34.7 C
Athens
Τρίτη, 25 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΟικονομίαBoeing: Η πασίγνωστη αεροβιομηχανία και η εξέλιξή της μέσα στα χρόνια

Boeing: Η πασίγνωστη αεροβιομηχανία και η εξέλιξή της μέσα στα χρόνια


Του Ραφαήλ Παπαδόπουλου,

Η εταιρεία Boeing έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον τελευταία, λόγω της συσσώρευσης κατηγοριών εναντίον της και κυρίως των αεροπλάνων μοντέλου Boeing 737 Max 8. Δύο θανατηφόρα ατυχήματα έχουν πραγματοποιηθεί με το συγκεκριμένο μοντέλο και αυτοί που λένε «ότι τα λέγανε» αυξάνονται συνεχώς. Πριν ξεκινήσουν οι πρόσφατες κακοφημίες εν μέρη της, η Boeing ξεχώρισε στον χώρο της αεροδιαστημικής και προσέφερε πρωτότυπες τεχνολογίες, ενώ μάλιστα η ιστορία της ξεκίνησε πολύ παλιά.

Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία ιδρύθηκε το 1916 από των ομώνυμο Boeing σε συνεργασία με τον φίλο του και μηχανικό του αμερικανικού ναυτικού, τον Westervelt. Βέβαια, το όραμα του Boeing για μία εταιρεία παραγωγό αεροσκαφών ξεκίνησε σε μία περίοδο ταραχών και πολέμου, καθώς το 1917 τότε, οι ΗΠΑ θα έπαιρναν μέρος στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εταιρεία πούλησε πενήντα ένα υδροπλάνα στο Αμερικανικό κράτος, με το οποίο μάλιστα, θα είχε από τούδε και στο εξής μία καλή συνεργασία. Το 1928 για πρώτη φορά πραγματοποίησε, η Boeing, δοκιμαστικές πτήσεις με επιβατικό αεροπλάνο δώδεκα θέσεων, το Boeing 80.

Καίρια κίνηση, ήταν αυτή της δημιουργίας του Boeing 247, του πιο πρωτοποριακού αεροπλάνου στον κόσμο εν έτη 1932 και η χρήση του από τις αερογραμμές της θυγατρικής εταιρείας United Airlines, ήταν αυτή που έκανε τον ιδιοκτήτη να πουλήσει τις μετοχές του και να εγκαταλείψει την αεροβιομηχανία. Έπειτα, υπό τις καθοδηγήσεις νέων προέδρων, η εταιρεία συνέχισε την ανοδική της πορεία, με δείγματα όπως το Boeing 314, από την Pan American Airlines για υπερατλαντικά ταξίδια, τα βομβαρδιστικά τύπου Β-17 και Β-29 στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Boeing 707 και 720 που επανέφεραν τις ΗΠΑ στην πρώτη θέση παραγωγής αεροπλάνων.

Φωτογράφος και δικαιώματα χρήσης: Ken Fielding

Κατά την δεκαετία των ‘60s, η Boeing είχε ήδη πετύχει πολλά επιτεύγματα. Εν μέσω, όμως, του τότε Ψυχρού Πολέμου, εδόθη η άδεια στην εταιρεία για την παραγωγή μέρους του βαλλιστικού πυραύλου V Rocket. Το ’67 παράγεται και το κοινότυπο μοντέλο που χρησιμοποίησε η Ολυμπιακή Αεροπορία, το Boeing 737. H νέα δεκαετία παρόλα αυτά ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για την εταιρεία, αφού αυτή σημείωσε χρέη ύψους δύο δις, η χώρα είχε υψηλή ύφεση και όλα εν μέσω του Πολέμου του Βιετνάμ. Από το ’68 μέχρι και το ’71, η εταιρεία απέλυσε σχεδόν τα τρία τέταρτα του εργατικού της δυναμικού!

Το ’83 η Boeing επανήλθε δριμύτερη, παράγοντας τα νέα της μοντέλα Boeing 757 και 767, αλλά έχοντας χάσει σημαντικό χρόνο και την ανταγωνίστρια εταιρεία Airbus να την «απειλεί». Φυσικά, συνέδραμε στην κατασκευή του stealth (χαμηλής παρατηρησιμότητος) πολεμικού βομβαρδιστικού jet, το Β-2, με πρώτη πτήση το 1989. Καθ’ όλη την διάρκεια των δεκαετιών του 70 και 80, η εταιρεία συντήρησε και βελτίωσε το καμάρι της, Boeing 737, το αεροπλάνο με τις υψηλότερες πωλήσεις στον κόσμο, με την πρόκληση της θεωρίας ότι κάθε πέντε δευτερόλεπτα κάπου στην γη απογειώνεται/προσγειώνεται ένα 737!

Το 1994 το πιο σύγχρονο τότε αεροπλάνο στον κόσμο κατασκευάζεται, το δικινητήριο Boeing 777, με χωρητικότητα 300 – 370 επιβατών. Το 1997 γίνεται και η μεγαλύτερη συγχώνευση εταιρίας στην ιστορία της αεροπορίας, με την Boeing  να εξαγοράζει την McDonnell Douglas για 13 δις. Το 2003 ο αγώνας της Boeing για το πάνω χέρι χάνεται και η Airbus έρχεται πρώτη στην αγορά. Οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου έρχονται να επισφραγίσουν την μοίρα της εταιρείας, αλλάζοντας τα δεδομένα στην αγορά αεροσκαφών και ακυρώνοντας πολλά προγράμματα ανάπτυξης μοντέλων, όπως το Sonic Cruiser που θα ταξίδευε τόσο γρήγορα όσο και ο ήχος. Το 2007, η NASA επιλέγει την Boeing για την κατασκευή της ανώτερης δεξαμενής υγρών καυσίμων του Ares I. Το ’09, έκανε την πρεμιέρα του στους ουρανούς και το 787 Dreamliner μοντέλο της. Έπειτα, οι επιχειρηματικές κινήσεις της εταιρείας διαδέχτηκαν η μία μετά την άλλη, με υπογραφή συμφωνιών με Ρωσία, ΗΠΑ και δεκάδες αεροπορικές εταιρίες.

Πηγή Εικόνας: Wikipedia / Δικαιώματα Χρήσης: Maurice King

Το 2013, έχοντας ακολουθηθεί τακτικές ελάττωσης των εργατών σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση αεροσκαφών, σημειώθηκε αύξηση 26% στα κέρδη της εταιρείας. Το 2020, έγιναν περικοπές του εργατικού δυναμικού, με χιλιάδες άτομα να χάνουν την δουλειά τους αλλά με τις απολαβές του διευθύνοντα συμβούλου της να εκτινάσσονται, ενώ πλέον έχουν γίνει πολλές παρατηρήσεις όσον αφορά τα πρότυπα ασφαλείας των αεροσκαφών. Οι κατηγορίες πέφτουν στο διοικητικό συμβούλιο και πλέον γίνονται εκκλήσεις για αναδιάρθρωσή του. Φέτος, είχε προκληθεί τεράστιο ενδιαφέρον όταν αναζητήθηκε νέος CEO και επικεφαλής, με συγκεκριμένα προσόντα να ζητούνται για να αποφευχθεί η κακοδιαχείριση.

Το μέλλον της εταιρείας διακυβεύεται από τις αποφάσεις που θα πάρει το νέο συμβούλιο, που θα συγκροτηθεί και πιο σημαντικό θα είναι να επιλεχθούν με ιδιαίτερη προσοχή οι κινήσεις προς μία καινοτόμο οδό. Διαφορετικά, η Boeing θα καταλήξει σε συντηρητής του ίδιου της του εαυτού με μεγαλύτερο της εχθρό τον ανταγωνισμό.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Ιστοσελίδα της Boeing, διαθέσιμο εδώ
  • Τι συμβαίνει με την Boeing; Τα ατυχήματα και οι παχυλοί μισθοί, The Power Game, διαθέσιμο εδώ
  • Boeing: Σε αναζήτηση νέου CEO η εταιρεία, Οικονομικός Ταχυδρόμος, διαθέσιμο εδώ
  • Η ιστορία της Boeing. Ξεκίνησε από την κατασκευή μαχητικών που κυριάρχησαν στον β΄ παγκ. πόλεμο. Κατασκευάζει πυραύλους, δορυφόρους και το 737 Max 8 την οδηγεί στην κατάρρευση, Μηχανή του Χρόνου, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Ραφαήλ Παπαδόπουλος
Γεννήθηκε στην Κοζάνη το 2004 και μεγάλωσε στην Πτολεμαΐδα. Σπουδάζει στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών στο ΑΠΘ. Στον ελεύθερό του χρόνο του αρέσει, η ζωγραφική, τα ταξίδια, να ακούει μουσική, ενώ ο ίδιος ασχολείται με την κιθάρα και την δημιουργία βίντεο.