“Social Media”: Ασχολία ή εθισμός;

23

Της Δήμητρας Παπαδοπούλου,

Scroll, scroll, scroll… Η συνήθεια που έγινε λατρεία. Πόσο βολικός θα ήταν ο κόσμος αν αυτό μπορούσαμε να το κάνουμε και στην πραγματική ζωή; Πρέπει να διαβάσω και βαριέμαι, scroll στην εξεταστική. Πρέπει να πληρώσω τη ΔΕΗ, αλλά τώρα δεν έχω, scroll. Πρέπει να πάω σε επαγγελματικό ραντεβού και βαριέμαι τραγικά. Δεν πειράζει… SCROLL.

Ο κόσμος των social media τείνει να γίνεται μέρος της καθημερινότητάς μας όλο και πιο έντονα. Πόσες φορές έχουμε πιάσει τον εαυτό μας να χαζεύουμε ασταμάτητα στα social, χάνοντας μέχρι και την αίσθηση του χρόνου; Σύμφωνα με στοιχεία, ένας άνθρωπος ηλικίας 18-30 τείνει να ξοδεύει σε συνεχή ροή 5-6 ώρες την ημέρα στα social. Επομένως, κατά τη διάρκεια μιας ημέρας υπό κανονικές συνθήκες ξοδεύουμε 8 ώρες στην εργασία μας, 8 ώρες στον ύπνο, 5 ώρες στα social και 3 ώρες σε οτιδήποτε άλλο. Θα έλεγε κανείς πως οι ώρες αυτές είναι απαγορευτικά πολλές.

Συνήθως η σκέψη μας έχει την εξής συλλογιστική πορεία:

«Ας δω τι ώρα είναι. Έχω ένα μήνυμα. Ας απαντήσω. Μιας που είμαι στο messenger ας δω τις ιστορίες των γνωστών μου. Εντάξει τώρα θα το κλείσω να συνεχίσω αυτό που έκανα. Ωστόσο, μισό λεπτό να ελέγξω πόσοι είδαν τη φωτό μου στο instagram. Ας δω και τι παίζει στα news feed και μετά το κλείνω υπόσχομαι. Ακολουθεί σκρολάρισμα 20λεπτου τουλάχιστον. Οκ, βλέπω μια και τα νέα στο fb και βγαίνω. Ακολουθεί και εκεί σκρολάρισμα μεγάλης διάρκειας, αφού εκεί η πληροφορία είναι πολλή περισσότερη και τα δεδομένα δεν αρκούνται μόνο σε φωτογραφίες. Ας ρίξω, όμως, μια ματιά και στα μέιλ μου καθώς μπορεί να έχω λάβει κάτι σημαντικό και να μην το έχω δει. Νομίζω πως τώρα είμαι εντάξει. Νιώθω πλήρης, κλείνω κινητό και ασχολούμαι με αυτό που άφησα στη μέση.» Η διαδικασία αυτή θα λάβει μέρος αρκετές φορές μέσα στη μέρα αποσπώντας μας από οποιαδήποτε ενέργεια. Μάλιστα, λέγεται πως οι περισσότεροι άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να ελέγξουν έστω και την οθόνη του κινητού τους κάθε 20-25 λεπτά.

Αρκεί μόνο να σκεφτούμε πως υπάρχει ένας τεράστιος μηχανισμός πίσω από το πώς οι εφαρμογές αυτές θα μπορούν να μας κρατάνε συνέχεια προσκολλημένους και δυστυχώς ή ευτυχώς το social media marketing φαίνεται να πετυχαίνει. Ποιά στοιχεία, όμως, είναι αυτά που μας κρατάνε εθισμένους στα social;

  • Έχουμε την αίσθηση του multitasking: έχουμε τη δυνατότητα να ασχολούμαστε με 3 ή 4 πράγματα ταυτόχρονα. πχ είμαστε στο γραφείο, γράφουμε ένα άρθρο, ταυτόχρονα έχουμε ανοιχτό το Facebook και συνομιλούμε με ένα συνεργάτη. Στο μεταξύ για διάλειμμα ρίχνουμε μια ματιά στο instagram, ενώ παράλληλα απαντάμε σε ένα μέιλ του αρχισυντάκτη. Όλο αυτό μας κάνει να νιώθουμε κυρίαρχοι και πως μπορούμε να εκμεταλλευόμαστε το χρόνο με το να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
  • Θέλουμε να είμαστε παντού: Έχασες το πάρτι του φίλου σου; Κανένα πρόβλημα. Θα έχεις τη δυνατότητα να δεις όλες τις λεπτομέρειες από τις δημοσιεύσεις των παρευρισκόντων. Αντίστοιχα, έκανε πάρτι μια συμφοιτήτρια σου και δε σε κάλεσε; Don’t worry, θα ενημερωθείς έτσι κι αλλιώς για τα πάντα.
  • Μας αρέσει να είμαστε αρεστοί: Μέσω των social media μπορείς να προβάλλεις και να πλάσεις τον εαυτό σου όπως εσύ θέλεις. Μπορείς να μοιραστείς οποιαδήποτε λεπτομέρεια, μπορείς ακόμα να πεις και ψέματα, σχεδόν κανείς δε θα το καταλάβει. Σκοπός: τα λάικς!

Να σου πω όμως κάτι; Η ζωή ήταν ωραία και πριν 30 χρόνια. Οι άνθρωποι περνούσαν και τότε καλά. Ας βρούμε το ενδιαφέρον στις πραγματικές στιγμές της ζωής. Μια φωτογραφία αξίζει όσο χίλιες λέξεις, αλλά καθόλου όσο το συναίσθημα εκείνης της στιγμής.

Α, και μια συμβουλή…

Μην κοιτάς ποτέ τι ώρα είναι.


Δήμητρα Παπαδοπούλου

Γεννημένη το 1996. Σπουδάζει στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με κατεύθυνση στις διεθνείς σχέσεις. Ασχολίες της, η πολυποίκιλη ανάγνωση βιβλίων, η μουσική και οι ξένες γλώσσες.