20.4 C
Athens
Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαMet Gala 2023: Μπορούμε, τελικά, να διαχωρίσουμε τον καλλιτέχνη από την τέχνη...

Met Gala 2023: Μπορούμε, τελικά, να διαχωρίσουμε τον καλλιτέχνη από την τέχνη του;


Της Άννας-Νικολέτας Γρίβα,

Χιλιάδες ήταν οι αναρτήσεις στα ηλεκτρονικά περιοδικά και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λίγες ώρες μετά το πέρας του Met Gala 2023, ενός από τα διασημότερα event μόδας, του οποίου θέμα αποτέλεσε φέτος ο σχεδιαστής ρούχων Karl Lagerfeld. Οι προσκεκλημένοι διάσημοι κρίθηκαν μέσω των στυλιστικών τους επιλογών, να του αποτίνουν φόρο τιμής, φροντίζοντας, παράλληλα, αυτό που θα φορέσουν να είναι πρωτότυπο, και να προκαλέσει βεβαίως εντυπώσεις.

Μαζί, όμως, με τις αναρτήσεις που σχολίαζαν τα outfits των διασήμων, εμφανίστηκαν και αρκετές, οι οποίες κατέκριναν τη διοργανωτική επιτροπή του Met Gala και σε δεύτερο επίπεδο τους παρευρισκόμενους διασήμους, αφού ο σχεδιαστής έχει κατηγορηθεί στο παρελθόν για μισογυνιστικά, ρατσιστικά και ομοφοβικά σχόλια.

Πιο συγκεκριμένα, o Lagerfeld έχει επανειλημμένα σχολιάσει το σώμα διάσημων γυναικών, μεταξύ των οποίων η Adele, οι οποίες ουδεμία σχέση έχουν με τον τομέα της μόδας. Από τις πιο «διάσημες», όμως, δηλώσεις του εναντίον του body positivity movement ήταν αυτή στο Γερμανικό περιοδικό Focus το 2009, όπου σχολίασε ότι «κανείς δεν θέλει να δει γυναίκες με καμπύλες», ως απάντηση στην ιδέα ενός άλλου περιοδικού να σταματήσει να χρησιμοποιεί μοντέλα στις εικόνες του, αλλά «αληθινές γυναίκες».

Πηγή εικόνας: allure.com Δικαιώματα χρήσης: Getty Images

Ακόμα, το 2009, σε συνέντευξή του στο περιοδικό Harper’s Bazaar, δήλωσε ότι η Coco Chanel δεν ήταν «αρκετά άσχημη για να είναι φεμινίστρια», ενώ το 2017, σε ένα γαλλικό talk show, ο Lagerfeld κατέκρινε τη Γερμανία για την αποδοχή των μουσουλμάνων προσφύγων, ισχυριζόμενος ότι αποτελούσαν «προσβολή στα θύματα του Ολοκαυτώματος».

Τέλος, χαρακτηριστικό παράδειγμα μισογυνιστικού σχολίου αποτελεί η ένστασή του απέναντι στο Me Too Movement: «Κάπου διάβασα ότι τώρα πρέπει να ρωτήσεις ένα μοντέλο αν νιώθει άνετα να ποζάρει. Είναι απλά υπερβολικό, από εδώ και πέρα, ως σχεδιαστής, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Είναι απίστευτο. Αν δεν θέλετε να «πειράζουν» το παντελόνι σας, μην γίνετε μοντέλο! Εγγραφείτε σε ένα γυναικείο μοναστήρι, θα υπάρχει πάντα μια θέση για εσάς εκεί».

Γίνεται, έτσι, προφανές το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος σχεδιαστής, παρά την καλλιτεχνική του ιδιοφυία, αποτελεί άνθρωπο με ιδεολογίες στερεοτυπικές και μισαλλόδοξες. Είναι, λοιπόν, σωστό, να αφιερωθεί ένα τόσο μεγάλο event μόδας στην προσωπικότητα αυτή; Κατά τη γνώμη μου, όχι. Είναι, δυστυχώς, εξαιρετικά δύσκολο να διαχωριστεί ο καλλιτέχνης από την τέχνη του. Ο κάθε άνθρωπος αποτελεί μία προσωπικότητα ενιαία. Και ενώ μπορεί κανείς φυσικά να εκτιμήσει το έργο ενός ανθρώπου με αυτές τις ιδεολογίες, δεν υπάρχει ανάγκη για αφιερώματα τέτοιου βεληνεκούς προς το πρόσωπό του.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Why the Met Gala’s Karl Lagerfeld Theme Is Controversial, time.com, διαθέσιμο εδΠηγώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα-Νικολέτα Γρίβα
Άννα-Νικολέτα Γρίβα
Γεννήθηκε το 2002 στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε, και είναι φοιτήτρια του ΕΚΠΑ στο τμήμα Βιολογίας. Την ενδιαφέρουν θέματα που αφορούν την έρευνα και τις επιστήμες, και ιδίως τη βιολογία, την ιατρική, το διάστημα, τη φιλοσοφία και τη βιοηθική, ενώ παράλληλα αγαπά την αρθρογραφία. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει λογοτεχνικά βιβλία και επιστημονικά άρθρα, ενώ ταυτόχρονα ασχολείται με τον μοντέρνο χορό και ερασιτεχνικά με την αστροφωτογραφία.