Του Γιώργου Γιαννούλη,
Χθες, Σάββατο 5 Ιουλίου ήταν η πρώτη 24ωρη δοκιμαστική λειτουργία του Μετρό με επιβάτες. Μέτρο θετικό για πολλούς και πολλές που παραμένουν στην πόλη. Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχουν και προβλήματα, τα οποία καλείται να λύσει η κυβέρνηση.
Το καλοκαίρι έχει ξεκινήσει, οι καύσωνες έρχονται και όσοι είναι σε κεντρικές πόλεις, ιδιαίτερα στην Αθήνα, έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πολύ σοβαρό ζήτημα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν είναι το πρώτο καλοκαίρι που οι επιβάτες υποφέρουν από την απουσία ή τη μερική προβληματική λειτουργία του κλιματισμού σε λεωφορεία, μετρό και άλλα μέσα. Το θετικό είναι ότι από πέρσι έχουν αρχίσει να εντάσσονται στον στόλο, νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που έχουν δώσει μια ανάσα. Αλλά το πρόβλημα παραμένει, καθώς δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες και έτσι, τα παλιά παραμένουν στην κυκλοφορία. Ως προς το Μετρό, σύμφωνα με δήλωση του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών σε πρόσφατη συνέντευξή του, από τους 52 συρμούς που κυκλοφορούν, κλιματισμό δεν έχουν οι 20. Ανακοινώθηκε ότι θα αποσυρθούν για να γίνει η απαραίτητη ανακαίνιση. Αυτό σημαίνει όμως, και αραίωση των δρομολογίων. Είναι δύσκολη η εξίσωση, ιδιαίτερα για ένα πρόβλημα που δεν είναι τωρινό και θα έπρεπε να έχει αντιμετωπιστεί. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι από την ανακοίνωση μέχρι την υλοποίηση, υπάρχουν επιμέρους δυσκολίες και καθυστερήσεις.
Στο δίκτυο του Μετρό (γραμμές 2 και 3) κυκλοφορούν συρμοί που ξεπερνούν την 20ετία, κάνοντας την κατάσταση ανυπόφορη… Θα παραγγελθούν και νέοι συρμοί, όπως είπε. Έχουμε ακούσει και στο παρελθόν για τους λεγόμενους διρευματικούς συρμούς που χρησιμοποιούνται στην «μπλε» γραμμή 3 με προορισμό το Αεροδρόμιο. Είναι λίγοι και περιμένουμε νέους. Συγκεκριμένα, έχει γίνει η τεχνική δουλειά με κοστολόγηση και ποσοτικοποίηση και οι προτάσεις θα κατατεθούν μέσα στον Ιούλιο. Το φθινόπωρο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει. Αν εγκριθεί η πρόταση, μέχρι τέλος του έτους θα γίνει ο διαγωνισμός για την προμήθεια νέων συρμών.

Το υπουργείο στοχεύει στη μείωση των ατυχημάτων. Με την προϋπόθεση ότι θα είναι όλα καλά, θα εφαρμόζεται από τον Σεπτέμβριο κάθε Σάββατο μαζί με το τραμ και 19 γραμμές λεωφορείων. «Θέλουμε να μειωθούν τα τροχαία τις μεταμεσονύκτιες ώρες και ειδικά του Σαββάτου. Οι εργαζόμενοι βάζουν πλάτη σε αυτό. Οι μηχανοδηγοί, οι οδηγοί των λεωφορείων και των τραμ θα βάλουν πλάτη», δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός. Μάλιστα, είπε ότι θα επιβραβευθούν. Πράγματι, οι εργαζόμενοι που κάνουν μια τόσο σημαντική δουλειά με ευθύνες και ασχολούνται με την ασφάλεια των επιβατών, θα πρέπει να έχουν και υλική αμοιβή, εκτός από την ηθική! Δεν πρέπει να τους ξεχνάμε.
Ως προς την «πράσινη» γραμμή 1 (ΗΣΑΠ), γίνεται πλήρης ανακατασκευή 14 συρμών σε εργοτάξιο στον Βόλο. Ακόμη 10 θα ανακαινιστούν με κάλυψη από το ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό εργαλείο των 8 δις € που ανακοινώθηκε πρόσφατα και αφορά, μεταξύ άλλων, και τα Μέσα Μεταφοράς. Στο συγκεκριμένο δίκτυο, η κατάσταση είναι απαράδεκτη, με πολλά προβλήματα, αφού πολλά τρένα κυκλοφορούν πάνω από 40 χρόνια… Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός αναμένεται να παραδοθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο, ενώ οι υπόλοιποι 13 ως το τέλος του 2026. Αυτό είχε ανακοινώσει ο προηγούμενος Υπουργός στις αρχές του έτους. Ελπίδα των Αθηναίων και όλων όσων χρειάζονται και χρησιμοποιούν τα Μέσα Μεταφοράς, να ισχύει… Πάντως, τα λεωφορεία που είχαν προαναγγελθεί και από τον πρώην Υφυπουργό, Βασίλη Οικονόμου, τα είδαμε προς θετική εντύπωσή μας. Το πρόβλημα δεν έχει λυθεί, αλλά βλέπουμε να γίνονται σιγά-σιγά οι κινήσεις που είχαν ανακοινωθεί πέρσι.

Γενικώς, πολλές οι ανακοινώσεις ανά διαστήματα. Διαβάζουμε ότι τα έργα προχωρούν. Χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα και σωστή διαχείριση. Για να το αντιληφθεί καθένας και καθεμιά που χρησιμοποιεί τα Μέσα, και φυσικά, είναι η πλειονότητα των κατοίκων των αστικών κέντρων.