23.1 C
Athens
Τετάρτη, 29 Μαΐου, 2024
ΑρχικήΕυρώπη"Super Mario” για ITA Airways: Εξυγίανση, πώληση, επιτυχία

“Super Mario” για ITA Airways: Εξυγίανση, πώληση, επιτυχία


Της Στέλλας Πετρακάκη,

Θα μπορούσε το όνομα ενός ανθρώπου με εξέχουσα θέση στην εξουσία μιας χώρας να συνδεθεί με βιντεοπαιχνίδι; Βεβαίως και γίνεται, από τη στιγμή που χρόνο με τον χρόνο ο κόσμος συνεχώς μας εκπλήσσει. Και το όνομα αυτού, Mario Draghi. Ο Πρωθυπουργός της Ιταλίας δεν έχει χαρακτηριστεί τυχαία ως “Super Mario”, αφού, από τα μέσα του περασμένου έτους, κοπιάζει ώστε να πετύχει την πώληση σε επενδυτές της φημισμένης τέως Alitalia, νυν ITA Airways. Συμβάλλοντας και το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19, οι κρατικές αερογραμμές της Alitalia δεν μπόρεσαν να ανακάμψουν οικονομικά μέσα στο 2021.

Η υπόθεση της πώλησης της Alitalia είναι ο γόρδιος δεσμός για πολλές πρώην κυβερνήσεις της Ιταλίας, μια τεράστια τροχοπέδη, καθώς καμία κυβέρνηση δεν μπόρεσε να πετύχει την έναρξη των διαπραγματεύσεων, επομένως και την επιτυχία της διαδικασίας. Το ιταλικό δημόσιο γνώρισε μια μεγάλη αφαίμαξη των πόρων του για λογαριασμό της τέως αεροπορικής εταιρείας, παλαιότερα παγκοσμίως αναγνωρισμένη, δηλώνοντας, μάλιστα, πως θα διατηρηθεί στα εδάφη του δημόσιου τομέα ένα ποσοστό, χωρίς να διευκρινίζεται το ύψος του. Ωστόσο, όσες προσπάθειες μπορούσαν να καταβάλλουν, προκειμένου οι αγοραστές να δηλώσουν ενδιαφέρον για κάποιο μερίδιό της, τις κατέβαλαν.

Ο Πρωθυπουργός της Ιταλίας Mario Draghi. Πηγή εικόνας: group30.org

Θα μπορούσε, όμως, να λείπει από το ταμπλό των αγοραστών ο κολοφώνας των αερογραμμών; Όχι. Η Lufthansa έκανε την εμφάνισή της και μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι της διεκδίκησης μεριδίων, όπου ήδη από τον πρώτο μήνα του 2022 η εταιρεία διαπραγματεύεται το ποσοστό ύψους 40%. Γίνεται λόγος για μια ισχυρή μάχη μεταξύ των ενδιαφερομένων. Στο παιχνίδι, ακόμα, εισέρχεται και η διάσημη ναυτιλιακή εταιρεία, σε συνεργασία με τη Lufthansa, η Mediterranean Shipping Company, γνωστή μέσω του αρκτικόλεξου MSC. Επίσης, δημοσιεύματα ισχυρίστηκαν, πριν κάποιο διάστημα, και την εκδήλωση ενδιαφέροντος από την αμερικανική εταιρεία Delta Airlines, τα οποία η εταιρεία διέψευσε σχεδόν άμεσα.

Η διαδικασία που διενεργείται το τελευταίο διάστημα θυμίζει σε πολλά σημεία την προσπάθεια πώλησης της Alitalia, πριν από την τελική πτώση της. Σχεδόν κανένας δεν φανταζόταν ότι μια εταιρεία τόσων χρόνων ζωής, με τόσο σημαντικό εκτόπισμα στην ιστορία των αερογραμμών, θα κατέληγε στην ανενεργή εικόνα της, συνοδευόμενη από την αλλαγή ονόματος. Παρά ταύτα, η πώληση της ITA Airways ήταν η πιο σοφή επιλογή της κυβέρνησης Draghi, καθώς θα ανακουφίσει το ιταλικό δημόσιο από τις πολυέξοδες δαπάνες για την εξυγίανση της αεροπορικής, καθώς και τους φορολογούμενους πολίτες από τον μεγάλο αυτόν βραχνά.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, το ιταλικό δημόσιο διατίθεται να διατηρήσει ένα ποσοστό της εταιρείας το πρώτο διάστημα της πώλησής της. Θα πρέπει να εξετάσει, ωστόσο, περαιτέρω εάν αυτή η κράτηση είναι συμφέρουσα προς το δημόσιο τομέα ή θα συνεχίζει να τους βουλιάζει, χωρίς να μπορέσει να ελαφρύνει τους πολίτες από τη βαριά φορολόγηση της αεροπορικής. Αυτό, φυσικά, είναι ανάλογο και της πορείας που θα χαράξει η αεροπορική μετά την αγορά της από τους ενδιαφερόμενους. Είναι αλήθεια πως, εάν αυτή η διαδικασία στεφθεί με επιτυχία, δεν θα αναγνωριστεί ως θαύμα μόνο για την Ιταλία και την κυβέρνησή της συνολικά, αλλά θα καταγραφεί και ως μια προσωπική επιτυχία του Πρωθυπουργού της, Mario Draghi. Οι σπουδές και οι γνώσεις του στον οικονομικό τομέα, καθώς και η θητεία του ως Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τα έτη 2011 έως 2019, τον καθιστούν τον πλέον ικανό διαπραγματευτή της πώλησης της ITA Airways. Είθε η Ιταλία να γνωρίσει αυτή την επιτυχία και να μπορέσει να εξυγιάνει τόσο την αεροπορική, όσο και να ελαφρύνει τον δημόσιο τομέα της.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • «ΙΤΑ: Σε αναζήτηση ξένων επενδυτών ο εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας», ot.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «Προς πώληση η ITA Airways – Τι ποσοστό θα διατηρήσει το ιταλικό Δημόσιο», imerisia.gr, διαθέσιμο εδώ
  • «Πωλείται και πάλι η ΙTA Airways – Ψάχνει επενδυτές η κυβέρνηση», brief.com διαθέσιμο εδώ
  • «Η Lufthansa διαπραγματεύεται το 40% της ITA Airways», e-asfalistiki.gr, διαθέσιμο εδώ
  • “Draghi’s latest coup could be making money out of Italy’s state airline”, politico.eu, διαθέσιμο εδώ
  • “Italy wants privatisation deal for ITA Airways by mid-June”, sources say, reuters.com, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Στέλλα Πετρακάκη
Στέλλα Πετρακάκη
Γεννημένη το 1995 στη Θεσσαλονίκη, με καταγωγή από το Γεράνι Ρεθύμνης, σπούδασε στο τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ενδιαφέρεται για τα ευρωπαϊκά θέματα πολιτικής, καθώς και τα πολιτιστικά θέματα. Μιλάει Αγγλικά, Ρουμανικά και Ρωσικά. Κατέχει τη θέση υπεύθυνης νεολαίας στην νεοσύστατη ΑΜΚΕ SEE In Action (South Eastern Europe In Action). Το χόμπι της είναι το πιάνο, ειδικά η μελέτη κλασικής μουσικής.