16.8 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΤο φαινόμενο του νεποτισμού στο Χόλιγουντ

Το φαινόμενο του νεποτισμού στο Χόλιγουντ


Της Ιωάννας Λυμιώτη,

Ο νεποτισμός ως φαινόμενο μάς είναι διαχρονικά γνωστό και παρουσιάζεται σε όλους τους διαφορετικούς εργασιακούς χώρους. Ειδικότερα στη Showbiz –και πόσω μάλλον στον χολιγουντιανό πυρήνα της–, το να ακολουθούν τα παιδιά τα επαγγελματικά βήματα των γονιών τους αποτελεί μια ιδιαίτερα οικεία συνθήκη, την οποία μάλιστα αντιλαμβανόμαστε πολύ συχνά ως τον κανόνα και όχι την εξαίρεση.

Πολλά είναι, έτσι, τα παιδιά διάσημων προσώπων που χαράσσουν σήμερα τη δική τους πορεία στον χώρο του θεάματος, είτε θέλοντας να ταυτιστούν με το προφίλ του γονέα τους, είτε –συχνότερα– θέλοντας (έστω στη θεωρία) να διαφοροποιηθούν από αυτό. Πάρα τις πολύπλευρες προσπάθειες των νέων αυτών celebrities να πείσουν το ευρύ κοινό ότι τα πλεονεκτήματα του νεποτισμού είναι πλασματικά και ότι η προσπάθειά τους έχει κοινή εκκίνηση με αυτή κάθε άλλου αυτοδημιούργητου συναδέλφου τους, η αντίληψη που θέλει την καταγωγή τους να προκαθορίζει τις βάσεις –αν όχι και ολόκληρή τους την επαγγελματική πορεία– φαίνεται μάλλον να έχει επικρατήσει.

Πράγματι, είναι δύσκολο να μην αναγνωρίσουμε τη διαφορετική επαγγελματική αφετηρία από την οποία ξεκινάει ένα παιδί ήδη αναγνωρίσιμο από τη στιγμή της γέννησης του. Τα παιδιά αυτά, τα οποία μεγαλώνουν κάτω από τα φώτα δημοσιότητας, ξεκινάνε με ένα καθοριστικής σημασίας προβάδισμα: διαθέτουν το διπλό πακέτο της αναγνωρισιμότητας και του εκτεταμένου δικτύου επαφών με σημαντικούς παράγοντες της βιομηχανίας. Ο προνομιούχος αυτός συνδυασμός τούς διασφαλίζει τη δυνατότητα επιδίωξης μιας καριέρας στον χώρο, εφόσον κατοχυρώνει τόσο την προώθησή τους στα τηλεοπτικά μέσα, όσο και την πρόσβασή τους σε σημαντικές για την καριέρα τους ευκαιρίες. Ένα παιδί celebrity, για παράδειγμα, είναι πολύ πιο εύκολο να κλείσει μια οντισιόν  λόγω του ονόματός του και φυσικά, είναι πιθανόν να λάβει ευνοϊκότερη μεταχείριση.

Πηγή εικόνας: hollywoodreporter.com

Παρ’ όλα αυτά, μπορεί η αναγνωρισιμότητα και οι επαφές να λειτουργούν καταλυτικά στην είσοδο ενός ατόμου στον χώρο του θεάματος, είναι όμως σίγουρο πως αν δεν διαθέτει και το αντίστοιχο ταλέντο, δεν θα είναι σε θέση να ανέλθει και να καθιερωθεί, όσο «βαρύ» όνομα και να κουβαλάει. Αναμφισβήτητα, ιδιαίτερα στο Χόλιγουντ, το ταλέντο είναι το απαραίτητο θα λέγαμε συστατικό, χωρίς το οποίο οι πιθανότητες για επαγγελματική ανέλιξη είναι σχεδόν μηδενικές. Ο κανόνας αυτός διαπιστώνεται κι επιβεβαιώνεται και εμπειρικά, καθώς οι περισσότεροι “nepo-celebrities” που έχουν επιβιώσει στον χώρο κατορθώνοντας να χτίσουν το δικό τους όνομα και να ακολουθήσουν τη δική τους πορεία έχουν μέσα από πολλή προσπάθεια αποδείξει τις ικανότητές τους, αποκτώντας τη συμπάθεια του κοινού και κερδίζοντας δικαιωματικά μια θέση στο Χόλιγουντ.

Eνας σημαντικός αριθμός celebrities, όπως η Hailey Bieber, η Lily Collins, η Maya Hawke και ο Jaden Smith, έχουν σήμερα μιλήσει ανοιχτά για την εμπειρία τους στον χώρο και την επιρροή του νεποτισμού στη διαμόρφωση της καριέρας τους, αναγνωρίζοντας το πλεονέκτημα το οποίο τους δίνεται λόγω καταγωγής στην αρχή της σταδιοδρομίας τους, αλλά και υπογραμμίζοντας παράλληλα τις δυσκολίες που λόγω αυτής αντιμετωπίζουν στα μετέπειτα βήματά τους. Συγκεκριμένα, οι περισσότεροι celebrities με διάσημους γονείς έχουν κατά καιρούς επισημάνει ότι πάρα το γεγονός ότι η αναγνωρισιμότητά τους κατάφερε να τους «βάλει» στον χώρο ευκολότερα απ’ ότι κάποιον άλλον ταλαντούχο αλλά χωρίς διασυνδέσεις νέο, στη συνέχεια της πορείας τους έφερε δυσκολίες και εμπόδια.

Η σύγκριση με τους γονείς είναι σαφώς αναπόφευκτη, ιδιαίτερα όταν και οι δύο βρίσκονται στον ίδιο ακριβώς χώρο, και η ζυγαριά σπάνια γέρνει προς το παιδί, ανεξαρτήτως του ταλέντου του. Οι προκαταλήψεις που επικρατούν έναντι των “nepo-celebrities” είναι επίσης πολλές και κυριαρχούν τόσο εντός του χώρου, όσο και στο ευρύτερο κοινό. Τα παιδιά αυτά, έτσι, συχνά αντιμετωπίζονται με υποτίμηση και περιφρόνηση από παράγοντες του χώρου, αλλά και από εξωτερικούς θεατές, οι οποίοι δεν αξιολογούν αντικειμενικά το ταλέντο τους και αδυνατούν να αναγνωρίσουν την πραγματική τους αξία.

Πηγή εικόνας: hrsimple.com

Ως εκ τούτου, τις περισσότερες φορές, τα παιδιά διάσημων πρέπει να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια για να αποδείξουν τις ικανότητές τους απ’ ό,τι άλλοι νεοεμφανιζόμενοι κι αυτοδημιούργητοι καλλιτέχνες. Και ακόμα και έπειτα από σκληρή εργασία και διαρκή προσπάθεια, και πάλι έρχονται συχνά αντιμέτωποι με συγκρίσεις και άδικους χαρακτηρισμούς. Η αίσθηση της περιφρόνησης απέναντί τους και της μη αναγνώρισης της αξίας τους είναι κάτι που, δυστυχώς, τους συνοδεύει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, και σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα λόγω της σφοδρότητας της κριτικής που δέχονται, τους οδηγεί ακόμα και στη μεταβολή της επαγγελματικής τους πορείας, με πολλούς να επιλέγουν εν τέλει να εγκαταλείψουν τον χώρο του θεάματος.

Το φαινόμενο του νεποτισμού ούτε εμφανίζεται αποκλειστικά στο Χόλιγουντ, ούτε εξαντλείται στον χώρο του θεάματος. Υπήρχε ανέκαθεν σε κάθε εργασιακό περιβάλλον, εγείροντας προβληματισμούς ως προς την επαγγελματική αξιοκρατία και τις ίσες ευκαιρίες. Ο τρόπος, όμως, με τον οποίο κάποιος εισέρχεται σε έναν χώρο δεν πρέπει να αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για την αξιολόγησή του. Όπως σε κάθε επάγγελμα, έτσι και για τους σταρ του Χόλιγουντ, η εξέλιξη και η επιτυχία εξαρτώνται κυρίως από τις ικανότητες και την προσωπική προσπάθεια.

Όπως, λοιπόν, δεν πρέπει να ανυψώνουμε κάποιον αποκλειστικά και μόνο για το όνομα που φέρει πίσω του, έτσι δεν πρέπει και να τον προδικάζουμε και να τον στοχοποιούμε για τον ίδιο λόγο. Ο καθένας, celebrity ή και μη, ανεξαρτήτως καταγωγής, διαγράφει τη δική του επαγγελματική πορεία, η διάρκεια και η αξία της οποίας θα φανούν μόνο με το πέρασμα του χρόνου.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Νepo-Verse Actors, singers, directors who just happen to be the children of actors, singers, directors, vulture.com, διαθέσιμο εδώ
  • Why Nepotism Has Always Been a Hot Topic in Hollywood, eonline.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ιωάννα Λυμιώτη
Ιωάννα Λυμιώτη
Γεννήθηκε το 2002 στην Πάτρα όπου και μεγάλωσε. Σπουδάζει απ’ το 2020 στο τμήμα Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Συμμετέχει κατά καιρούς σε ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες ενώ την ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα ταξίδια, οι ξένες γλώσσες και διαθέτει πτυχία αγγλικών και κινέζικων. Στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με τη γυμναστική, την ανάγνωση βιβλίων και την παρακολούθηση ταινιών κοινωνικού κυρίως περιεχομένου.