14.7 C
Athens
Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΠαρατηρητήριο Αμερικανικής ΠολιτικήςΜΜΕ και κάλυψη των αμερικανικών εκλογών: τι πήγε λάθος στις προβλέψεις;

ΜΜΕ και κάλυψη των αμερικανικών εκλογών: τι πήγε λάθος στις προβλέψεις;


Της Αναστασίας Αλειφέρη,

Η αμερικανική εκλογική αναμέτρηση που είχε κρατήσει όλο τον κόσμο κι ειδικότερα τον αμερικανικό λαό σε ένταση τελείωσε με νικητή της αναμέτρησης τον Ντόναλντ Τραμπ. Τα αποτελέσματα των αμερικανικών εκλογών ανακοινώθηκαν και τελικά ο κόσμος είναι μπερδεμένος, αφού τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. στην Αμερική παρουσίαζαν πως από την αναμέτρηση μεταξύ Τραμπ και Χάρρις θα είναι σχεδόν αδύνατον να προβλεφθεί νικητής ή ότι ήταν σίγουρη η νίκη της Χάρρις. Τελικά, φάνηκε πως τόσα κυρίαρχα Μ.Μ.Ε. έκαναν εντελώς λάθος προβλέψεις για τις αμερικανικές εκλογές. Τι έγινε; Γιατί τα Μ.Μ.Ε. στην Αμερική τελικά αποδείχθηκαν λανθασμένα;

Εκ του αποτελέσματος, φάνηκε πως η καμπάνια της Χάρρις και του Δημοκρατικού κόμματος απέτυχε παταγωδώς, αφού τελικά ο Τραμπ κι οι Ρεπουμπλικάνοι κέρδισαν με διαφορά και στο Κογκρέσο. Απ’ ό,τι φαίνεται, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Τα Μ.Μ.Ε. προσπάθησαν να παρουσιάσουν πως κατά τη διάρκεια της θητείας Μπάϊντεν και Χάρρις, η αμερικανική οικονομία ήταν σε άνοδο κι οι Αμερικάνοι ψηφοφόροι θα εκτιμήσουν αυτή την άνοδο, ενώ ταυτόχρονα απορρίπτει τις ανησυχίες του λαού σχετικά με τον πληθωρισμό. Φάνηκε πως τα Μ.Μ.Ε. έκαναν λάθος για τις απόψεις των ψηφοφόρων σχετικά με την οικονομία και τις εκλογές. Το μεγαλύτερο λάθος, όμως, των Μ.Μ.Ε. ήταν πως δημοσίευαν άρθρα, λέγοντας πως η Χάρρις θα κέρδιζε με μεγάλη διαφορά στα μεγάλα δημογραφικά γκρουπ, αλλά τελικά τα έχασε τα περισσότερα, και πιο σημαντικά τις γυναίκες, αφού τελικά φάνηκε πως μειώθηκε το ποσοστό των γυναικών που την ψήφισαν κι αυξήθηκε αυτό το ποσοστό για τον Τραμπ.

Πηγή εικόνα: Associated Press / Δικαιώματα χρήσης: AP Photo

Παραδόξως, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης “Χ” έδειξε μια πιο ακριβή εικόνα για την εξέλιξη των εκλογών. Ενώ οι χρήστες του “Χ” έκαναν τελικά πιο σωστές προβλέψεις για το αποτέλεσμα των εκλογών, τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. φαινόταν να παρουσιάζουν μια εικόνα που δεν είχε σχέση με την πραγματικότητα. Μπορεί κανείς να καταλάβει πως κάτι πάει λάθος, όταν και δημοκρατικοί δημοσιογράφοι γράφουν στα άρθρα τους πως νιώθουν προδομένοι από το ίδιο τους το κόμμα. Τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. συνέχιζαν να υποβαθμίζουν τις ανησυχίες των ψηφοφόρων για τη μετανάστευση, προτείνοντας ότι περισσότερη μετανάστευση σημαίνει λιγότερους φόνους και λέγοντας ότι οι μετανάστες διαπράττουν λιγότερα εγκλήματα από τους πολίτες των Η.Π.Α. Η αλήθεια είναι ότι οι πολίτες των Η.Π.Α. ζητούν μία πιο αυστηρή πολιτική στη μετανάστευση, και κυρίως σε ό τι αφορά την παράνομη μετανάστευση.

Τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. επαναλαμβάνουν το ίδιο αφήγημα, πως ο Τραμπ τελικά κέρδισε εξαιτίας του μισογυνισμού και του ρατσισμού. Ωστόσο, το παράδοξο έγκειται στο ότι στατιστικά ο Τραμπ κέρδισε μεγαλύτερα ποσοστά των μειονοτήτων και των γυναικών ψηφοφόρων σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές. Στην πραγματικότητα, οι δημογραφικές ομάδες κλειδιά δεν ψήφισαν τη Χάρρις. Φάνηκε ότι η Χάρρις έχασε νέους ψηφοφόρους (18-29 ετών), γυναίκες ψηφοφόρους και μαύρους ή Λατίνους ψηφοφόρους. Αυτές οι ιστορίες που παρουσιάζουν τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. είναι κάποιοι από τους λόγους που οι Αμερικάνοι πολίτες έχουν σταματήσει να τα εμπιστεύονται. Ο αμερικανικός λαός έχει κουραστεί να ακούει και να διαβάζει ιστορίες που φαίνονται σαν προπαγάνδα, όπως για παράδειγμα ότι η Χάρρις κατάφερε να κάνει μια τέλεια προεκλογική καμπάνια.

Ο κόσμος ήθελε να καταλάβει τι πήγαινε λάθος με τις εκλογές και με τα προβλήματα που είχαν οι Η.Π.Α. και δεν μπορούσαν να εμπιστευτούν τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. κι έτσι, έψαξαν για εναλλακτικές πηγές, όπως αποδείχθηκε να είναι η πλατφόρμα “Χ”. Με βάση το Pew Research Center, το “Χ” είναι η πλατφόρμα που επισκέπτονται οι περισσότεροι άνθρωποι για να μάθουν για έκτακτες ειδήσεις. Επιπλέον, το “Χ” επιτρέπει στον κόσμο να έχει πρόσβαση σε ποικίλες πληροφορίες και πηγές, πράγμα που δεν είναι πλέον πιθανό με τα παραδοσιακά Μ.Μ..Ε. Πάλι με βάση το ίδιο κέντρο ερευνών, το 30% του κόσμου που επισκέπτεται το Χ αποκαλύπτει πως βρίσκει πληροφορίες όπου δεν θα μπορούσε να είχε πρόσβαση από άλλες πηγές. Αυτό είναι καλό, γιατί φαίνεται ότι ο κόσμος θέλει να μαθαίνει για τα γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο από ποικίλες πηγές πληροφοριών, διαμορφώνοντας μία σφαιρική αντίληψη για το τι συμβαίνει στον κόσμο.

Πηγή εικόνας: Reuters / Φωτογράφος και δικαιώματα χρήσης: Brian Snyder/Reuters

Αυτό, όμως, δεν αρέσει στα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε., ειδικά επειδή φαίνεται να χάνουν ποσοστά ακροαματικότητας και χρήματα. Γι’ αυτό τον λόγο, πολλοί κατηγορούν την πλατφόρμα ότι είναι ένα μέσο προπαγάνδας και διαφήμισης της Ακροδεξιάς και του Τραμπ στην Αμερική. Η πραγματικότητα είναι, όμως, ότι υπάρχουν αρκετές «αριστερές φωνές» και κριτικοί του Τραμπ στην πλατφόρμα “Χ” και πολλοί ανάμεσά τους ήξεραν ποιες ήταν οι πραγματικές πιθανότητες για τη νίκη του Τραμπ. Στατιστικά μιλώντας, οι Αμερικάνοι χρήστες της πλατφόρμας είναι ίσοι, οπότε τα παραπάνω επιχειρήματα, ότι δηλαδή το “Χ” είναι μια πλατφόρμα μίσους και παραπληροφόρησης δεν ισχύει απαραίτητα, αφού είδαμε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η αμερικανική Κυβέρνηση επενέβη για το ποιες πληροφορίες μπορούσαν να γίνουν αντικείμενο διαμερισμού σχετικά με τον ιό και την αντιμετώπισή του.

Τελικά, υπάρχει στην πλατφόρμα παραπληροφόρηση; Φυσικά κι υπάρχει, κάθε πλατφόρμα μέσων μαζική ενημέρωσης έχει, αλλά και τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. θα μπορούσαν να κατηγορηθούν για ανακρίβειες και εξυπηρέτηση συμφερόντων. Μέσω των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο κόσμος μπορεί να κάνει απευθείας κριτική στους εκλεγμένους αντιπροσώπους του και στις ελίτ για τις πράξεις τους. Το βέβαιο είναι ότι οι αμερικανοί πολίτες έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης…


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • A tale of two closing messages: Harris offers patriotism, rejects Trump’s ‘chaos’, MSNBC, διαθέσιμο εδώ
  • Why I just endorsed Kamala Harris, MSNBC, διαθέσιμο εδώ
  • I Raised $50 Million for the Democrats. This Week, I Voted for Trump, freepress.com, διαθέσιμο εδώ
  • American’s trust in media remains in trend low, Gallup, διαθέσιμο εδώ
  • Betting markets nailed Trump’s decisive win — and it’s a good reminder they can be more accurate than polls, Business Insider, διαθέσιμο εδώ
  • How Elon Musk turned X into a pro-Trump echo chamber, NBC News, διαθέσιμο εδώ
  • Voter anger over economy boosts Trump in 2024, baffling Democrats, The Washington Post, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αναστασία Αλειφέρη
Αναστασία Αλειφέρη
Γεννήθηκε το 2001 στην Αθήνα όπου ζει και σήμερα. Είναι φοιτήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάρια πάνω σε θέματα διεθνούς δικαίου και πολιτικής. Γνωρίζει αγγλικά, γαλλικά και μαθαίνει ισπανικά. Περνά τον ελεύθερο της χρόνο με τους φίλους της, παίζοντας επιτραπέζια και διαβάζοντας βιβλία.