11.7 C
Athens
Κυριακή, 27 Νοεμβρίου, 2022
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΝέα εποχή για την παιδεία - η ενεργοποίηση της ψηφιακής διδασκαλίας

Νέα εποχή για την παιδεία – η ενεργοποίηση της ψηφιακής διδασκαλίας


Της Κωνσταντίνας Γιαννηνάσιου,

Η κήρυξη της χώρας σε κατάσταση συναγερμού ενόψει της ραγδαίας εξάπλωσης του κορωνοϊού και στην ευρωπαϊκή ήπειρο έθεσε σύσσωμο τον κρατικό μηχανισμό σε εγρήγορση. Προκειμένου να μη βρεθεί η κυβέρνηση και η ελληνική κοινωνία προ τετελεσμένων γεγονότων, η πρώτη ανακοίνωσε μία σειρά μέτρων που κύριο στόχο έχουν τη μείωση των ρυθμών εξάπλωσης του ιού και την παροχή κινήτρων για «αυτοπεριορισμό», προστατεύοντας ο καθείς τον εαυτό του και τους γύρω του. 

Μεταξύ των μέτρων που ελήφθησαν είναι και η διακοπή της λειτουργίας όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της επικράτειας για δύο (τουλάχιστον) εβδομάδες. Οι πρώτες αντιδράσεις έδειχναν να εγείρουν πολλούς προβληματισμούς σχετικά με την πορεία του σχολικού και ακαδημαϊκού έτους. Ωστόσο, τόσο ο πρωθυπουργός όσο και η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έσπευσαν να κατευνάσουν τις ανησυχίες διαβεβαιώνοντας ότι δεν υπάρχει κίνδυνος ακύρωσης της διεξαγωγής των εξετάσεων του εκάστοτε εκπαιδευτικού ιδρύματος και, φυσικά, ούτε των πανελλαδικών εξετάσεων. Μπροστά σ’ αυτά τα νέα δεδομένα το Υπουργείο Παιδείας κλήθηκε να βρει σε άμεσο χρόνο λύσεις που θα εξασφάλιζαν την συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, προκειμένου να μη χαθεί η επαφή των μαθητών και των φοιτητών της χώρας με το αντίστοιχο μαθησιακό και ακαδημαϊκό περιβάλλον τους. Έτσι, το τεχνοκρατικό προσωπικό του αρμόδιου Υπουργείου εξέτασε τα εργαλεία και τα μέσα που κρίθηκαν απαραίτητα για την υλοποίηση της εκπαίδευσης εξ’ αποστάσεως μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. 

Η πλατφόρμα της ψηφιακής διδασκαλίας ενεργοποιήθηκε την Παρασκευή 14 Μαρτίου για τους μαθητές της Γ’ λυκείου, στους οποίους δόθηκε προτεραιότητα. Σύμφωνα με δήλωση της Υπουργού Παιδείας, τα ψηφιακά μαθήματα δε θα αντικαταστήσουν την κανονική παράδοση της ύλης, αλλά επιστρατεύοντας σύγχρονες μεθόδους παράδοση μαθημάτων σε πραγματικό χρόνο και κοινοποίηση βοηθητικού υλικού, θα αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών. Ταυτόχρονα, πολλά ΑΕΙ και ΙΕΚ με δική τους πρωτοβουλία αλλά και ώθηση από τις φοιτητικές παρατάξεις (ενδεικτικά ΠΑΣΠ, ΑΝΟΚ, ΔΑΠ) φαίνονται να αξιοποιούν το εργαλείο της τηλεδιάσκεψης για παροχή άμεσων ηλεκτρονικών μαθημάτων. 

Αυτό που μπορεί να διαπιστωθεί έπειτα από τη διευθέτηση του ζητήματος είναι ότι η αντίδραση του κρατικού μηχανισμού ήταν προοδευτική για τα δεδομένα της χώρας, αλλά σε γενικό πλαίσιο πρόκειται για μια παράμετρος που θα έπρεπε ήδη να είχε τεθεί σε εφαρμογή. Σαφώς, δεδομένης της μέχρι πρότινος ατελούς ύπαρξης της ψηφιακής διδασκαλίας σε καθολικό και πολιτικό βαθμό, η προσπάθεια της κυβέρνησης θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αξιόλογη. Ακολουθώντας, όμως, τις τεχνολογικές εξελίξεις και προδιαγραφές και δεδομένου ότι η ψηφιακή διδασκαλία αποτελεί πραγματικότητα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες ως εναλλακτική μορφή εκπαίδευσης, όταν οι εκπαιδευόμενοι αντιμετωπίζουν αντικειμενικά εμπόδια, ο κρατικός μηχανισμός φάνηκε στον τομέα αυτό παρωχημένος.  

Κλείνοντας, θα ήταν προσοδοφόρο, εισερχόμενοι σε τέτοιας δυσκολίας και κρισιμότητας καταστάσεις, να υπάρξουν προβληματισμοί σχετικά με τον τεχνολογικό εξοπλισμό του κράτους. Οι εξωτερικοί και μη ελεγχόμενοι παράγοντες που μπορούν και επηρεάζουν τους ρυθμούς της κοινωνίας σε αυτό το βαθμό, απαιτούν την πρόβλεψή τους και όχι απλώς την άμεση αντίδραση. Είναι καιρός το ελληνικό κράτος να αποκτήσει και να τελειοποιήσει όλα εκείνα τα τεχνολογικά εφόδια που κρίνονται απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία των βασικών αξόνων της κοινωνίας, ώστε λειτουργίες παιδείας και υγείας να μην κωλύονται, όταν για τον εκάστοτε λόγο δεν είναι εφικτή η φυσική και άμεση παρουσία των ανθρώπων στους αντίστοιχους χώρους.


TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνα Γιαννηνάσιου
Γεννημένη το 2000 στη Γερμανία και μεγαλωμένη στα Τρίκαλα. Είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών της πολιτικής κατεύθυνσης στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έχει παρακολουθήσει πλήθος συνεδρίων εγχώριας και διεθνούς πολιτικής και είναι ενεργή σε διαδικασίες προσομοιώσεων.