10.8 C
Athens
Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΔιεθνήΣρι Λάνκα: Το τέλος της μπούρκα;

Σρι Λάνκα: Το τέλος της μπούρκα;


Της Ελπίδας Καλαμαράκη,

Αναστάτωση επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στη Λαϊκή Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Σρι Λάνκα, μετά την ανακοίνωση της κυβέρνησης σχετικά με την απαγόρευση της μπούρκα («πέπλο» από αδιαφανές υλικό που καλύπτει ολόκληρο το πρόσωπο, εκτός από την περιοχή των ματιών, στην οποία τοποθετείται ένα ημιδιάφανο πλέγμα). Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Δημόσιας Ασφάλειας, Sarath Weerasekara, δήλωσε ότι έχει ήδη αποστείλει σχετικό έγγραφο στο Υπουργικό Συμβούλιο και αναμένει την έγκρισή του. «Η μπούρκα έχει άμεσο αντίκτυπο στην εθνική ασφάλεια» τονίζει. «Στη χώρα, έχουμε πολλούς μουσουλμάνους φίλους, αλλά οι μουσουλμάνες γυναίκες και τα κορίτσια δεν τη φορούσαν ποτέ. Μόλις πρόσφατα ξεκίνησαν. Ως εκ τούτου, η μπούρκα αποτελεί ένα σημάδι θρησκευτικού εξτρεμισμού, γι’ αυτό, οφείλουμε να την απαγορεύσουμε».

Η χρήση της άνωθεν «ενδυμασίας», είχε απαγορευτεί προσωρινά και το 2019, μετά τις βομβιστικές επιθέσεις της Κυριακής του Πάσχα σε εκκλησίες και ξενοδοχεία της χώρας, που είχαν ως αποτέλεσμα το θάνατο περισσότερων από 260 ανθρώπων. Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, οι επιθέσεις συνδέονταν με μία τοπική μαχητική ισλαμική ομάδα, γεγονός που επέτρεψε στην κυβέρνηση να θέσει ως νόμο έκτακτης ανάγκης την απαγόρευση της μπούρκα, εξαιτίας του ρόλου που αντιπροσώπευε, αλλά και ως μέσο παραδειγματισμού. Το αποτέλεσμα ήταν, χιλιάδες μουσουλμάνες που είτε κάλυπταν τα μαλλιά ή το πρόσωπο τους με ένα απλό σάλι, είτε φορούσαν το χιτζάμπ ή το νικάμπ (διαφορετικά είδη μαντηλιών) να κακοποιηθούν ή να απειληθούν, επειδή ορισμένοι θεωρούσαν ότι παραβίαζαν τη νομοθεσία.

Τα διαφορετικά είδη μαντηλιών που φορούν οι Μουσουλμάνες γυναίκες για να καλύψουν το πρόσωπό τους. Πηγή εικόνας: Huffington Post

Βέβαια, η «στοχοποίηση» της μουσουλμανικής μειονότητας, που αποτελεί μόλις το 9% του συνολικού πληθυσμού της χώρας, από την κυβέρνηση, έχει γίνει αντιληπτή και σε άλλες περιπτώσεις. Μία από αυτές συνέβη το 2020, όταν θεσπίστηκε η υποχρεωτική αποτέφρωση των θυμάτων που προέκυψαν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού, με την αβάσιμη αιτιολογία ότι τα συγκεκριμένα σώματα πρόκειται να μολύνουν τα υπόγεια ύδατα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με την επιταγή του Κορανίου, οι μουσουλμάνοι πρέπει να θάβονται στη γη. Επομένως η καύση των νεκρών είναι αντίθετη με τη σαρία. Μόλις πρόσφατα και μετά από επίμονες εκκλήσεις όχι μόνο μουσουλμάνων, οι οποίοι δυσανασχετούσαν καθώς θεωρούσαν ότι διέπρατταν αμάρτημα, αλλά και διεθνών φορέων και ισχυρών κρατών, όπως τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, η κυβέρνηση ανέστειλε την απόφαση αυτή. Επιπλέον, ο Weerasekara ανέφερε σε συνέντευξή του ότι η κυβέρνηση πρόκειται να κλείσει περισσότερα από 1.000 ισλαμικά σχολεία, τα οποία θεωρείται ότι παραβιάζουν την εθνική εκπαιδευτική πολιτική. «Κανείς δε μπορεί να ανοίξει ένα σχολείο και να διδάξει ό,τι θέλει. Τα περισσότερα από τα μη εγγεγραμμένα ισλαμικά σχολεία διδάσκουν μόνο την αραβική γλώσσα και το Κοράνι, γεγονός που τα καθιστά ανεπαρκή και ως εκ τούτου, πρέπει να κλείσουν» δήλωσε.

Στον αντίποδα, μουσουλμάνοι της χώρας -και μη- έχουν αντιληφθεί την «επίθεση» που γίνεται εις βάρος τους και προσπαθούν να αντιδράσουν, αναζητώντας συμβιβαστικές λύσεις. Ο Hilmi Ahmed, αντιπρόεδρος του Μουσουλμανικού Συμβουλίου της Σρι Λάνκα, δήλωσε στο BBC ότι «η καθολική απαγόρευση της μπούρκα είναι παράλογη καθώς ο καθένας έχει το δικαίωμα να φοράει ένα «κάλυμμα» στο πρόσωπό του, ανεξαρτήτως πίστης. Πρέπει να εξετάσουμε την κατάσταση από άποψη δικαιωμάτων και όχι μόνο από θρησκευτικού περιεχομένου. Εάν όντως, η απαγόρευση οφείλεται στο πρόβλημα εντοπισμού των ατόμων που φορούν τη μπούρκα, δε νομίζω ότι θα υπήρχε αντίρρηση από κανέναν να την αφαιρεί για λόγους ταυτοποίησης». Ακόμη, αναφορικά με το ζήτημα των σχολείων, ο Ahmed τόνισε ότι δε θα υπήρχε καμία αντίρρηση να ληφθούν μέτρα μονάχα εναντίον των σχολείων που δεν έχουν συμμορφωθεί με τους κανόνες της κυβέρνησης, όμως ο αριθμός των σχολείων αυτών, σύμφωνα με στοιχεία, δεν ξεπερνάει το 5%, ποσοστό άκρως μικρότερο από όσα επιθυμούν να κλείσουν. Έτσι, φανερώνεται πως η κυβέρνηση αποσκοπεί σε κάτι διαφορετικό.

Μία διαδηλώτρια σε ένα νεκροταφείο στο Colombo κρατά ένα πλακάτ, το οποίο αντιτίθεται στην υποχρεωτική αποτέφρωση των θυμάτων που πέθαναν από τη νόσο του κορωνοϊού. Πηγή εικόνας: Colombo Telegraph

Για να μπορέσουμε να αντιληφθούμε τη σοβαρότητα και τις συνέπειες που έχουν οι αποφάσεις αυτές στη μουσουλμανική κοινότητα, πρέπει να έχουμε συνεχώς στο νου μας την αξία και τη δύναμη της πίστης. Μπορεί εν έτει 2021 να μας φαίνεται τελείως παράδοξο το ότι μία γυναίκα επιθυμεί να κυκλοφορεί έχοντας πλήρως καλυμμένο το κεφάλι της, αυτό όμως, δε μας επιτρέπει να της το απαγορεύσουμε. Είναι δική της επιλογή, όχι δική μας. Επιπλέον, η απαγόρευση αυτή είναι ασυμβίβαστη με το διεθνές δίκαιο και τα δικαιώματα της ελεύθερης θρησκευτικής έκφρασης, όπως αναφέρει και ο ειδικός εισηγητής των Ηνωμένων Εθνών για την ελευθερία της θρησκείας και των πεποιθήσεων, Ahmed Shah. Η κυβέρνηση, λοιπόν, αντί να στοχοποιεί τόσο απροκάλυπτα τη συγκεκριμένη μειονότητα, θα μπορούσε να εστιάσει στην ορθή κατάρτιση όλων της των πολιτών, προκειμένου αφενός οι μουσουλμάνοι να γνωρίσουν το νέο, εκσυγχρονισμένο κόσμο, στον οποίο ζούμε σήμερα, αφετέρου, να γίνει κατανοητή και σεβαστή η δική τους θρησκεία από τους υπολοίπους, ώστε να μη χαρακτηρίζεται ως «τρομοκρατική» ή «εξτρεμιστική» η κάθε τους συνήθεια.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
  • Sri Lanka to ban burka and other face coverings, BBC, διαθέσιμο εδώ

  • ‘Racist agenda’: Fear, worries over Sri Lanka’s burqa ban, Al Jazeera, διαθέσιμο εδώ
  • Sri Lanka to ban burqa and close 1,000 Islamic schools, The Guardian, διαθέσιμο εδώ


 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Ελπίδα Καλαμαράκη
Ελπίδα Καλαμαράκη
Γεννημένη το 2000 στα Χανιά Κρήτης. Είναι φοιτήτρια διεθνών και ευρωπαϊκών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς από το 2018. Τρέφει μεγάλη αγάπη για τις ξένες γλώσσες, διότι μέσα από αυτές μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τον πολιτισμό της κάθε χώρας. Το μεγαλύτερό της πάθος είναι η προστασία του περιβάλλοντος, κάτι στο οποίο προσπαθεί να συνεισφέρει μέσα από εθελοντικές οργανώσεις. Όνειρο ζωής η εισαγωγή στο διπλωματικό σώμα, με όνειρο να συμβάλλει, έστω και λίγο, στην επίτευξη της παγκόσμιας ειρήνης.