Του Κωνσταντίνου Σγούρα,

Το κρίσιμο σχέδιο του Xi Jinping πήρε μια ώθηση όταν η Ιταλία έγινε η πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή χώρα που θα συνεργαστεί άμεσα με την Κίνα. Τι ήταν πίσω από την απόφαση της Ιταλίας και τι θα σήμαινε για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες;

Ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping ολοκλήρωσε την επίσκεψη του στην Ευρώπη με σκοπό την προωθήσει του εμπορικού σχεδίου Belt and Road (BRI), το οποίο σκοπεύει στην ενίσχυση της γεωπολιτικής επιρροής της Κίνας. Καθώς η Ρώμη και το Πεκίνο υπέγραψαν την συμφωνία για τη ΒΙΒ, αρκετοί ευρωπαϊοι ηγέτες εξέφρασαν την ανησυχία τους για την δυνατότητα της συμφωνίας να προκαλέσει διαίρεση μεταξύ των εθνικών συμφερόντων των Ευρωπαϊκών κρατών.

Η Συμφωνία

Κατά τη διάρκεια της πρώτης επίσκεψης του Xi, στη Ρώμη, οι Κινέζοι και οι Ιταλοί ηγέτες υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης που σηματοδοτεί τη συμμετοχή της Ιταλίας στην νέα συμφωνία.

Η BRI, αποτελεί μια κρατική επενδυτική προσπάθεια που επιδιώκει να επεκτείνει τις κινεζικές υποδομές σύνδεσης σε όλη την Ασία, την Αφρική, την Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική.

Συνολικά, οι Κινέζοι επενδυτές υπέγραψαν είκοσι εννέα ξεχωριστές συμφωνίες συνολικού ύψους $2,8 δισεκατομμυρίων. Συγκεκριμένα, συμφώνησαν να επενδύσουν σε λιμενικές υποδομές στην Τεργέστη, τη Γένοβα και στο Παλέρμο, οι οποίες θα μπορούσαν να επιταχύνουν την πρόσβαση Κινεζικών αγαθών στην Ευρωπαϊκή αγορά. Η υπογραφή της Ιταλίας σηματοδοτεί μια καμπή – είναι το πρώτο έθνος της ομάδας των επτά (G7) και το μεγαλύτερο μέλος της ΕΕ που δέχεται τα κεφάλαια της BRI. Ο πρόεδρος Xi επισκέφθηκε αργότερα την Γαλλία, όπου συμφώνησε την αγορά αεροσκαφών της Airbus. Επίσης, το Μονακό, το οποίο συμφώνησε να επιτρέψει στην κινεζική τηλεπικοινωνιακή γίγαντα Huawei να αναπτύξει το δίκτυό της 5G.

Οι προσδοκίες των δύο κρατών

Για τη Ρώμη, η BRI προσφέρει μια ευκαιρία να βοηθήσει μια αδύναμη οικονομία μέσω των Κινεζικών επενδύσεων και της επέκτασης του εμπορίου. Οι Ιταλοί υποστηρικτές της BRI, συμπεριλαμβανομένου του Ιταλού πρωθυπουργού Giuseppe Conte, αντιλαμβάνονται τις νέες επενδύσεις ως ένα γεωπολιτικό εργαλείο που θα ενισχύσει τους διμερείς δεσμούς.

Για το Πεκίνο, οι ιταλικοί λιμένες προσφέρουν ευνοϊκούς όρους εμπορίου και ταχύτερη πρόσβαση στις αγορές της Ε.Ε. Για παράδειγμα, το λιμάνι της Τεργέστης διαθέτει απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη και μια μοναδική απαλλαγή από δασμούς.

Ε.Ε και ΗΠΑ ανησυχούν

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες ανησυχούν όλο και περισσότερο για τις συνέπειες των κινεζικών επενδύσεων στην εθνική ασφάλεια. Οι κινεζικές προσφορές για επενδύσεις σε κρίσιμους τομείς όπως οι λιμένες, η ενέργεια, η τεχνολογία και η γεωργία προκαλούν ανησυχία και οι αξιωματούχοι προειδοποιούν ότι η δυνατότητα των κινεζικών επιχειρήσεων να αναπτύξουν δίκτυα τηλεπικοινωνιών θα μπορούσε να δώσει στο Πεκίνο τη δυνατότητα να διακόψει ή να κατασκοπεύσει τις ευρωπαϊκές επικοινωνίες.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των ΗΠΑ ανησυχούν επίσης. Η κυβέρνηση Trump άσκησε πίεση κατά της απόφασης της Ιταλίας και προτρέπει έντονα τις χώρες της Ε,Ε να απαγορεύσουν τις κινεζικές επενδύσεις σε υποδομές 5G και άλλες τηλεπικοινωνίες.


Κωνσταντίνος Σγούρας

Γεννήθηκε το 1992 στην Πάτρα. Από το 2009 ζει στο Σίδνεϋ της Αυστραλίας με την οικογένεια του. Είναι ενεργό μέλος της ελληνικής παροικίας, όπως επίσης και της φοιτητικής κοινότητας της Νέας Νότιας Ουαλίας. Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα εθνικά ζητήματα της Ελλάδος και για γεωπολιτικές εξελίξεις που αφορούν την παγκόσμια σταθερότητα και ειρήνη. Είναι κάτοχος διπλώματος Διοίκησης Επιχειρήσεων, ενώ βρίσκεται στο 4ο έτος του πτυχίου Πολιτικών Επιστημών στο Macquarie University. Κατά την διάρκεια της πρακτικής του εξάσκησης για το Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδος, υπήρξε Εκτελεστικός Βοηθός στο Γραφείο της Ελληνίδας Επιτρόπου Εμπορίου στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδος του Σίδνεϋ, επί καθηκόντων που περιλάμβαναν την Αυστραλία και την Νέα Ζηλανδία.