24.5 C
Athens
Σάββατο, 28 Μαΐου, 2022
ΑρχικήΚοινωνίαΟικοτροφείο: Σχολείο ευκαιριών ή απαλλαγής ευθύνης για τους γονείς;

Οικοτροφείο: Σχολείο ευκαιριών ή απαλλαγής ευθύνης για τους γονείς;


Της Νικολέτας Κουγεντάκη,

Οικοτροφείο. Μία λέξη που στους περισσότερους από εμάς φέρνει στη σκέψη την ιδέα ότι πρόκειται για ένα ίδρυμα ή μία μονάδα ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, στην οποία φιλοξενούνται για θεραπεία, αρωγή και υποστήριξη άτομα με ψυχικές διαταραχές με σκοπό να εξασφαλιστεί η διατήρηση των σχέσεων και της δράσης τους στο πλαίσιο της κοινωνικής συμβίωσης. Στην πραγματικότητα, όμως, ένα οικοτροφείο δεν είναι μόνο αυτό. Πρόκειται για μία λέξη που περιλαμβάνει όχι μόνο ένα τόσο ειδικευμένο περιεχόμενο, αλλά και ένα γενικότερο. Είναι, επίσης, ένα ίδρυμα ή παράρτημα ιδιωτικού κυρίως σχολείου που δέχεται μαθητές για διαβίωση.

Με λίγα λόγια, λοιπόν, το οικοτροφείο αποτελεί ένα ιδιωτικό σχολείο που προσφέρει και τη δυνατότητα φιλοξενίας σε μαθητές. Στα δίδακτρα περιλαμβάνονται το δωμάτιο και η διατροφή. Οι μαθητές ακολουθούν μία πολύ δομημένη και ισορροπημένη μέρα κατά την οποία τα μαθήματα, οι ώρες μελέτης, η άθληση, οι δραστηριότητες και τα γεύματα είναι αυστηρά προκαθορισμένα. Οι μαθητές κατοικούν σε κοιτώνες, τους οποίους εποπτεύουν μέλη του προσωπικού του σχολείου, ενώ απολαμβάνουν τα γεύματά τους όλοι μαζί σε μία τραπεζαρία.

Πηγή εικόνας: anatolia.edu.gr

Το οικοτροφείο συνιστά πολύ συχνή σχολική λύση για τα παιδιά πολλών οικογενειών σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία. Τα βρετανικά οικοτροφεία, μάλιστα, αποτελούν τη βάση και το θεμέλιο των αμερικανικών. Το πρώτα φιλοξενούν παιδιά από το δημοτικό έως το γυμνάσιο, τη στιγμή που το αμερικανικό οικοτροφείο αρχίζει από τη δέκατη τάξη. Προσφέρουν στους μαθητές μία περιεκτική προσέγγιση στην εκπαίδευση, καθώς εκείνοι μαθαίνουν να ζουν και δραστηριοποιούνται όλοι μαζί σε ένα σχολικό περιβάλλον υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών τους.

Στην πράξη, το οικοτροφείο προετοιμάζει τα παιδιά για το κολέγιο. Αποτελεί ένα προστάδιο του κολεγίου κατά το οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να ζουν μακριά από το σπίτι, μέσα όμως σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον. Επειδή, επίσης, πρέπει να τηρούν αυστηρά χρονοδιαγράμματα, μαθαίνουν να διαχειρίζονται το χρόνο τους και να εξασφαλίζουν την ισορροπία μεταξύ εκπαιδευτικής και προσωπικής τους ζωής. Αποκτούν αίσθηση ευθύνης για τη θέση τους ως μαθητές, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν μεγάλο βαθμό ανεξαρτησίας στη δράση τους.

Στο ίδιο πλαίσιο, μην ξεχνάμε ότι όταν τα παιδιά ζουν στο σχολείο, υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος ευκαιριών που ξεδιπλώνεται μπροστά τους. Η συμμετοχή σε όλα είναι ένα από τα αναμφισβήτητα οφέλη του οικοτροφείου. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε δραστηριότητες όλη την εβδομάδα, την ημέρα, ακόμη και τη νύχτα, πράγμα που σημαίνει ότι συνεχώς θα εφοδιάζονται με νέες εμπειρίες. Επιπρόσθετα, τους προσφέρεται περισσότερη ατομική προσοχή. Δεδομένου ότι οι καθηγητές με τους μαθητές μένουν σε τόσο κοντινή απόσταση και καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας βρίσκονται μαζί, η δυνατότητα βοήθειας είναι εφικτή ανά πάσα στιγμή.

Ωστόσο, παρά τα παραπάνω πλεονεκτήματα με τα οποία θα επωφεληθεί ένα παιδί, η απόφαση των γονέων του να το στείλουν σε οικοτροφείο, δε βασίζεσαι πάντοτε σε αυτά. Δυστυχώς, δεν είναι λίγοι οι γονείς που θα τα παραβλέψουν και θα επικεντρωθούν αποκλειστικά στο γεγονός ότι οι ίδιοι θα απαλλαχθούν από το χρέος και την ευθύνη της διαπαιδαγώγησης. Έτσι, το βάρος θα πέσει στο σχολείο, το οποίο θα αναλάβει τον καθημερινό ρόλο πειθαρχίας και της υπευθυνότητας για την υπακοή των παιδιών ως μαθητών και οικότροφων.

Πηγή εικόνας: storage.googleapis.com

Ο ρόλος του οικοτροφείου, επομένως, είναι σημαντικός και πρέπει να αναγνωρίζεται από τους γονείς ως σύμμαχός τους στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού τους και όχι ως αντικαταστάτης τους. Για αυτό και η απόφαση φοίτησης σε οικοτροφείο πρέπει να είναι ανιδιοτελής και να αποβλέπει στην προσφορά μίας ολοκληρωμένης διαπαιδαγώγησης.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Τι είναι το οικοτροφείο και είναι καλύτερο;, greelane.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Νικολέτα Κουγεντάκη
Είναι πρωτοετής φοιτήτρια του τμήματος Νομικής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Γεννήθηκε στις 14 Ιουλίου του 2002 και μεγάλωσε στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Τα νομικά της ενδιαφέροντα κλίνουν προς τον τομέα των ποινικών επιστημών και της εισαγγελίας.