17.2 C
Athens
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΡαντάρ Αναπτυσσόμενων ΧωρώνΕκουαδόρ: Η ζωή βελτιώνεται με τη μόρφωση, ή η μόρφωση με τη...

Εκουαδόρ: Η ζωή βελτιώνεται με τη μόρφωση, ή η μόρφωση με τη ζωή;


Του Μάριου Ντινάκους,

Τα τελευταία χρόνια, το Εκουαδόρ έχει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, με συνεχή βελτίωση του Α.Ε.Π., ενώ οι επιμέρους δείκτες της κοινωνικής κατάστασης της χώρας, όπως η ανεργία και η φτώχεια, έχουν καθοδική τάση. Αυτή η συνεχιζόμενη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών δεικτών οφείλεται στην καθολική μόρφωση και εκπαίδευση που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση με βάση τον προγραμματισμό και τον προϋπολογισμό της.

Το γενικότερο πλαίσιο της εκπαίδευσης είναι ότι το κράτος παρέχει δωρεάν και αναβαθμισμένη εκπαίδευση από το 2008, η οποία αποτελείται από τέσσερα στάδια: την Αρχική ή Προσχολική Εκπαίδευση, τη Γενική Εκπαίδευση (χωρίζεται σε επίπεδα ανάλογα την ηλικία του μαθητή), το Ενιαίο Γενικό Απολυτήριο (BGU), το οποίο αφορά την απόκτηση πτυχίου για όλες τις επιστήμες, και την απόκτηση πτυχίου για τεχνικές γνώσεις. Επίσης, υπάρχει και το επίπεδο όπου ο φοιτητής μπορεί να επεκτείνει τις γνώσεις του σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν αρκετά αξιόλογα με ανάλογο πρόγραμμα σπουδών πανεπιστήμια. Το γενικότερο πρόγραμμα σπουδών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων έχει αναπροσαρμοστεί το 2016, και η πολιτική της κυβέρνησης αφορά την εξειδίκευση των μαθητών και φοιτητών, τη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής, του προσωπικού και τη δημιουργία νέων σχολείων και πανεπιστημίων. Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, παρατηρείται αύξηση των μαθητών και των φοιτητών και αυτό οφείλεται στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και του ρυθμού ανάπτυξης του Α.Ε.Π. Επίσης, αυτή η αύξηση οφείλεται στην πρόσβαση όλο και περισσότερων γυναικών και εθνοτικών μειονοτήτων. Παράλληλα, υπάρχουν θρησκευτικά και ιδιωτικά σχολεία, τα οποία παρέχουν την εκπαίδευση σε ανάλογες κοινωνικές ομάδες της χώρας.

Πηγή εικόνας: ecuasiva.com

Όπως παρατηρούμε και από το διάγραμμα των κρατικών δαπανών προς Α.Ε.Π., το κράτος επενδύει και δαπανά αρκετά υψηλό ποσοστό του Α.Ε.Π. από τα δημοσιονομικά για την εκπαίδευση, ενώ τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι έχουν σταθεροποιηθεί αυτές οι δαπάνες. Έχει ένα ποσοστό υψηλότερο από τις Ανεπτυγμένες Χώρες (12,6%), όπως η Γερμανία και η Σουηδία. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο ότι το εκπαιδευτικό σύστημα, τα προηγούμενα χρόνια, υπολειτουργούσε και έτσι έπρεπε να δοθεί σημαντική επεκτεινόμενη στον χρόνο ενίσχυση. Οπότε, αυτή η ενίσχυση της εκπαίδευσης σε όλους τους τομείς αποτυπώνεται και στη δαπάνη ανά μαθητή όπου υπάρχει συνεχή αύξηση. Έτσι, σε συνδυασμό με τη βελτίωση του κατά Κεφαλήν Α.Ε.Π., η χώρα έχει εισέλθει στη φάση της ανάπτυξης της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της. Γενικά, η αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη στο Α.Ε.Π., καθώς βελτιώνονται οι μεταβλητές της Κρατικής Επένδυσης, του Εμπορικού Ισοζυγίου, της Κατανάλωσης και όλοι οι δημοσιονομικοί δείκτες γενικότερα. Εφόσον, λοιπόν, βελτιώνονται όλα τα συστατικά από τα οποία αποτελείται το Α.Ε.Π., βελτιώνεται και εκείνο σαν μέγεθος. Μπορεί οι απολαβές των εκπαιδευτικών και των καθηγητών να είναι χαμηλές σχετικά με τις Ανεπτυγμένες Χώρες, ωστόσο, αρκετές επενδύσεις προορίζονται για αύξηση προσλήψεων, δημιουργία σχολικών υποδομών και βελτίωση υλικοτεχνικής υποδομής.

Οι δαπάνες για την εκπαίδευση ως ποσοστό του Α.Ε.Π. για το Εκουαδόρ. Πηγή: macrotrends.com

Αντίστοιχα, παρατηρείται αύξηση των φοιτητών και ειδικά στον τομέα των επιστημών, και αυτό αποτυπώνεται στο διάγραμμα που αφορά την κατανομή των παραγωγικών τομέων στο Α.Ε.Π., όπου ο τριτογενής τομέας (ο τομέας των υπηρεσιών δηλαδή) αποτελεί το 1/2 του Α.Ε.Π. Αυτό οφείλεται στο εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο έχει εκπαιδευτεί και μορφωθεί από το αντίστοιχο Πανεπιστήμιο και το πρόγραμμα σπουδών του.

Η σύνθεση του Α.Ε.Π. του Εκουαδόρ. Πηγή: statista.com

Για μία εκτενέστερη ανάλυση των ανισοτήτων στην κοινωνία, θα μελετηθεί ο δείκτης εισοδηματικής ανισότητας Gini. Παρατηρούμε, λοιπόν, στο παρακάτω γράφημα ότι υπάρχει καθοδική τάση και βελτίωση των ανισοτήτων, ωστόσο, ο δείκτης είναι σε υψηλό επίπεδο (45,7%) σε σχέση με τις Ανεπτυγμένες Οικονομίες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μέρος των μαθητών και φοιτητών να αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την εκπαίδευση για να στηρίξουν τις οικογένειές τους οικονομικά. Παρόλα αυτά, όπως και ο δείκτης εισοδηματικής ανισότητας, έτσι και ο δείκτης εργασίας ανηλίκων είναι σε μείωση, και αυτό οφείλεται στη συνεχιζόμενη βελτίωση των οικονομικών και κοινωνικών δεικτών.

Ο Δείκτης Gini του Εκουαδόρ. Πηγή: Παγκόσμια Τράπεζα.

Εν κατακλείδι, η κυβερνητική στρατηγική αφορά σε μεγάλο βαθμό τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και της αγοράς εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, παρατηρούμε βελτίωση των δεικτών που αφορούν την εκπαίδευση και την κοινωνία. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά θέματα τα οποία πρέπει να λυθούν, όπως η παιδική εργασία (υψηλός βαθμός εισοδηματικής ανισότητας) και οι χαμηλές απολαβές του εκπαιδευτικού προσωπικού. Έτσι, η χώρα αυτήν τη χρονική περίοδο βρίσκεται στο σωστό μονοπάτι αντιμετώπισης των προβλημάτων που έχουν προκύψει από τις υψηλές εισοδηματικές ανισότητες για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κοινωνίας.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Education of Ecuador, Britannica, Retrieved from here 
  • Ecuador Education , UNESCO, Retrieved from here
  • Ecuador Education, Ecuador Government, Retrieved from here 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Μάριος Ντινάκους
Μάριος Ντινάκους
Είναι απόφοιτος του τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Ειδικεύεται στα Μακροοικονομικά, Λογιστικά και στην Οικονομική Ανάλυση. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη και κατέχει τα αγγλικά σε πολύ καλό επίπεδο. Ασχολείται σε καθημερινή βάση με τις διεθνείς πολιτικές εξελίξεις, με σεμινάρια στον κλάδο της οικονομίας και τις νέες τεχνολογίες.