26.4 C
Athens
Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΠολιτικήΓνώμηΜεταφορικό Ισοδύναμο: Προβλήματα και ένα παρ' ολίγον σκάνδαλο!

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Προβλήματα και ένα παρ’ ολίγον σκάνδαλο!


Του Γιώργου Γιαννούλη,

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα μέτρο που θεσπίστηκε το 2018 από τον αείμνηστο τότε Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριο Σαντορινιό. Είναι ένα μέτρο σημαντικό για τους νησιώτες και τις νησιώτισσες, αφού βοηθά οικονομικά εξισώνοντας το θαλάσσιο κόστος μεταφορών με το αντίστοιχο χερσαίο. Αφορά επίσης και το ιατρικό και εκπαιδευτικό προσωπικό που υπηρετεί σε νησιά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με έδρα σε νησί. Δηλαδή, η λογική είναι ότι το τελικό κόστος για τον καθένα/καθεμιά στο εισιτήριο είναι αυτό που θα πλήρωνε αν γινόταν η μετακίνηση στη στεριά, δηλαδή πολύ λιγότερο.

Κι ενώ μέχρι το 2020 καταβαλλόταν κάθε μήνα για τους επιβάτες, άρχισαν τα προβλήματα. Βέβαια, υποστηρίζεται ότι πλέον τα νησιά είναι περισσότερα και ο προϋπολογισμός της δράσης μεγαλύτερος. Οι μήνες των καθυστερήσεων αυξάνονταν, όπως και τα παράπονα από πολίτες. Η τελευταία καταβολή έγινε τον Ιούνιο του 2025 και αφορούσε το διάστημα από την 1η Ιανουαρίου 2024 μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου 2024. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, παρουσίασε ήδη από τον Μάιο την ενεργοποίηση του συγκεκριμένου μέτρου, καθώς φέτος δεν είχε γίνει καμιά καταβολή, με το ποσό των 42 εκατομμυρίων ευρώ σε 400.000 νησιώτες και νησιώτισσες. Σύμφωνα με δελτίο τύπου, από τον Υφυπουργό Ναυτιλίας, Στέφανο Γκίκα, μαθαίνουμε ότι από το παραπάνω ποσό, τα 9 εκατομμύρια αφορούν την καταβολή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου των Επιχειρήσεων, που αφορά το Β΄ εξάμηνο του 2022. Ταυτόχρονα γίνονται έλεγχοι για να διασφαλιστεί η ορθή διαχείριση των ποσών.

Πηγή εικόνας: powergame.gr Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ / EUROKINISSI

Κι εδώ φθάνουμε στο παρ’ ολίγον σκάνδαλο. Ο προηγούμενος Υφυπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Παππάς, είχε αναφερθεί αρκετές φορές σε ατασθαλίες που εντόπιζε ανά καιρούς στους ελέγχους ως προς τα τιμολόγια των επιχειρήσεων. Τώρα αποκαλύπτεται ότι κάποιοι προσπάθησαν να στήσουν ένα νέο κύκλωμα «ΟΠΕΚΕΠΕ» στο Μεταφορικό Ισοδύναμο, με σκοπό να πάρουν χρήματα που δεν δικαιούνται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μέσω της δράσης αυτής, σε βάρος των πολιτών.

Συγκεκριμένα, όταν ανέλαβε τη θέση του Υφυπουργού ο Γιάννης Παππάς, το καλοκαίρι του 2023, εντόπισε ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά και έπραξε τα δέοντα, πετυχαίνοντας εν τέλει να μπλοκάρει τα ύποπτα ΑΦΜ. Ο κ. Παππάς, μόλις τοποθετήθηκε, ζήτησε τα στοιχεία για το μεταφορικό ισοδύναμο, δηλαδή την επιδότηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ενώ στην ΚΥΑ για το 2023, το ποσό που προβλέπονταν ήταν 80 εκατ. ευρώ (40 εκατ. για ιδιώτες, 35 εκατ. για επιχειρήσεις και κάτι λιγότερο από 5 εκατ. ευρώ για τα άγονα νησιά), για το δεύτερο εξάμηνο του 2022, από τα 80 εκατ. ανεβαίνουμε στα 135 εκατ. ευρώ, χωρίς καν να έχει κλείσει ο κατάλογος των αιτήσεων. Αμέσως, ενημερώνει τον τότε Υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, και αρμοδίως το Μέγαρο Μαξίμου. Αφού πήρε την έγκριση για ελέγχους, ενημερώνει τον εισαγγελέα και ξεκινά η έρευνα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ενώ τα προηγούμενα τα ΑΦΜ που εμφανίζονταν για τους δικαιούχους ήταν 3.000, το Β’ εξάμηνο του 2023, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία των αιτήσεων, τα ΑΦΜ έφθασαν τις 11.000. Πάλι βλέπουμε τα περισσότερα να προέρχονται από την Κρήτη και να είναι πλαστά, όπως έγινε στον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Πηγή εικόνας: cnn.gr Φωτογράφος και Δικαιώματα χρήσης: ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ / EUROKINISSI

Πάντως, μετά τους ελέγχους από τα 11.000 ΑΦΜ, τα 8.000 εξαφανίστηκαν. Κάτι που δείχνει ότι οι έλεγχοι είναι απαραίτητοι και πρέπει να γίνονται λεπτομερώς για να μην καταλήγουν τα χρήματα των πολιτών σε απατεώνες. Το Δημόσιο γλίτωσε τουλάχιστον 40 εκατομμύρια ευρώ ακριβώς λόγω των ελέγχων, οι οποίοι συνεχίζονται. Επίσης, η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας αναμένεται να προχωρήσει σε έρευνα και για το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Όπως φαίνεται, κάποιοι πήγαν να στήσουν κι άλλο κύκλωμα. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι οι έλεγχοι είναι επιβεβλημένοι σε κάθε επίπεδο. Και δυστυχώς, προκαλούνται και αυτές οι γνωστές μεγάλες καθυστερήσεις στους πραγματικούς δικαιούχους. Θα μπορούσε να γίνει αλλιώς; Ίσως, αν αξιοποιηθούν σωστά όλα τα εργαλεία της τεχνολογίας και εξαντληθούν οι δυνατότητες. Αναμένουμε… Για το καλό των κατοίκων των νησιών μας!


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΗΓΗ
  • Τα τρωκτικά της Κρήτης έστησαν «ληστεία αλά ΟΠΕΚΕΠΕ» και στο υπουργείο Ναυτιλίας, ieidiseis.gr, διαθέσιμο εδώ

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Γιώργος Γιαννούλης, Β' Αρχισυντάκτης Πολιτικού
Γιώργος Γιαννούλης, Β' Αρχισυντάκτης Πολιτικού
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Του αρέσουν οι προσομοιώσεις πολιτικών θεμάτων και έχει συμμετάσχει στη «Βουλή των Εφήβων» τον Ιούλιο του 2017 και στο «European Youth Event» τον Οκτώβριο του 2021. Επίσης, ήταν υποψήφιος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων το 2018. Έχει κάνει Πρακτική Άσκηση στη Βουλή των Ελλήνων και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά. Μέσα στα ενδιαφέροντά του είναι ζητήματα πολιτικής, νομικής και κοινωνικής φύσεως, και ασχολείται παρακολουθώντας, διαβάζοντας και σχολιάζοντας.