Της Ελπίδας Δαλιέτου,

Την ώρα που η Ελλάδα καταμετρά άλλο ένα φρικτό τροχαίο στους δρόμους της Αθήνας, συγκεκριμένα στην Κηφισιά, μια άλλη ευρωπαϊκή πόλη σημείωσε μονάχα μία απώλεια καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019. Ο λόγος για το Όσλο, την πρωτεύουσα της Νορβηγίας.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της χώρας, μόνο ένας νεκρός από αυτοκινητιστικό δυστύχημα καταγράφηκε στο Όσλο για το 2019, ο οποίος έχασε τη ζωή του όταν το αυτοκίνητό του συγκρούστηκε με έναν φράχτη. Η Νορβηγία υπερηφανεύεται ένα παγκόσμιο ρεκόρ, κάνοντας την πρωτεύουσά της μια από τις ασφαλέστερες στον κόσμο, όσον αφορά την ασφάλεια στους δρόμους. Ρεκόρ είχε σημειώσει επίσης το 2017, όπου καταγράφηκαν μόλις τρεις νεκροί.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Νορβηγία, σε όλη της την επικράτεια, είχε τους λιγότερους νεκρούς (110) από ατυχήματα στην Ευρώπη για τη χρονιά που μας πέρασε.

Η απόδοση αυτή της Νορβηγίας επετεύχθη χάριν στην προσπάθειά της να ελαχιστοποιήσει τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα με την πρωτοβουλία Vision Zero, η οποία όπως φαίνεται είναι ο κινητήριος μοχλός των μέτρων που έχει λάβει η χώρα στον τομέα αυτό. Η πρωτοβουλία αυτή συστήθηκε πρώτη φορά από την κυβέρνηση της Σουηδίας, όντας μια ηθική αναγκαιότητα. Στόχος της; Να μειωθούν τα τροχαία δυστυχήματα και τα θύματα αυτών.

«Δεν μπορεί να γίνει ποτέ ηθικά αποδεκτό το ότι άνθρωποι πεθαίνουν ή τραυματίζονται κατά τη μετακίνησή τους στο σύστημα οδικών μεταφορών», υποστηρίζουν οι αρχές του Vision Zero.

Για να είμαστε, όμως, απολύτως ακριβείς, η Νορβηγία δεν έχει καταφέρει να εφαρμόσει πλήρως αυτό το όραμά της για την απόλυτη ασφάλεια των δρόμων της. Βέβαια, τα αποτελέσματα της περσινής χρονιάς είναι τα βέλτιστα που έχουν σημειωθεί για την επίτευξη του στόχου.

Όπως και η Ρώμη, το σχέδιο Vision Zero δε χτίστηκε σε μια μέρα. Σύμφωνα με τη νορβηγική εφημερίδα Aften posten, η οποία ήταν εκείνη που ανακοίνωσε την επιτυχία του Vision Zero, υπήρξαν 41 θάνατοι που οφείλονταν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1975, πριν την καθιέρωση των μέτρων οδικής ασφάλειας, όπως χαμηλότερα όρια ταχύτητας. Μια δεκαετία αργότερα, ο παραπάνω αριθμός έγινε 27, ενώ 5 χρόνια μετά, ο αριθμός των θυμάτων μειώθηκε στους 18.

Από την άλλη, ο στόχος του Vision Zero είναι ασύλληπτος στις ΗΠΑ, οι οποίες βίωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό θανάτων δικυκλιστών τα τελευταία 30 χρόνια, το 2018. Συγκεκριμένα, η πόλη της Νέας Υόρκης αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα, καθώς ο αριθμός των νεκρών οδηγών δίκυκλων ανήλθε στους 29, σε σύγκριση με τους 10 της προηγούμενης χρονιάς.

Επομένως, τι μπορούμε να μάθουμε από το Όσλο; Πώς κατάφερε να φτάσει τόσο κοντά σε έναν στόχο, ο οποίος μέχρι πρότινος φαινόταν ακατόρθωτος;

Οι πιο πιθανοί λόγοι για τη δραστική βελτίωση της πρωτεύουσας όσον αφορά την οδική ασφάλεια συμπεριλαμβάνουν: περισσότερες υποδομές ποδηλάτων, χαμηλότερα όρια ταχύτητας, λιγότερα οχήματα στους δρόμους συνολικά, λιγότερη κίνηση στις κατοικημένες περιοχές, μειωτές ταχύτητας (σαμαράκια), οχήματα τελευταίας τεχνολογίας και γενικότερα καλύτεροι δρόμοι.

Η πόλη δημιούργησε, επίσης, ζώνες κυκλοφορίας πεζών γύρω από δημοτικά σχολεία, σε μια προσπάθειά της να επικεντρωθεί στην ασφάλεια των παιδιών. Κανένα παιδί μέχρι 15 ετών δεν πέθανε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα πέρσι.

Εν κατακλείδι, τα αποτελέσματα αυτά φαίνεται να είναι καρπός της απόλυτης προσήλωσης στη βελτίωση των συνθηκών και στην εύρεση ποικίλων λύσεων. Και παρόλο που οι χώρες δεν ευθύνονται για τα λάθη που κάνουν οι πολίτες τους στους δρόμους, ένα σωστό πολεοδομικό σχέδιο σίγουρα μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση.

Και όπως αναφέρει μια δημοσίευση σχετικά με το Vision Zero, «η υγεία και η ζωή δεν μπορούν να ανταλλαχθούν με άλλα οφέλη στο πλαίσιο της κοινωνίας», ούτε για την άνεση των Ι.Χ. και φυσικά, ούτε για γρηγορότερες διαδρομές.


Ελπίδα Δαλιέτου

Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Ομιλεί 5 ξένες γλώσσες και στα ενδιαφέροντά της συγκαταλέγονται η λογοτεχνία, η συγγραφή, η μετάφραση και η διερμηνεία, η διπλωματία, οι διεθνείς σχέσεις, τα ταξίδια και ο εθελοντισμός. Αυτόν τον καιρό αρθρογραφεί και κάνει πρακτική στο Ελληνικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών.