευκαιρία να ζήσουν και να προοδεύσουν, αφού η ζωή τους κυριολεκτικά κόβεται τόσο βίαια επειδή οδήγησαν υπό την επήρεια αλκοόλ ή επειδή πήραν λάθος τη στροφή ή επειδή επιτάχυναν σε λάθος σημείο, ενώ δε φόραγαν ζώνη ή επειδή δεν έλαβαν υπόψιν τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς. Δεν αρκεί μόνο να το γράψουμε σε έκθεση του σχολείου ή σε άρθρο της ιστοσελίδας αλλά πρέπει πραγματικά να αποφασίσουμε να πάψουμε να είμαστε θεατές στο δράμα άλλων ανθρώπων και να μάθουμε από τα λάθη τους!


Μαρία-Ιωάννα Χαμντάνη

Είναι γεννημένη το 1999 σπουδάζει στις Πολιτικές Επιστήμες και Διεθνείς Σχέσεις στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και βρίσκεται στο 3ο έτος των σπουδών της. Ως κατεύθυνση θέλει να επιλέξει τις διεθνείς σχέσεις αλλά δε γνωρίζει ακόμα το επάγγελμα που επιθυμεί να ακολουθήσει στο μέλλον. Έχει παρακολουθήσει αρκετά συνέδρια, ημερίδες και πλέον συμμετέχει σε προσομοιώσεις. Της αρέσουν οι ξένες γλώσσες και ο χορός.