Tου Άγγελου Μαρίνου

Καθώς οι όροι λειτουργίας των επιχειρήσεων δεν έχουν σημειώσει ουσιώδη βελτίωση τα τελευταία χρόνια, η προσαρμογή των οφειλών προς το δημόσιο είναι ένα σημαντικό βήμα για την εξυγίανση τους. Προπαντός, εφόσον εκτελεστεί ορθά, θα μπορούσε να διευκολύνει επιχειρήσεις που καθυστερούν λειτουργικές πληρωμές, όπως αυτές σε προμηθευτές και εργαζόμενους, μέσω της άμεσης βελτίωσης του χρηματοοικονομικού τους προφίλ.

Ωστόσο, παρότι το νομοσχέδιο έγινε δεκτό θετικά, προκάλεσε τη κριτική οικονομικών φορέων,  ιδίως όσον αφορά τη ρύθμιση του υπουργείου οικονομικών για χρέη στην εφορία.

Συγκεκριμένα, η τοποθέτηση του  ΒΕΑ (Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας) για το νομοσχέδιο είναι πως αποτελεί μία «Άκρως θετική πρωτοβουλία», όμως «δεν καλύπτει χιλιάδες άλλες μορφές επιχειρήσεων, που έχουν την δυνατότητα να ρυθμίσουν έως μόνο 18 ή 30 δόσεις”. Το ΒΕΑ τονίζει ότι “οι επιχειρήσεις που αναζητούν μια «ανάσα» ρευστότητας για να μην καθυστερούν πληρωμές σε προμηθευτές και εργαζόμενους, θα έχουν ρύθμιση χρεών έως σε 18 δόσεις και μόνον σε εξαιρετικές περιπτώσεις για οφειλές από «έκτακτη αιτία» θα μπορεί να φτάνει και στις 30 δόσεις (αντί 24 που ισχύει παγίως). Με αυτό τον διαχωρισμό, οι πλειοψηφία των επιχειρήσεων θα αποκλειστεί από τη ρύθμιση οφειλών προς την εφορία, έχοντας μοναδική διέξοδο στη ρύθμιση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, όπου η διεκπεραίωση των αιτήσεων γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς και ελάχιστοι οφειλέτες έχουν καταφέρει να ενταχθούν”.

Η τοποθέτηση του ΒΕΑ υποστηρίζεται και από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη αρχή δημοσίων εσόδων), με κύρια από αυτά τα εξής:

  • οι επιχειρήσεις στις οποίες απευθύνεται το νομοσχέδιο είναι λιγότερες από 100.000,
  • οι συνολικές οφειλές των επιχειρήσεων οι οποίες μπορούν να ρυθμιστούν ανέρχονται σε 20 δισ. ευρώ. Από τις οφειλές αυτές, τα 17 δισ. ευρώ είναι ποσά που υπερβαίνουν το 1 εκατ. ευρώ ανά οφειλέτη,
  • εκτιμάται ότι περίπου το 30% από τις περίπου 100.000 επιχειρήσεις που χρωστούν, δεν είναι μέσα σε αυτές, Είναι κυρίως  οι επιχειρήσεις που χρωστούν πάνω από 1 εκατομμύριο, και η ρύθμιση από 12 σε 18 δόσεις δεν τους παρέχει ουσιώδη διευκόλυνση,
  • μόνον το 20% των επιχειρήσεων (περί τις 20.000 από τις 70.000 που πληρώνουν) τηρούν πάντα με συνέπεια τις υποχρεώσεις τους,
  • οι μισές επιχειρήσεις (περίπου 50.000 συνολικά) είναι «ζωντανές», αλλά χάνουν τη ρύθμιση λόγω απλήρωτης δόσης ή πληρωμής άλλης τρέχουσας οφειλής από φόρους.

Δεδομένης της κατάστασης όσον αφορά τις οφειλές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, είναι πολύ πιθανό κάποια στιγμή να αποτύχουν να καταβάλουν τις  δόσεις, με αποτέλεσμα την έξοδο τους από την ρύθμιση. Επομένως τα οφέλη είναι πεπερασμένα για τους μικρομεσαίους,  εξ ου και υπάρχει βοή ότι οι δόσεις θα έπρεπε σε κάθε περίπτωση να είναι τουλάχιστον 36 , έτσι ώστε η ρύθμιση να αποτελεί ουσιώδης βελτίωση των χρηματοοικονομικών των επιχειρήσεων συλλογικά για τον ιδιωτικό τομέα.

Επίσης, βάση του νομοσχεδίου, η εικόνα που αποτυπώνεται είναι περισσότερο αυτή μιας προσπάθειας για γρήγορα έσοδα στα κρατικά ταμεία, παρά εξυγίανσης του ιδιωτικού τομέα. Το δέλεαρ για όσους έχουν ήδη τα λεφτά αλλά δεν εξοφλούν την εφορία περιμένοντας την νέα ρύθμιση, αποτελεί το «κούρεμα» 100%  σε προσαυξήσεις και τόκους, εάν εξοφλήσουν όλα όσα χρωστούν μέσα σε 50 μέρες, δηλαδή μέχρι 28 Ιουνίου που λήγει η ρύθμιση. Εξυπηρετεί όμως έτσι αυτούς που δεν είχαν μεγάλη ανάγκη τη νέα ρύθμιση, παρά αυτούς που η ρύθμιση των οφειλών τους προς το δημόσιο κρίνεται ως απαραίτητη για να μπορούν επιτέλους να λειτουργήσουν εύρυθμα.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει τουλάχιστον η ευκαιρία αλλαγής του νομοσχεδίου μέχρι αυτό να ψηφιστεί, και κατ’ επέκταση τα οφέλη να κατανεμηθούν προς όφελος των πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων.  Εάν δεν συμβεί αυτό, το νομοσχέδιο επιτυγχάνει κυρίως μία φιέστα γρήγορων εσόδων για τα κρατικά ταμεία και απαλοιφής χρεών για τους μεγαλοοφειλέτες, οπού πολλοί εξ αυτών δεν έχουν αποπληρώσει ακόμα τα χρέη τους για στρατηγικούς λόγους και όχι απαραίτητα λόγο αδυναμίας.


Άγγελος Μαρίνος

Γεννηθείς το 1996 στη Κομοτηνή, είναι φοιτητής του Οικονομικού Τμήματος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με κατεύθυνση στην οικονομική ανάλυση. Διαθέτοντας ακόρεστο ενδιαφέρον για τα πολιτικά, αρθρογραφεί στην κατηγορία των Οικονομικών του OffLine Post.