30.6 C
Athens
Σάββατο, 20 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΥγείαΗ τέχνη της συνήθειας

Η τέχνη της συνήθειας


Της Ανδριάνας Γιαντούρη,

Πάντα η  έναρξη μιας νέας εβδομάδας, μήνα, έτους σηματοδοτείται από «βαρυσήμαντες» δηλώσεις μας που υπόσχονται περισσότερη γυμναστική, καλύτερη διατροφή, περισσότερη οικονομία και πολλές άλλες επιθυμίες και στόχους που αναμένουμε να πετύχουμε για να βελτιώσουμε τον τρόπο ζωής. Και όταν η σκέψη γίνεται πράξη και η πράξη καθημερινότητα, τότε μιλάμε για την δημιουργία μιας νέας συνήθειας.

Γενικά, είτε καλή είτε κακή όταν μία συμπεριφορά προάγεται σε συνήθεια:

  • Συμβαίνει σε τακτά χρονικά διαστήματα
  • Διεγείρεται από αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον μας
  • Δεν απαιτεί ιδιαίτερη σκέψη για να εκτελεσθεί-αυτοματισμός.

Σε έρευνα που δημοσιεύθηκε στο European Journal of Social Psycology υποστηρίζεται πως χρειάζονται περισσότερο από 2 μήνες (66 μέρες) για να δημιουργήσουμε μια νέα συνήθεια (και όχι 21 μέρες όπως λανθασμένα ισχυρίζονται πολλοί) πάντα φυσικά σε συσχέτιση με το άτομο, την συμπεριφορά και τις περιστάσεις!

Ο τρόπος με τον οποίο θέτουμε έναν στόχο είναι αρκετά τυπικός θα έλεγε κανείς: «θέλω να χάσω 10 κιλά», «θέλω να κάνω πιο συχνά τις δουλειές του σπιτιού», «θέλω να μαζέψω πολλά χρήματα». Μιλάμε συνεχώς για προσωρινές καταστάσεις που σε βάθος χρόνου δεν έχουν τα θεμέλια να εξελιχθούν σε συνήθεια-τρόπο ζωής. Με άλλα λόγια είναι απλώς αποτελέσματα όχι στοιχεία της ταυτότητας μας.

Σύμφωνα με το βιβλίο Atomic Habits του James Clear, υπάρχουν 3 επίπεδα στα οποία μπορεί να επιτευχθεί μια αλλαγή.

  • Πρώτο επίπεδο – Αποτελέσματα: π.χ. Να χάσω βάρος, να γράψω καλά στο διαγώνισμα, να κερδίσω το πρωτάθλημα
  • Δεύτερο επίπεδο – Πρόοδος: Αφορά αλλαγές στις συνήθειες και στο πρόγραμμα μας π.χ. αλλαγή ρουτίνας στο γυμναστήριο, εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας
  • Τρίτο επίπεδο – Ταυτότητα: Πρόκειται για αλλαγές στα πιστεύω, την κοσμοθεωρία, στην εικόνα που θέλουμε να αποκτήσουμε για εμάς. Οι συνήθειες μας άλλωστε αντανακλούν την προσωπικότητα μας!

Και ενώ λοιπόν το πρώτο στάδιο απαντάει στο τι θέλουμε να αποκτήσουμε (προσωρινή κατάσταση), το στάδιο της ταυτότητας έρχεται, με 2 απλά βήματα, να καθορίσει το τι τύπος ανθρώπου σκοπεύουμε να γίνουμε (μόνιμη κατάσταση):

ΒΗΜΑ1: Τι τύπος ανθρώπου θέλεις να γίνεις;

ΒΗΜΑ 2: Απόδειξε το στον εαυτό σου με μικρές σταδιακές βελτιώσεις:

  • Ξεκίνα με μία πολύ μικρή και εύκολη συνήθεια που δεν απαιτεί ιδιαίτερη θέληση για να την εκτελέσεις. Με το να θέτουμε μη ρεαλιστικούς στόχους όπως «δεν έχω ξανακάνει γυμναστική, ας ξεκινήσω με 100 push ups την ημέρα» ουσιαστικά δεν είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας και απορρίπτουμε την διαδικασία της προσωπικής εξέλιξης στον βωμό των γρήγορων αποτελεσμάτων. Φυσικά, δεν θα μπορέσει να γίνει συνήθεια και εκούσια επιλογή μία τόσο επίπονη διαδικασία και επιστρέφουμε πάλι στο μηδέν.
  • Αύξησε την συνήθεια αυτή σταδιακά με μικρές πράξεις π.χ. θέλω να περπατάω περισσότερο μέσα στην μέρα μου, τι κάνω; Κατεβάζω μια εφαρμογή βηματομέτρησης στο κινητό μου και προσθέτω κάθε μέρα 100 επιπλέον βήματα. Όταν οι μικρές νίκες έχουν νόημα για σένα, τότε γίνονται μεγάλες!
  • Ενώ βρίσκεσαι στα στάδια της εξέλιξης προσπάθησε να διαμελίσεις τον χρόνο που αφιερώνεις σε αυτή την συνήθεια, σε πολλά κομμάτια μέσα στην μέρα. Αντί για 2 ώρες συνεχόμενου διαβάσματος, διάβασε μία το πρωί και μία το απόγευμα.
  • Όταν ξεφύγεις μία φορά δεν ήρθε και το τέλος του κόσμου, ώρα να επιστρέψεις ξανά στο πρόγραμμα! Η σκέψη του «όλα ή τίποτα» δεν συνάδει με την ανάγκη για εξέλιξη.
  • Η υπομονή είναι το παν! Δούλεψε σε ρυθμούς που μπορείς να ανεχτείς και να εξελιχθείς. Διαφορετικά, τα δύο άκρα – η φυγοπονία ή η καταπόνηση- αργά η γρήγορα θα σε αποδυναμώσουν.

Take away message: Ο μόνος τρόπος να αποκτήσεις τις συνήθειες που θες για μια καλύτερη ζωή είναι να ενστερνιστείς την ταυτότητα του ανθρώπου που τις ακολουθεί! Δεν είμαστε ρομπότ για να εκτελούμε διεργασίες δίχως δεύτερες σκέψεις και επιρροές αλλά ξέρουμε πως αν δεν αλλάξουμε πρώτα εμείς δεν θα αλλάξει και η ζωή μας. Είμαστε ότι επαναλαμβάνουμε στην καθημερινότητα μας… και η τελειότητα δεν προκύπτει με μία ενέργεια, αλλά με μία συνήθεια!


Ανδριάνα Γιαντούρη

Γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου '99 στην Κομοτηνή και σπουδάζει Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά ενώ λατρεύει τα ταξίδια, έχοντας εξερευνήσει 10 Ευρωπαϊκές χώρες μέχρι στιγμής. Συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «EUROSCOLA» στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του Στρασβούργου. Ασχολείται με το τρέξιμο, το Taekwondo και διάφορες εκδηλώσεις ιατρικού περιεχομένου.

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ανδριάνα Γιαντούρη
Ανδριάνα Γιαντούρη
Γεννήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου '99 στην Κομοτηνή και σπουδάζει Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά ενώ λατρεύει τα ταξίδια, έχοντας εξερευνήσει 10 Ευρωπαϊκές χώρες μέχρι στιγμής. Συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «EUROSCOLA» στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του Στρασβούργου. Ασχολείται με το τρέξιμο, το Taekwondo και διάφορες εκδηλώσεις ιατρικού περιεχομένου.