Του Βαγγέλη Ζαμινού,
Η αγορά και η χρήση των οχημάτων εσωτερικής καύσης φαίνεται να αλλάζει, με τους οδηγούς να προτιμούν τα νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Έχει ήδη γίνει αποδεκτό, ότι μεγάλα ονόματα στο χώρο της ηλεκτροκίνησης όπως η Tesla, έχουν κερδίσει ένα μεγάλο ποσοστό της αγοράς ιδιαίτερα στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης (λ.χ. Γερμανία). Οι νέες διαφορές στη μετακίνηση των ανθρώπων δεν αφορούν μόνο την αγορά των αυτοκινήτων —όπως για χρόνια τα γνωρίζαμε— και τη διαμάχη βενζινοκίνητου ή ηλεκτροκίνητου οχήματος. Η ηλεκτροκίνηση γέννησε μια νέα κατηγορία στην αγορά, τη «μικροκινητικότητα», που κοιτά στα μάτια τα σύγχρονα προβλήματα των πόλεων.
Με τον όρο «μικροκινητικότητα» περιγράφεται η μετακίνηση σε αποστάσεις εντός της πόλης με μικρά οχήματα όπως ηλεκτρικά ποδήλατα, σκούτερ, μονόκυκλα, πατίνια και μικρά αυτοκίνητα που έχουν ως βασικό selling point τον τρόπο επίλυσης της «κίνησης» στους δρόμους, το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και κυρίως το πόσο εύχρηστα είναι μέσα στους στενούς δρόμους της πόλης. Η γκάμα των οχημάτων που ανήκουν στη μικροκινητικότητα έχουν καταφέρει να βρουν το κενό της αγοράς, με αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν μεγάλες και χλιδάτες κούρσες που είναι «βάσανο» μέσα στην πόλη και οικονομικά ασύμφορες. Η μικροκινητικότητα έχει βρει το κοινό της στους καθημερινούς κατοίκους της πόλης που θέλουν εύκολα να μετακινηθούν στην εργασία τους, στο σούπερ μάρκετ ή στον φίλο τους που μένει στη δίπλα γειτονιά. Ο ίδιος ο κάτοικος αντί να χρειαστεί 20 λεπτά με το λεωφορείο ή με το αμάξι, τώρα μπορεί να χρειαστεί για ίδια διαδρομή τον μισό χρόνο.

Σε όλη την Ευρώπη, έτσι στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η μικροκινητικότητα έχει το δικό της κοινό που συνεχώς μεγαλώνει. Με μία βόλτα στο κέντρο της πόλης θα δει κανείς, πολλά ηλεκτρικά οχήματα, microcar που χωράνε να παρκάρουν στα πιο απίθανα σημεία και χιλιάδες πατίνια που πολλοί προτιμούν για τη γρηγορότερη και φθηνότερη μετακίνησή τους. Ωστόσο, οι νέες τεχνολογίες που γέννησαν τη μικροκινητικότητα είναι τόσο πρόσφατες που οι πόλεις δεν έχουν προλάβει να εναρμονιστούν μαζί τους και να χαρτογραφήσουν την πόλη, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν τα οφέλη της μικροκινητικότητας και να γίνει η πόλη πιο βιώσιμη, ενώ αντιθέτως η αλλαγή έχει φέρει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα εντός του αστικού ιστού. Οι εικόνες με παρατημένα πατίνια στη μέση του πεζοδρομίου είναι αρκετά αποθαρρυντικές.
Η αλήθεια είναι ότι τα «φυσικά» οφέλη της μικροκινητικότητας δεν αρκούν για να λύσουν τα αστικά κυκλοφοριακά προβλήματα. Οι πόλεις μοιάζουν ακόμη αδύναμες να φιλοξενήσουν τα νέα οχήματα, αλλά και οι νέοι οδηγοί που ίσως «πιάνουν» τιμόνι πρώτη φορά σε ένα πατίνι ή ένα σκούτερ, το οποίο οδηγείτε χωρίς δίπλωμα, καθώς δεν υπερβαίνουν συνήθως τα 25 χιλιόμετρα την ώρα, δεν έχουν οδική παιδεία, επομένως δημιουργούνται προβλήματα στη συνοχή της πόλης.

Σκιαγραφώντας το τι συμβαίνει με την ηλεκτροκίνηση και τη μικροκινητικότητα, ο Δήμαρχος του Δήμου Αθηναίων Χάρης Δούκας προχώρησε σε δηλώσεις υποστηρίζοντας: «Δεν είμαστε κατά της μικροκινητικότητας. Θέλουμε να προχωρήσει. Όμως, βλέπετε την εικόνα με τα πατίνια παρατημένα πάνω σε οδεύσεις τυφλών, πάνω σε ράμπες αναπήρων, χύμα σε δρόμους κάθετα, σε πεζοδρόμια, πάνω σε νησίδες. Αυτό θα αλλάξει. Είχαμε βρεθεί με τις εταιρείες αυτές, τους είχαμε ζητήσει να υπάρξουν προτάσεις…». Εκτός των άλλων, ο Δήμαρχος έκανε σαφές ότι θα απαγορευτεί η κυκλοφορία των πατινιών σε ορισμένους δρόμους της Αθήνας. Είναι ξεκάθαρο, ότι όταν η πόλη αλλάζει μορφή και συνήθειες, οι αρμόδιες αρχές πρέπει να είναι παρών για να βοηθούν την ορθή μετάβαση. Όπως όταν κάποτε στις πόλεις τοποθετήθηκαν φανάρια μέσα σε μια μέρα, έτσι και τώρα πρέπει να βρεθεί ο τρόπος ή μάλλον ο κατάλληλος χώρος για τα νέα οχήματα.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
- Χάρης Δούκας: «H κατάσταση σήμερα με τα πατίνια είναι ανεξέλεγκτη και πρέπει να ρυθμιστεί», getelectric.gr, διαθέσιμο εδώ
- Τι είναι η «μικροκινητικότητα» και γιατί θα πρέπει να απασχολεί την Αθήνα όλο και περισσότερο;», lifo.gr, διαθέσιμο εδώ