Του Γιώργου Ναθαναήλ,

Ο Αριστείδης Μωραϊτίνης γεννήθηκε στην Αίγινα το 1891 και εισήχθη το 1906 στη σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Έλαβε μέρος στους Βαλκανικούς πολέμους. Η προσφορά του Μωραϊτίνη στον ελληνικό στρατό ήταν σημαντική διότι βοήθησε στο να συνεργαστούν η αεροπορία με το ναυτικό. Πιο συγκεκριμένα, μετά τη ναυμαχία της Έλλης, στις 24 Ιανουαρίου ο Μωραϊτίνης ως παρατηρητής και ο Μουτούσης ως χειριστής μετά από διαταγή του διοικητή της βάσης του Μούδρου στη Λήμνο, πέταξαν με το υδροπλάνο Maurice Farman MF.7 πάνω από τον Ελλήσποντο και την Καλλίπολη για να δουν τις τουρκικές ναυτικές δυνάμεις στη βάση του Ναγαρά. Η αποστολή ξεκίνησε νωρίς το πρωί και στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, αφού ο Μωραϊτίνης αναγνώρισε το θωρηκτό «Χαϊρεδίν Μπαρμπαρόσσα», τρία τορπιλοβόλα, 7 αντιτορπιλικά και ένα πλοίο, που επισκευαζόταν λόγω σημαντικών ζημιών.

Το ελληνικό αεροσκάφος δεχόταν πυρά από τα τουρκικά πολυβολεία αλλά δεν καταρρίφθηκε. Ο Μωραϊτίνης έριξε 4 αυτοσχέδιες βόμβες και προκάλεσε ζημιές σε κάποια μικρά πλοία, που ήταν στην προβλήτα της βάσης.

Το υδροπλάνο στο γυρισμό του προς της Λήμνο αναγκάστηκε να προσθαλασσωθεί. Αυτό συνέβη στα νοτιοδυτικά της Ίμβρου, όπου έσπευσε το αντιτορπιλικό «Βέλος». Η επιχείρηση ολοκληρώθηκε στις 15:30 το μεσημέρι και έτσι η πρώτη διεθνώς επιχείρηση συνεργασίας αεροπορίας και ναυτικού στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία.

Μετά από αυτό ιδρύθηκε στην Ελλάδα Ναυτική Αεροπορική Υπηρεσία, η οποία απέκτησε 7 υδροπλάνα και οι πιλότοι της εκπαιδεύτηκαν από Βρετανούς. Όλα αυτά σταμάτησαν με την αρχή του Μεγάλου Πολέμου. Ο Μωραϊτίνης ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του τον Οκτώβριο του 1914.

Τον Σεπτέμβριο του 1916 ξεσπά το Κίνημα της Εθνικής Άμυνας με αρχηγό τον Ελευθέριο Βενιζέλο και ο Μωραϊτίνης τάσσεται με το μέρος του, όπως και όλη σχεδόν η Ναυτική Αεροπορική Υπηρεσία. Αναλαμβάνει τη διοίκηση της Υπηρεσίας, αφού πρώτα προωθήθηκε στη Θάσο και τη Λήμνο. Εκεί η Υπηρεσία είχε τη στήριξη της 2ης πτέρυγας του Βρετανικού ναυτικού.

Ο Μωραϊτίνης ανέλαβε σημαντική δράση στο Μακεδονικό μέτωπο, ένα εν πολλοίς άγνωστο μέτωπο του πολέμου για το ευρύ κοινό. Είχε αναλάβει την εκπαίδευση των πιλότων και συμμετείχε σε επιχειρήσεις πάνω από την κατεχόμενη Δυτική Μακεδονία και Θράκη εναντίον των γερμανο-βουλγαρικών στρατευμάτων. Μάλιστα βομβάρδισε το αεροδρόμιο του Ζέρεβιτς στη Δράμα.

Ο Άσσος της Μεσογείου συμμετείχε σε πολλές ακόμη επιχειρήσεις και προσέφερε πολλά στη χώρα στα χρόνια που πολεμά για την επέκτασή της. Σκοτώθηκε στις 22 Δεκεμβρίου 1918 όταν το αεροπλάνο του κατέπεσε κοντά στον Όλυμπο λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ταξίδι του προς την Αθήνα. Υπάρχει η άποψη πως το αεροσκάφος μπορεί να κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ του Πηλίου και της Κασσάνδρας. Όπως και να ‘χει η απώλεια του θεωρήθηκε εθνική απώλεια.


Γιώργος Ναθαναήλ

Γεννημένος το 1999 και μεγαλωμένος στη Βέροια. Απόφοιτος Γενικού Ενιαίου Λυκείου. Είναι φοιτητής του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ. Αρθρογραφεί για την αρχαιότητα, ελληνική και ρωμαϊκή, την μεσαιωνική και βυζαντινή Ιστορία και διετέλεσε αρχισυντάκτης στην ομώνυμη κατηγορία του OffLine Post για έξι μήνες (Ιούλιος-Δεκέμβριος 2019). «Μία ψυχή δε μπορεί να δει το ωραίο αν δεν είναι η ίδια ωραία».