Της Κασσιανής Σκαμάγκα,

Το youtube είναι ευρέως διαδεδομένο τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, έχοντας παρεισφρήσει σε αρκετούς τομείς της ζωής μας. Μέσα από αυτή την πλατφόρμα, δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους και στη χώρα μας οι youtubers. Άτομα τα οποία παράλληλα με τις σπουδές τους και τη δουλειά τους ή με μόνο όπλο το κανάλι τους στο youtube, αποφασίζουν να «εκθέσουν» τους εαυτούς τους και τις απόψεις τους, με απώτερο σκοπό την αναγνώρισή τους απ΄το ελληνικό κοινό.

Ας εξετάσουμε, λοιπόν, την επιρροή που δύναται να ασκήσει ένας youtuber. Αρχικά, η καινοτομία του youtube έγκειται στο γεγονός πως όσοι ασχολούνται με αυτό, ξεκινούν απ΄το ίδιο σκαλοπάτι. Αυτό σημαίνει ότι οποιοσδήποτε έχει τη δυνατότητα να ανοίξει ένα κανάλι σε αυτό, άρα η δύναμή του εντοπίζεται στο ότι ακούγονται όλες οι απόψεις ανεξαιρέτως. Φυσικά, όμως, δεν έχουν όλα τα κανάλια την ίδια επιτυχία. Αυτό συμβαίνει διότι μερικοί youtubers ξεχνούν πως δεν είναι μόνοι τους στο εγχείρημα αυτό, αλλά υπάρχει και το κοινό. Πιο συγκεκριμένα, ένα επικοινωνιακό τέχνασμα των περισσοτέρων είναι να ζητούν στα βίντεο τους τη γνώμη του κοινού, δείχνοντας πως ενδιαφέρονται για τις απόψεις των θεατών τους. Ακόμη, ένα καλό editing -σε συνάρτηση με τον εξοπλισμό που διαθέτει ο καθένας- για τη δημιουργία και την επεξεργασία των βίντεο, μπορεί να προσελκύσει τους θεατές αναλόγως.

 

Μία εξίσου ενδιαφέρουσα πλευρά του, είναι πως ορισμένοι χρησιμοποιούν το youtube ως μέσο για την παρουσίαση εκλαϊκευμένης επιστήμης. Με τη μέθοδο της απλούστευσης μπορούμε να κατανοήσουμε θέματα, τα οποία απασχολούν το επιστημονικό κοινό σε βάθος πολλών ετών. Παίρνοντας ως παράδειγμα ένα φοιτητή Φυσικού από την Πάτρα, κατόρθωσε με γνώμονα το πάθος του για την επιστήμη και τη δημιουργία animation, να στρέψει αρκετούς θεατές των καινοτόμων βίντεο του, στην ενασχόλησή τους με τη φυσική.

Δε θα πρέπει να λησμονούμε ότι το youtube παρουσιάζει και μία αρνητική όψη. Ο κόσμος, σήμερα, παρακολουθεί 2,5 φορές περισσότερο youtube παρά τηλεόραση, ενώ η δημιουργία βίντεο είναι προσβάσιμη στον καθένα άνευ προϋποθέσεων και ηλικιακών ορίων. Ειδικότερα, έχουν κατά καιρούς εκτεθεί ανεπανόρθωτα παιδιά ανήλικα, και ιδίως έφηβοι που αποφασίζουν να ανοίξουν κανάλι σε αυτό, καθώς είναι χαρακτηριστικό πως κάθε βίντεο που δημοσιεύεται, ακολουθεί τους youtubers για το υπόλοιπο της ζωής τους. Εξίσου σημαντικό είναι να επισημανθεί πως δεν είναι λίγες οι φορές που οι youtubers έχουν γίνει αφορμή για επικίνδυνα challenges κυρίως στο εξωτερικό, θυσιάζοντας την ακεραιότητα τόσο των ιδίων όσο και του κοινού τους. Επίσης, όποιος επιλέξει να ασχοληθεί με αυτό επαγγελματικά, θα πρέπει να γνωρίζει πως τα δεδομένα είναι εξαιρετικά «ρευστά», αφού δεν υπάρχει σταθερή αμοιβή, αλλά εξαρτάται από τα views του κάθε βίντεο.

Δεν είναι ευκρινές εάν οι youtubers έχουν ασκήσει στην κοινωνία μας θετική ή αρνητική επιρροή. Μπορούμε, όμως, με ευκολία να διαπιστώσουμε ότι η παρουσία τους είναι αισθητή σε αρκετές εκφάνσεις της καθημερινότητάς μας. Εναπόκειται στην κρίση του καθενός, εάν θα χρησιμοποιήσει το youtube ευεργετικά, ή αυτοκαταστροφικά.


Κασσιανή Σκαμάγκα

Γεννημένη το 2000 στον Βόλο, είναι δευτεροετής φοιτήτρια Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μόλις στο Λύκειο είχε επιλεγεί για μαθητικό Erasmus στο Nymburk της Τσεχίας, μετρώντας ήδη μία σημαντική συμμετοχή της σε ρητορικούς αγώνες που διεξήχθησαν στο Κολλέγιο Ανατόλια της Θεσσαλονίκης. Έχει συμμετάσχει σε προσομοίωση επιτροπών του ΟΗΕ στο εξωτερικό και παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το διεθνές δίκαιο. Είναι γνώστρια της Αγγλικής και Γερμανικής γλώσσας, ενώ παράλληλα η πολυετής ενασχόληση της με τη κλασική μουσική συνοδεύεται από τη συμμετοχή της σε σύνολα δωματίου και τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Βόλου.