17.3 C
Athens
Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΜικρά ΚαθημερινάΦεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2022: Οι παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 

Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου 2022: Οι παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 


Του Τάσου Μοσχονά, 

Όπως και κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου λαμβάνει χώρα στο ιστορικό Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, θεωρούμενο ως το τελειότερο αρχαίο ελληνικό θέατρο από πλευράς ακουστικής, αλλά και αισθητικής. 

Το φετινό πρόγραμμα στο θέατρο της Αργολίδας, που «αναγκάζει» δεκάδες χιλιάδες να κατέβουν μέχρι την Επίδαυρο για να παρακολουθήσουν παραστάσεις αρχαίου δράματος και όχι μόνο, ξεχωρίζει για την πληθώρα των επιλογών και των δημιουργών, αλλά και για τον… «ασυνήθιστο» θα έλεγε κανείς χαρακτήρα του, με επιλογές που ξεφεύγουν από τα τετριμμένα. Το Θέατρο της Επιδαύρου, άλλωστε, αποτελεί έναν χώρο με ιδιαίτερες απαιτήσεις σκηνοθετικά και δραματουργικά, επιτρέποντας διαφορετικές προσεγγίσεις, που ανά τα χρόνια έχουν προκαλέσει έντονες συζητήσεις. 

Την αρχή των παραστάσεων κάνει η Άλκηστη του Ευριπίδη, ένα έργο στο οποίο η ομώνυμη πρωταγωνίστρια θυσιάζεται για να σώσει τη ζωή του ετοιμοθάνατου άντρα της. Το έργο, που θα ανέβει στο θέατρο το διήμερο 1-2 Ιουλίου αποτελεί διεθνή συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το κρατικό γερμανικό θέατρο Schauspielhaus Bochum, και σκηνοθετείται από τον σπουδαίο Ολλανδό Johan Simons, που επιστρέφει για τρίτη φορά στο Φεστιβάλ. Με μια φρέσκια και μινιμαλιστική σκηνοθετική προσέγγιση, ο Simons επιχειρεί μια σύγχρονη ματιά στην ιστορία της Άλκηστης, με όχημα την ομώνυμη όπερα του Gluck, ενώ «παίζει» με τη σύνθεση του Χορού, επιλέγοντας μικρότερα σχήματα.

Πηγή Εικόνας: Youfly.com

Το Εθνικό Θέατρο, σε μία από τις δύο παραστάσεις που ανεβάζει στην Επίδαυρο, κάνει μια ασυνήθιστη επιλογή, που ξεφεύγει από τη συνηθισμένη οδό του αρχαίου δράματος ή κωμωδίας. Η Μήδεια του Μποστ αποτελεί ένα σατιρικό έργο, γραμμένο το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο. Ένα έργο που επικρίνει τη σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας και προκαλεί έντονα γέλια με την εκρηκτική γραφή του μεγάλου σατιρικού συγγραφέα. Μια ετερόκλητη συνάντηση μορφών από την αρχαία τραγωδία, αλλά και το παρόν, λαμβάνει χώρα στο θέατρο, και το σίγουρο είναι πως το διήμερο 8-9 η παράσταση, σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, θα τραβήξει το ενδιαφέρον. 

Το διήμερο 15-16 Ioυλίου θα λάβει χώρα στο Θέατρο της Επιδαύρου μια μεγάλη επιστροφή. Η σπουδαία ερμηνεύτρια και ένα τεράστιο όνομα στο χώρο του Ελληνικού θεάτρου, Ρένη Πιττακή, πρωταγωνιστεί στους Πέρσες του Αισχύλου, σε μια παράσταση σκηνοθετημένη από τον Δημήτρη Καραντζά και σε συμπαραγωγή με το «2023-Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης». Μέσω της τραγωδίας, τίθενται ερωτήματα κοινωνικά, συμπεριληπτικότητας, αλλά και της σχέσης των απλών ανθρώπων με την εξουσία και την πίστη. Στην παράσταση με την έντονη αίσθηση ιστορικότητας θα συμμετάσχουν, μεταξύ άλλων, και εθελοντές, ενώ όσοι δεν μπορέσουν να παρευρεθούν στην Επίδαυρο θα έχουν την ευκαιρία να την παρακολουθήσουν σε δύο επιπλέον παραστάσεις, 30 και 31 Ιουλίου, στο θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας. 

Ο Αισχύλος επιστρέφει και το επόμενο διήμερο, 22-23 Ιουλίου, σε μια ακόμα διεθνή συμπαραγωγή, στο πλαίσιο των 70 χρόνων παρουσίας του Ινστιτούτου Γκαίτε στην Αθήνα, τον Αγαμέμνονα. Ο Ούλριχ Ράσε, από τους πιο συναρπαστικούς νέους Γερμανούς σκηνοθέτες, βρίσκεται στα ηνία. Στο πρώτο μέρος της τριλογίας του Αισχύλου, παρουσιάζεται η επιστροφή του νικητή βασιλιά Αγαμέμνονα από τον Τρωϊκό πόλεμο και η επιγενόμενη δολοφονία του από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο. Η σκηνογραφία σίγουρα θα είναι ιδιαίτερη και εντυπωσιακή, με την παρουσία μηχανοκίνητων περιστρεφόμενων σκηνών και ζωντανή μουσική. 

Η φετινή πρόταση του Εθνικού Θεάτρου στον τομέα του αρχαίου δράματος είναι ο Αίας του Σοφοκλή (29-30 Ιουλίου), στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αργύρη Ξάφη στην Επίδαυρο. Στο ρόλο του «αμετακίνητου» Αίαντα, ο γνωστός για τη συνεργασία του με το σκηνοθέτη Γιάννη Οικονομίδη Στάθης Σταμουλακάτος, που αναμένεται να «κλέψει την παράσταση», σε μια πολυαναμενόμενη ερμηνεία και συνεργασία. 

Η Αντιγόνη του Σοφοκλή (5-6 Αυγούστου) έχει σίγουρα την τιμητική της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου. Στο πλαίσιο του Κύκλου Antigonisms, 4 συζητήσεις-διαλέξεις, σχετικές με την τραγωδία και τις θεματικές της, υπό την επιμέλεια του ποιητή και μεταφραστή Διονύση Καψάλη θα λάβουν χώρα στον χώρο της Πειραιώς 260, στις οποίες θα συμμετέχουν ομιλητές από όλο το φάσμα των γραμμάτων και των τεχνών. Ήταν προφανές, λοιπόν, πως το ανέβασμα της τραγωδίας στην Επίδαυρο αποτελούσε μονόδρομο. Σε σκηνοθεσία Cezaris Graužinis, θα παρακολουθήσουμε μια επίκαιρη μεταφορά του έργου, με δύο γνωστούς ηθοποιούς της νέας γενιάς, την Έλλη Τρίγγου και τον Βασίλη Μπισμπίκη, στο ρόλο της Αντιγόνης και του Κρέοντα αντίστοιχα, σε μια παράσταση που αναμένεται ιδιαίτερα φρέσκια και πρωτοποριακή.

Πηγή Εικόνας: Culturenow.gr

Η φετινή πρόταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος για το Φεστιβάλ Επιδαύρου είναι στην πραγματικότητα… η περσινή. Η ακυρωθείσα, εξαιτίας των πυρκαγιών, Ελένη του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, ανεβαίνει φέτος το διήμερο 12-13 Αυγούστου, με πρωταγωνίστρια την Έμιλυ Κολιανδρή και ιδιαίτερη έμφαση στα κωμικά στοιχεία της τραγωδίας, που την καθιστούν ιδιαίτερη, σε σύγκριση με την υπόλοιπη εργογραφία του. 

Με Ευριπίδη θα κλείσει και το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου, και δη την Ιφιγένεια εν Αυλίδι (19-20 Αυγούστου). Ορμώμενη από μια νέα μετάφραση του έργου από την Παναγιώτα Πανταζή, ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης κρατά τα ηνία ενός έμπειρου cast (Ιωάννα Παππά, Άκης Σακελλαρίου, Γιώργος Χρυσοστόμου, Λάζαρος Γεωργακόπουλος), σε ένα έργο που τονίζει πάνω απ’ όλα τη σημασία της θυσίας, του παρελθόντος, αλλά και του χτισίματος ενός καλύτερου μέλλοντος για τη νέα γενιά. Η μουσική του Σπύρου Γασπαράτου, εμπνευσμένη από το έργο, δημιουργεί, παράλληλα με τη σκηνοθεσία, μια ξεχωριστή αφηγηματική γραμμή και μια ιδιαίτερη ισορροπία.


 ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ 
  • Πρόγραμμα Αρχαίου Θεάτρου Επιδαύρου, Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τάσος Μοσχονάς
Τάσος Μοσχονάς
Γεννήθηκε το 1997 και έχει μεγαλώσει στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και πλέον εργάζεται ως ασκούμενος δικηγόρος. Μιλάει Αγγλικά και Γαλλικά, με την ελπίδα, κάποτε, να αρχίσει και Ισπανικά. Παθιάζεται ιδιαίτερα με τον κινηματογράφο, τη γεωγραφία, τη γεωπολιτική και με ό,τι αφορά την pop κουλτούρα. Στον ελεύθερό του χρόνο ασχολείται με τη συγγραφή, το πιάνο, τις τέχνες κάθε είδους και την ανάγνωση βιβλίων.