32.1 C
Athens
Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου, 2021

Οικία και Μουσείο Ρέμπραντ


Της Κατερίνας Ευαγγελοπούλου,

Σε μια επίσκεψη στο Άμστερνταμ, όλοι μα,ς και ειδικά οι λάτρεις της ζωγραφικής, αξίζει να επισκεφτούν το σπίτι τους διάσημου Ολλανδού ζωγράφου Ρέμπραντ. Ο Ολλανδός αυτός ζωγράφος και χαράκτης γεννήθηκε στη Λέιντεν της Ολλανδίας και αφότου τελείωσε την εκπαίδευσή του ως ζωγράφος το 1625, άνοιξε εργαστήρι ζωγραφικής και εργάστηκε στη γενέτειρα πόλη του μέχρι το 1631, ενώ έπειτα εγκαταστάθηκε στο Άμστερνταμ, που τότε απαριθμούσε 120.000 κατοίκους.

Ο Ρέμπραντ, έχοντας ήδη γευτεί την καταξίωση και την αναγνωρισιμότητά του, αγόρασε το σπίτι αυτό στη σημερινή Jodenbreestraat, το 1639. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι η τιμή του, που ανερχόταν στα 13.000 φλορίνια, ένα εξαιρετικά υπέρογκο ποσό για τα δεδομένα της εποχής, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι οι ετήσιες αποδοχές ενός μισθωτού κυμαίνονταν γύρω στα 200 φλορίνια.

Το σπίτι αυτό ήταν διώροφο και οικοδομήθηκε το 1606, ενώ ο ζωγράφος έζησε για 20 περίπου χρόνια, από το 1639 έως το 1658, με τη σύζυγό του Σάσκια φαν Ούλενμπουρχ, η οποία ήταν ανιψιά εμπόρου έργων τέχνης και κόρη εύπορης οικογένειας, την οποία νυμφεύτηκε το 1634, αλλά πέθανε πρόωρα από φυματίωση το 1642. Στο σπίτι αυτό φιλοτεχνήθηκαν τα αριστουργήματά του.

Μία αναπάντεχη χρεωκοπία, το 1658, ανάγκασε τον Ρέμπραντ να κηρύξει πτώχευση και να αναγκαστεί να βγάλει σε δημοπρασία όχι μόνο το σπίτι, αλλά και τις συλλογές των έργων τέχνης του, και φυσικά να μετακομίσει σε ένα νοικιασμένο μικρό σπίτι στο Rozengracht. Εκεί, πέρασε όλα τα επόμενα χρόνια της ζωής του μέχρι τον θάνατό του. Ο θάνατός του επήλθε στις 4 Οκτωβρίου του 1669, και η ταφή του έλαβε χώρα στην εκκλησία του Βέστερκερκ, σε άγνωστο ωστόσο σημείο.

Παρόλα αυτά, το όνομά του συμβολίζει την περίοδο της «χρυσής εποχής» της Ολλανδίας, στην οποία ανήκει χρονικά το έργο του. Πάνω από 400 πίνακες έχουν φιλοτεχνηθεί από τα χέρια του, περισσότερα από 1.000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά, αν και μέρος των έργων που αποδίδονται σε αυτό αμφισβητείται. Περισσότερο στο πρώιμο και λιγότερο στο ύστερο έργο του, κυριάρχησαν οι προσωπογραφίες. Ωστόσο, γνώρισε μεγάλη διάκριση σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, αναπαριστώντας όχι μόνο τοπογραφίες αλλά και ιστορικές, βιβλικές μυθολογικές ή αλληγορικές σκηνές. Αυτό, άλλωστε, σηματοδοτεί και το υπέρτατο ταλέντο ενός ζωγράφου, η ποικιλία και όχι η εξειδίκευση συγκεκριμένων θεμάτων.

Πηγή εικόνας: Shutterstock μέσω The Conversation

Για αυτό κιόλας το σύνολο του έργου του χαρακτηρίζεται στην πορεία του χρόνου από εκτεταμένες και βαθιές αλλαγές στο ύφος του, ένδειξη μίας διαρκούς καλλιτεχνικής αναζήτησης. Τέλος, σε κάθε μεμονωμένο έργο ή εκδοχή του παρατηρούνται συνεχείς μετασχηματισμοί πριν την κατάληξη σε μία τελική εικαστική μορφή.

Όσον αφορά το σπίτι, αυτό αγοράστηκε από τον Δήμο του Άμστερνταμ, το 1906. Στη συνέχεια, ακολούθησε ριζική ανακαίνιση του κτηρίου από τον αρχιτέκτονα K.P.C. DE BASEL η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1911.

Στο Μουσείο, διατηρούνται το Εργαστήριό του, η Αίθουσα με τις πλούσιες συλλογές αντικειμένων τέχνης, τα οποία χρησιμοποιούνται συχνά στους πίνακές του και η Αίθουσα με έργα ζωγράφων που εργάζονταν στο Άμστερνταμ πριν από την εποχή του, γνωστοί και ως «προ-ρεμπρανιστές».

Αναμφίβολα, μια επίσκεψη στον χώρο αυτόν, θα αποζημιώσει και τον πιο δύσκολο φιλότεχνο παρατηρητή.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Museum het rembrandhuis, rembrandthuis, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελοπούλου
Είναι τριτοετής φοιτήτρια του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας στην Κομοτηνή. Γνωρίζει αγγλικά και γαλλικά. Επίσης, είναι κάτοχος πτυχίου αρμονίας, παίζει πιάνο, ενώ αθλητικά ασχολείται με το τένις. Στον ελεύθερό της χρόνο διαβάζει βιβλία με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις θεματολογίες της φιλοσοφίας και της φυσικής ανθρωπολογίας. Τέλος, ασχολείται με το θέατρο κάτι που θα την ενδιέφερε να ασχοληθεί και επαγγελματικά στο μέλλον.