15.6 C
Athens
Τρίτη, 30 Απριλίου, 2024
ΑρχικήIn MemoriamIn Memoriam: Κλώντ Ντεμπυσσύ

In Memoriam: Κλώντ Ντεμπυσσύ


Του Μηνά Στραβοπόδη, 

Ο Κλώντ Ντεμπυσσύ ήταν Γάλλος συνθέτης και θεωρήθηκε ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ου αιώνα, διότι κατάφερε να εξελίξει το είδος της μουσικής από ρομαντική σε μοντέρνα. Το όνομα του έχει συνδεθεί με το ρεύμα του ιμπρεσιονισμού λόγω των συνειρμικών εικόνων που συνοδεύουν τα περισσότερα έργα του.

Γεννήθηκε στις 22 Αυγούστου το 1862 στο Σεν Ζερμέν αν Λε, μια περιοχή κοντά στο Παρίσι. Μέλος πολύτεκνης οικογένειας ο Κλώντ ήταν ο πρωτότοκος γιός του Μανουέλ-Ασίλ Ντεμπυσσύ, καταστηματάρχη ειδών κεραμικής, και της Βικτορίν Μανουρί, μοδίστρας. Σύμφωνα με φήμες οι πραγματικοί γονείς του Ντεμπυσσύ ήταν οι θείοι και νονοί του, Κλεμεντίν ντε Μπυσύ Αχιλλέας Αρόζα καθώς αυτοί ήταν υπεύθυνοι για την ανατροφή και την ώθηση του μικρού Κλώντ στον χώρο της μουσικής. Ωστόσο, το γεγονός αυτό ποτέ δεν αποδείχθηκε και είναι ένα στοιχείο που οι βιογράφοι του απέφευγαν να αναφερθούν.

Το 1871, όντας σε ηλικία 9 χρονών, γνωρίζει την δασκάλα πιάνου Μαρί Μοτέ ντε λα Φλερβίλ, μαθήτρια του Σοπέν, η οποία αφού εντυπωσιαστεί από τις ικανότητες του, καταφέρνει να τον εισάγει στο Κονσερβατουάρ. Εκεί θα καλλιεργήσει το ταλέντο του στη μουσική για 11 ολόκληρα χρόνια. Τότε είναι που μαθαίνει για την πάμπλουτη χορηγό του Τσαϊκόφσκι, Ναντέζντα φον Μεκ η οποία θα τον προσλάβει και θα είναι υπό την προστασία της αρκετό καιρό. Χάρη σε αυτήν την ευκαιρία, ο Κλώντ επισκέπτεται πολλά μέρη της Ευρώπης και της Ρωσίας όπου ανακαλύπτει και δύο συνθέτες οι οποίοι αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για αυτόν, τον Μουσόργκσκι και τον Μποροντίν.

Το 1883 ένας διαγωνισμός της γαλλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών στον τομέα της σύνθεσης κίνησε το ενδιαφέρον στον Κλώντ, ο οποίος και δήλωσε συμμετοχή κερδίζοντας μάλιστα την πρώτη θέση στον διαγωνισμό. Έπαθλο της νίκης του αυτής, ήταν μια υποτροφία 3τους φοίτησης στην Βίλα των Μεδίκων. Ο Κλώντ δεν θα αποφοιτήσει ποτέ όμως από την σχολή αυτή αφού λόγω των πολλών δυσκολιών διαβίωσης, του ήταν πολύ δύσκολο να συνθέσει.

Μετά την αποχώρηση του από εκεί ξεκινάει η ανοδική πορεία του ως συνθέτης δημιουργώντας τραγούδια και ανοίγοντας έναν νέο δρόμο στην πορεία της τότε μουσικής. Ο λόγος που τα έργα του χαρακτηρίστηκαν πολλές φορές καινοτόμα είναι διότι ο Ντεμπυσσύ αμφισβήτησε τις δυτικές αρχές του παραδεδομένου μουσικού τονικού συστήματος δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο μια νέα μουσική περίοδο. Μερικά από τα πιο αξιομνημόνευτα έργα του είναι το “Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός Φαύνου”, το “Nocturnes”, το “La Mer” και το “Images”.

Όσον αφορά στην προσωπική ζωή του συνθέτη, το 1899 ερωτεύτηκε το μοντέλο Ροζαλί Τεξιέ η οποία έγινε γυναίκα του μετά από τις πιέσεις αυτού ότι θα βάλει τέλος στην ζωή του αν δεν δεχτεί την πρόταση του. Τέσσερα χρόνια μετά όμως κάνει μια εξωσυζυγική σχέση με την τραγουδίστρια Έμα Μπαρνάκ με την οποία αποκτά και ένα παιδί. Το σκάνδαλο αυτό απογοητεύει τα άτομα του στενού του κύκλου ακόμα και τους θαυμαστές του ενώ η Ροζαλί έφτασε στο σημείο να κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Το πολυσυζητημένο ζευγάρι δεν επηρεάστηκε όμως και το 1905 θα μείνουν μαζί σε μια παραθαλάσσια πόλη της Αγγλίας.

Το τέλος του πρωτοποριακού Γάλλου συνθέτη θα έρθει στα 55 του χρόνια στις 25 Μαρτίου του 1918 από καρκίνο στο έντερο. Η κηδεία δεν ήταν αυτή που θα άρμοζε σε ένα τέτοιο μουσικό συνθέτη που ανέτρεψε τον ρου της ιστορίας στην μουσική, καθώς αυτή έλαβε χώρα εν μέσω γερμανικών βομβαρδισμών στο Παρίσι, ενώ μαινόταν ακόμη ο Α’Π.Π.

~Works of art make rules; rules do not make works of art~

-Claude Debussy


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μηνάς Στραβοπόδης
Μηνάς Στραβοπόδης
Γεννήθηκε στην Ζάκυνθο και είναι απόφοιτος του τμήματος Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά με άριστα. Έχει υπάρξει αρθρογράφος στην Huffington Post Greece και έχει δημοσιεύσει και κάποια κείμενα στο Antenna News. Είναι πολύγλωσσος, καθώς ομιλεί Αγγλικά, Γαλλικά, Ισπανικά και Γερμανικά. Έχει συμμετάσχει σε ένα πρόγραμμα Erasmus+ στις Βρυξέλλες και σε αρκετά συνέδρια προσομοίωσης. Επίσης, έχει υπάρξει ομιλητής σε συνέδρια του Πανεπιστημίου Πειραιά. Έχει έντονο ενδιαφέρον για ζητήματα που άπτονται των διεθνών σχέσεων, της διεθνούς ασφάλειας, της Μέσης Ανατολής, των διεθνών οικονομικών και της πολιτικής φιλοσοφίας. Η φράση Carpe Diem ασκεί καταλυτικό ρόλο στον τρόπο που σκέφτεται και πράττει.