29.1 C
Athens
Κυριακή, 29 Μαΐου, 2022
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΣτο «μάτι του κυκλώνα» η εκπαίδευση – Η θέση του υπ. Παιδείας...

Στο «μάτι του κυκλώνα» η εκπαίδευση – Η θέση του υπ. Παιδείας εν όψει πανδημίας


Της Κέλλυς Σαουάχ – Μαραγκουδάκη,

Απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών, αλλά και φοιτητών έδωσε το υπουργείο Παιδείας, μέσα από μία λίστα ερωταπαντήσεων, προκειμένου να λύσει τις απορίες που έχουν προκύψει εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς. Τον περασμένο Μάρτιο, τα δεδομένα της καθημερινότητας όλων άλλαξαν, ενώ τα δεδομένα που υπάρχουν για την πανδημία αλλάζουν καθημερινά. Στο «μάτι του κυκλώνα» που έχει φέρει η πανδημία βρίσκονται σχολεία και πανεπιστήμια, η ασφαλέστερη λειτουργία των οποίων είναι ένας γρίφος.

Όσο αφορά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ενδέχεται να υπάρξει παράταση της αρχικώς προγραμματισμένης έναρξης για τις 7 Σεπτεμβρίου, εάν αυτό κριθεί αναγκαίο, στη βάση εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 («Εθνική Επιτροπή»). Η πρόσφατη έξαρση των κρουσμάτων συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με ασυμπτωματικούς νοσούντες από τον ιό.

Μετά από εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής, προγραμματίζεται η επαναλειτουργία όλων των σχολικών μονάδων σε πλήρη σύνθεση και με αυξημένα μέτρα προστασίας και πρόληψης.

  • Υποχρεωτική χρήση της μάσκας μαζί με την εξαιρετικά σημαντική υγιεινή των χεριών και τον τακτικό αερισμό των κλειστών χώρων.
  • Εκτεταμένη ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων μέσω επικαιροποιημένων οδηγιών ΕΟΔΥ
  • Επέκταση του Ολοήμερου σχολείου για να καλύψει περισσότερους μαθητές. Η ελληνική Κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει κονδύλια που ξεπερνούν τα 100 εκ. ευρώ για το εν λόγω πρόγραμμα.
  • Μέριμνα της εκάστοτε τοπικής αυτοδιοίκησης. Δωρεάν διάθεση μασκών σε όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, αντισηπτικών, καθώς και ο σχολαστικός καθαρισμός των σχολείων της χώρας σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ.
  • Δειγματοληπτικοί έλεγχοι στα σχολεία.
  • Πρόβλεψη για διαφορετικά διαλείμματα για τον περιορισμό συνωστισμού.
  • Μη πραγματοποίηση σχολικών εκδρομών, συνεδρίων και σχολικών πρωταθλημάτων. Οι επισκέψεις (π.χ. σε δημόσια κτήρια, μουσεία) θα πραγματοποιούνται ανά τμήμα.

Η εισήγηση της Εθνικής Επιτροπής Ειδικών είναι η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, με ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση στην ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας από το Νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ Δημοτικού. Η μάσκα θα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις αίθουσες, στους διαδρόμους του σχολείου, σε κάθε κλειστό χώρο και στα μέσα μεταφοράς μαθητών.

Επειδή δεν είναι λίγοι οι «αντιρρησίες» γονείς, οι οποίοι δίχως να είναι ιατροί αμφισβητούν τη χρησιμότητα της μάσκας κάνοντας κριτική στους ειδικούς, αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με την Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία η μάσκα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια σε όλα τα παιδιά άνω των 2 ετών. Η χρήση της μάσκας δεν εμποδίζει την αναπνοή ούτε επηρεάζει την οξυγόνωση, αφού τα υλικά κατασκευής (πχ βαμβακερό ή λινό ύφασμα) επιτρέπουν τη δίοδο του αέρα και του οξυγόνου. Η μάσκα δεν επηρεάζει τη λειτουργία και την ανάπτυξη του πνεύμονα ούτε τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, ενώ δεν αποσπά την προσοχή των παιδιών από το μάθημα.

Η μάσκα λοιπόν είναι ένα εξαιρετικά πολύτιμο εργαλείο για μαθητές και εκπαιδευτικούς, μία πραγματική «ασπίδα προστασίας». Είναι συνεπώς απαραίτητη προϋπόθεση για την είσοδο όλων στους εσωτερικούς χώρους του σχολείου. Όποιος δεν φοράει μάσκα, δεν θα μπορεί να εισέρχεται στο σχολείο. Θα είναι ευθύνη του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας να ελέγχουν ότι τα μέτρα τηρούνται από όλους.

Επιπρόσθετα, όσο αφορά τις απουσίες των μαθητών, οι μόνες που θα δικαιολογούνται θα είναι όσων νοσούν από τον κορωνοϊό ο ίδιος ή κάποιος που κατοικεί μαζί του. Στους μαθητές που θα απουσιάζουν σύμφωνα με τα ανωτέρω, θα παρέχεται τηλεκπαίδευση. Το ίδιο θα ισχύει και για τον εκπαιδευτικό, ο οποίος εφόσον νοσήσει θα μπορεί να λείψει με ειδική άδεια.

Το Υπουργείο Παιδείας έχει μεριμνήσει, ώστε να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν οι πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, οι όποιες είναι καθόλα έτοιμες για να καλύψουν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Η τηλεκπαίδευση θα παρέχεται:

Α) Σε περίπτωση απουσίας μαθητή για ειδικό λόγο που συνδέεται με τον κορωνοϊό

Β) Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας τμήματος ή σχολείου λόγω κορωνοϊού.

Για τα ειδικά σχολεία, προβλέπονται αντίστοιχα μέτρα πρόληψης και προφύλαξης με τις λοιπές σχολικές μονάδες, με ιδιαίτερη διαφοροποίηση στη χρήση μάσκας. Για τους μαθητές προβλέπεται χρήση μάσκας μόνο εφόσον είναι εφικτό. Σημειώνεται ότι τα τμήματα στα σχολεία ειδικής αγωγής είναι κατά κανόνα εξαιρετικά μικρά.

Όσον αφορά τους φοιτητές των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων θα επιστρέψουν κανονικά στην έδρα/πόλη των Πανεπιστημίων τους. Η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα συνεχιστεί για διαλέξεις με ακροατήριο άνω των 50 φοιτητών. Η μάσκα θα είναι υποχρεωτική από όλους που βρίσκονται με φυσική παρουσία στα Πανεπιστήμια, καθώς και στους κοινόχρηστους χώρους των εστιών, ενώ στα εστιατόρια θα συνεχιστεί ο διαμοιρασμός φαγητού σε πακέτο.

Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο της γενικής αποστολής του και εν μέσω της παρούσας υγειονομικής κρίσης, μερίμνησε για την ασφαλή επιστροφή όλων των παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε αυτήν, υπό συνθήκες νέας κανονικότητας. Για το σκοπό αυτό εξασφάλισε επέκταση για τα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, με επιπλέον κονδύλι άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Προέβλεψε την πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών για την κάλυψη όσων κενών προκύψουν από την απουσία εκπαιδευτικών που αποδεδειγμένα ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου. Αναβάθμισε τις δημόσιες πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης, ενισχύοντας τα δίκτυα και το δυναμικό τους, εξασφαλίζοντας έτσι την κάλυψη του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας. Διευκόλυνε τη φοίτηση με φυσική παρουσία στα ΑΕΙ, ενισχύοντας οικονομικά με άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ επικουρικό εκπαιδευτικό προσωπικό για τη διενέργεια μαθημάτων σε ολιγομελείς ομάδες.

Ας ευχηθούμε μια καλή σχολική – ακαδημαϊκή χρονιά με υγεία, υπευθυνότητα και γνώση.


Κέλλυ Σαουάχ-Μαραγκουδάκη

Είναι Δημοσιογράφος, πτυχιούχος Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και αυτή τη στιγμή ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών της στον τομέα της Βιοηθικής. Φέρει ιδιαίτερη προτίμηση στις αναλύσεις της κοινωνικοπολιτικής επικαιρότητας. Μοτό ζωής της: «Η γνώση είναι δύναμη».

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κέλλυ-Σαουάχ Μαραγκουδάκη
Είναι Δημοσιογράφος, πτυχιούχος Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και αυτή τη στιγμή ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών της στον τομέα της Βιοηθικής. Φέρει ιδιαίτερη προτίμηση στις αναλύσεις της κοινωνικοπολιτικής επικαιρότητας. Μοτό ζωής της: «Η γνώση είναι δύναμη».