Του Μάριου Μώρου,

Με 10 υποψηφιότητητες στα 91α βραβεία Oscar, η ταινία Roma έκανε ιστορία ως το πρώτο προϊόν πλατφόρμας streaming υποψήφιο για βραβείο καλύτερης εικόνας. Η μεγάλη αυτή παραγωγή απέσπασε, εν τέλει, 3 βραβεία στη φετινή απονομή, πυροδοτώντας συζητήσεις για απονομές βραβείων σε ταινίες της streaming τηλεόρασης.

Αν κάποιος αντέδρασε αρνητικά στη θέα του Alfonso Cuaron να κερδίζει Oscar για ταινία του Netflix, αυτός σίγουρα ήταν ο Steven Spielberg. O Αμερικανός κινηματογραφιστής, όπως ανακοινώθηκε μέρες μετά την απονομή βραβείων της Ακαδημίας, θα παρουσιάσει σε συνάντηση της κριτικής επιτροπή, τον Απρίλιο, μια σημαντική τροποποίηση στις προϋποθέσεις για τα Oscars.

Η εν λόγω τροποποίηση, θα αποτρέπει τις παραγωγές του Netflix από τα να αναγνωριστούν από τα πολυπόθητα χρυσά αγαλματίδια, και στις 24 υπάρχουσες κατηγορίες. Να σημειωθεί, στο σημείο αυτό, ότι ενώ το Roma είναι παραγωγή του Netflix, ήταν επίσης διαθέσιμη σε κινηματογράφους για τρεις βδομάδες και, συνεπώς, δεν παραβιάζει σχετικούς κανόνες των Oscars. Επιπλέον, τα βραβεία δεν αναφέρονται  σε αποκλειστική κυκλοφορία ταινιών σε κινηματογράφους, ούτε προαπαιτούν συγκεκριμένα ποσοστά κέρδους από τις παραγωγές.

Το Roma πληροί όλες τις προϋποθέσεις και έτσι και κέρδισε τις 10 υποψηφιότητες. Αυτό, όμως, έπεται να αλλάξει αν περάσει η πρόταση του Spielberg, επηρεάζοντας πολλές υπηρεσίες streaming. Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, οι σκηνοθέτες που το τελευταίο δίαστημα κλείνουν συμβόλαια για ταινίες σε streaming τηλεόραση.

Είναι άγνωστος (ή μάλλον αβάσιμος) ο λόγος πίσω από την επιθυμία του Spielberg να εμποδίσει ταινίες από το να συμμετέχουν σε απονομές βραβείων για…ταινίες. Το Netflix δεν συρρικνώνει σε καμία περίπτωση τη βιομηχανία του κινηματογράφου, ειδικά όταν το 2018 έσπασε ρεκόρ σε πωλήσεις εισιτηρίων και αρκετές ταινίες έκαναν θραύση σε παγκόσμια κλίμακα. Οι δύο διαφορετικές πλατφορμές προβολής ταινίων φαίνεται όχι μόνο να συνυπάρχουν συγχρόνως, αλλά και να θριαμβευούν και να καινοτομούν σε διαφορετικά επίπεδα.

Το ίδιο το Netflix, στον επίσημό του λογαριασμό στο Twitter που αφορά τις ταινίες (Netflix Film), σχολίασε το ζήτημα αυτό. Στην ανάρτησή του, το Netflix αναφέρθηκε στη σημασία της οικονομικής προσβασιμότητας σε ταινίες και της προσβασιμότητας ανεξαρτήτως γεωγραφικής περιοχής, της διαθεσιμότητας μιας ταινίας σε όλον τον κόσμο κατά την κυκλοφορία της και νέους δίαυλους επικοινωνίας για τους καλλιτέχνες. Όλα αυτά καταφέρνει και τα συνδυάζει το Netflix, με τεράστια εμπορική επιτυχία, και γιατί όχι, με θετικές κριτικές και βραβεία.


Μάριος Μώρος

Γεννήθηκε το 1998 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της Σχολής Μωραΐτη και σπουδάζει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού. Δραστηριοποιείται εθελοντικά σε πολιτιστικά και μη δρώμενα. Όντας στη σφαίρα αυτή, αρθρογραφεί για τα πολιτισμικά και έχει διατελέσει αρχισυντάκτης στο τμήμα του Ελεύθερου για το OffLine Post.