2.2 C
Athens
Τρίτη, 25 Ιανουαρίου, 2022
ΑρχικήΚοινωνίαΠανελλαδικές εξετάσεις και covid-19: Οι δυο μεγάλες προκλήσεις για τους μαθητές της...

Πανελλαδικές εξετάσεις και covid-19: Οι δυο μεγάλες προκλήσεις για τους μαθητές της Γ’ λυκείου


Της Καίτης Καππάτου,

Αναμφίβολα, οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια αρκετά αγχωτική και απαιτητική διαδικασία τόσο για τους υποψηφίους όσο και τις οικογένειές τους και είναι φυσιολογικό η διαδικασία αυτή να συνοδεύεται από ψυχολογική φόρτιση, αγωνία για το μέλλον, ανασφάλεια, φόβο και άγχος για το άγνωστο που επακολουθεί. Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μια περίοδο στην οποία συμβαίνουν πολλές και έντονες αλλαγές τόσο στη ψυχοσύνθεση όσο και στην κοινωνικότητα των νέων, οι οποίοι ονειρεύονται και θέτουν στόχους για το μέλλον τους. Κυριαρχεί έντονα στους υποψηφίους η σκέψη ότι από αυτές τις εξετάσεις εξαρτάται ολόκληρη η πορεία της ζωής τους.

Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, οι  πανελλαδικές εξετάσεις τείνουν να είναι διαφορετικές, καθώς έχει προστεθεί μια νέα συνθήκη, ο κορωνοϊός, μια δυσκολία που είναι αναμενόμενο να αυξάνει τα επίπεδα άγχους και αγωνίας των υποψηφίων. Η εκπαίδευση αποτελεί έναν από τους τομείς που έχει επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία. Συγκεκριμένα, οι μαθητές καλούνται να εξοικειωθούν με τα νέα δεδομένα της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το μεγαλύτερο διάστημα της φετινής χρονιάς, οι μαθητές της Γ’ λυκείου, λόγω των περιοριστικών μέτρων, δεν κατάφεραν να παρευρεθούν στις σχολικές τους αίθουσες μαζί με τους συμμαθητές τους και να παρακολουθήσουν δια ζώσης τα μαθήματά τους. Αντιθέτως, παραμένουν στο σπίτι τους και με τη βοήθεια της τεχνολογίας παρακολουθούν τα μαθήματά τους.

Πηγή εικόνας: newsit.gr

Αρκετοί, βέβαια, είναι οι μαθητές που παρουσιάζουν την τηλεκπαίδευση ως μια μη αποδοτική διαδικασία, αντιμετωπίζοντας δυσκολίες στο διάβασμα αυτό το διάστημα, καθώς πέρα από την πίεση και τη ψυχική εξάντληση της Γ’ λυκείου αδυνατούν, ταυτόχρονα, να διαχειριστούν το χρόνο τους. Πολλούς μπορεί να τους ξεγελά ο ελεύθερος χρόνος, δίνοντάς τους την αίσθηση πως είναι άφθονος και καταλήγουν στο τέλος της ημέρας να μην έχουν διαβάσει όπως θα ήθελαν. Επιπλέον, η παρατεταμένη περίοδος εγκλεισμού έχει οδηγήσει σε αύξηση του εξωδιδακτικού χρόνου εργασίας των μαθητών, αφού αναγκάστηκαν να αφιερώσουν ακόμη περισσότερο χρόνο στο προσωπικό τους διάβασμα.

Ωστόσο, σε έρευνες που διεξήχθησαν σχετικά με το πως επηρεάστηκαν οι μαθητές της Γ’ λυκείου από την πανδημία, τα αποτελέσματα αποδεικνύουν πως στο σπίτι οι μαθητές παραμένουν πιο συγκεντρωμένοι στο μάθημα και δεν αποπροσανατολίζονται από εξωγενείς παράγοντες, όπως μπορεί να συνέβαινε στο σχολείο. Για πολλούς μαθητές η καραντίνα σε συνδυασμό με την εξ’ αποστάσεως διδασκαλία αποτέλεσε μια ευκαιρία ανασυγκρότησης και τους βοήθησε να ιεραρχήσουν τις προτεραιότητές τους με βάση τους στόχους που έχει ο καθένας. Μάλιστα, οι περισσότερες ώρες στο σπίτι για ορισμένους μαθητές οδηγούν σε μια συστηματοποιημένη μελέτη, αλλά κυρίως σε περισσότερο ελεύθερο χρόνο για σωματική άσκηση, βόλτες με φίλους.

Το καλύτερο για τους μαθητές της Γ’ λυκείου είναι να παραμείνουν επικεντρωμένοι στο έργο τους χωρίς να αποσπώνται από τις αλλαγές. Το άνοιγμα των λυκείων τις τελευταίες εβδομάδες, μετά από σχεδόν έξι μήνες απουσίας από τις σχολικές τάξεις, σίγουρα θα βοηθήσει τους μαθητές στην επανάληψη της ύλης τους και η παρουσία των καθηγητών και των συμμαθητών τους θα τους τονώσει ψυχολογικά, ώστε να συνεχίσουν την προσπάθειά τους για το μικρό ακόμα διάστημα που έχει απομείνει ως την έναρξη των εξετάσεων. Ο ρόλος των εκπαιδευτικών αυτήν την περίοδο είναι ιδιαίτερα σημαντικός, εφόσον πέρα από διδακτικό τους έργο οφείλουν να είναι παρόντες και να συμπαραστέκονται στους μαθητές όσο μπορούν. Ταυτόχρονα, δεν είναι ακόμα γνωστό ποιες μπορεί να είναι ενδεχομένως οι επιπτώσεις που έχει επιφέρει η πανδημία και ο παρατεταμένος εγκλεισμός στην ψυχική υγεία των μαθητών, γι’ αυτό και οι καθηγητές πλέον αφιερώνουν χρόνο στους ίδιους τους μαθητές, μοιράζοντας τις απόψεις τους και συζητώντας για θέματα που τους απασχολούν.

Πηγή εικόνας: nb.bbend.net

Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την επίδοση των μαθητών είναι οι γονείς τους και ο τρόπος με τον οποίο αυτοί διαχειρίζονται την κατάσταση με τον επιπρόσθετο παράγοντα της πανδημίας, διότι αν ο γονιός αγχώνεται και μεταφέρει άθελά του το συναίσθημα αυτό στο παιδί του, τότε το παιδί επιβαρύνεται συναισθηματικά και του δημιουργείται η εντύπωση ότι υπάρχει μια μοναδική ευκαιρία, που θα κρίνει το μέλλον και τη σταδιοδρομία του.

Συνεπώς, τη δύσκολη αυτή χρονιά των πανελλαδικών εξετάσεων οι μαθητές είχαν να αντιμετωπίσουν τον εγκλεισμό, τον περιορισμό των συναναστροφών και δραστηριοτήτων, αλλά και μια γενική αβεβαιότητα με συναισθήματα αντιφατικά και μεταβαλλόμενα. Όμως, ας εγείρουμε την προσοχή των μαθητών στα θετικά αυτής της κρίσης, κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές ανακάλυψαν νέες εσωτερικές δυνάμεις και αξιοποίησαν τις δεξιότητές τους, ανταποκρινόμενοι στις νέες πρωτόγνωρες συνθήκες.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Πανελλήνιες-Covid -19: Άγχος και διαχείριση των εξετάσεων – Τι συμβουλεύουν οι ειδικοί, gr.euronews.com, διαθέσιμο εδώ

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Καίτη Καππάτου
Έχει γεννηθεί στην Κεφαλονιά, το 1997. Είναι τελειόφοιτη φοιτήτρια της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στα ενδιαφέροντα της είναι ο κλάδος του Εμπορικού Δικαίου και αυτή την περίοδο ασχολείται με τον οικείο τομέα. Κατά τη διάρκεια των σπουδών της έχει συμμετάσχει σε συνέδρια προσομοιώσεων του ΟΗΕ, ενώ στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με τον εθελοντισμό. Γνωρίζει άριστα την αγγλική και τη γαλλική γλώσσα.