19.2 C
Athens
Πέμπτη, 2 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΠολιτισμόςRoberto Rossellini: Ο «ανατρεπτικός» νέο-ρεαλιστής

Roberto Rossellini: Ο «ανατρεπτικός» νέο-ρεαλιστής


Του Μάνου Μακράκη, 

Ο Roberto Rossellini γεννήθηκε το 1906 στη Ρώμη και ήταν γόνος μεσοαστικής οικογένειας. Σε νεαρή ηλικία ο πατέρας του, ο οποίος λίγα χρόνια μετά απεβίωσε, άνοιξε έναν κινηματογράφο, όπου ο νεαρός Roberto εργάστηκε ως ηχολήπτης. Εκεί, ήρθε πρώτη φορά σε επαφή με τη «μεγάλη οθόνη». Το γεγονός αυτό τον σημάδεψε και η αγάπη του για τον κινηματογράφο τον ώθησε στο να ασχοληθεί με την κινηματογραφική δημιουργία.

Το 1937 γυρίζει το πρώτο του ντοκιμαντέρ, το Prélude à l’après-midi d’un faune. Έπειτα, συνεργάστηκε με άλλον έναν κορυφαίο του είδους, τον Alessandrini, γυρίζοντας μαζί την ταινία Luciano Serrapilot. Πρόκειται για μία ταινία που αποτέλεσε ορόσημο για την εποχή εκείνη. Το 1942 συνεργάστηκε με το φασιστικό καθεστώς, γυρίζοντας αρκετές προπαγανδιστικές ταινίες μικρού μήκους.

Με την απελευθέρωση της Ρώμης το 1943 και την πτώση του καθεστώτος, ο Rossellini ξεκινάει εκ νέου γυρίσματα. Όντας και παραγωγός των ταινιών, εξαιτίας της έλλειψης πόρων λόγω του πολέμου, γύρισε και δημοσίευσε την πρώτη ταινία με ρεαλιστικά χαρακτηριστικά. Η ταινία με όνομα Roma citta aperta (Ρώμη ανοχύρωτη Πόλη) γυρίστηκε εν μέσω της γερμανικής κατοχής στη Ρώμη και αποτέλεσε μία από τις ταινίες πρότυπο της ιταλικής ρεαλιστικής κινηματογραφικής αισθητικής. Εν συνεχεία, σκηνοθέτησε άλλες τρείς ταινίες νεορεαλιστικού ύφους, όπως το Αυτοί που έμειναν ζωντανοί (1946) και Γερμανία, έτος μηδέν  (1948).

Πηγή Εικόνας: rts.ch

Έκτοτε, ο Roberto ακολούθησε μία διαφορετική αισθητική, γυρίζοντας ταινίες με ερωτικό περιεχόμενο και ύφος, πάντα, όμως, με τη δική του υπογραφή. Οι ταινίες αυτές έγιναν ιδιαίτερα γνωστές και τον βοήθησαν να αποσπάσει βραβεία και διακρίσεις στο εξωτερικό. Οι ταινίες αυτής της περιόδου απογείωσαν την καριέρα του. Η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών αυτών γυρίστηκαν με πρωταγωνίστρια την Ingrid Bergman, ταινίες όπως το Στρόμπολι (1950), Δεν σε είχα απατήσει (1952), Εμείς οι γυναίκες (1953), Ταξίδι στην Ιταλία (1954), Ο φόβος (1954) και Ιωάννα (1954).

Παρά την επιτυχία που σημείωσε τη δεκαετία του ‘50, η αναγνωσιμότητα του Rossellini αρχίζει σταδιακά να φθίνει τη δεκαετία του ‘60. Οι ταινίες του έχασαν με τα χρόνια τόσο τη δυναμική τους, όσο και τα κέρδη για τον ίδιο τον Rossellini. Παρόλα αυτά, το έργο του έμεινε ανεξίτηλο και επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους καλλιτέχνες, όπως ο Truffaut, αλλά και ο Fellini, με τον οποίο είχε συνεργαστεί στα πρώτα τους βήματα ως ρεαλιστές σκηνοθέτες και παραγωγοί.

Ο Rossellini έμεινε και στην ιστορία ως ένας ατίθασος, αλλά ταλαντούχος άνθρωπος. Πρωτοπορούσε συνεχώς και οι περισσότερες ταινίες του αγαπήθηκαν από το κοινό και τους λάτρεις του κινηματογράφου, εξαιτίας της προσωπικότητας του σκηνοθέτη και παραγωγού. Επίσης, η αγάπη του για τις γυναίκες ήταν ιδιαίτερη. Παντρεύτηκε τρεις φορές, απάτησε τις δύο πρώτες του γυναίκες την ηθοποιό Maria Magnani και την Ingrid Bergman, ενώ έγινε πατέρας τεσσάρων παιδιών. Η υγεία του, όμως, άρχιζε να κλονίζεται στη διάρκεια των χρόνων. Τελικά, ο μεγάλος αυτός Ιταλός σκηνοθέτης απεβίωσε το 1977, έπειτα από καρδιακή προσβολή. Ο θάνατος τον βρήκε στη γενέτειρά του, τη Ρώμη, γύρω από τους αγαπημένους του ανθρώπους.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Στις 8 Μάϊου του 1906 γεννιέται ο σκηνοθέτης Ρομπέρτο Ροσελίνι, popaganda.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Εμμανουήλ Μακράκης
Εμμανουήλ Μακράκης
Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι τριτοετής φοιτητής στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του θα ήθελε να εργαστεί ως δημοσιογράφος είτε να ασχοληθεί με τις δημόσιες σχέσεις. Βασικά ενδιαφέροντά του είναι η ανάγνωση ιστορικών και λογοτεχνικών βιβλίων και ο αθλητισμός σε ερασιτεχνικό επίπεδο. Συνάμα μαθαίνει ισπανικά και επιθυμεί να μάθει και άλλες γλώσσες στο μέλλον.