30.3 C
Athens
Σάββατο, 24 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΔιαμαρτυρίες κατά του Ισραήλ: Όταν η πολιτικοποίηση κρατά μικρόφωνο

Διαμαρτυρίες κατά του Ισραήλ: Όταν η πολιτικοποίηση κρατά μικρόφωνο


Της Παναγιώτας Σιαμπάκου, 

Ο διαχρονικός μουσικός διαγωνισμός της Eurovision αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες και πιο φημισμένες διοργανώσεις που λαμβάνουν χώρα κάθε χρόνο την περίοδο του Μαΐου, έχοντας ως έκδηλο στόχο την προώθηση της τέχνης, της μουσικής, του τραγουδιού και των καλλιτεχνών της εκάστοτε χώρας, που κατέχουν ρόλο εκπροσώπου, στη βάση μίας υγιούς καλλιτεχνικής διαγωνιστικής διαδικασίας. Που ακριβώς κρύβονται οι πολιτικές σκοπιμότητες και ποιες είναι οι έμμεσες παρεμβάσεις της διοργάνωσης σε θέματα που άπτονται των διεθνών πολιτικών δεδομένων;

Με αφορμή τις έντονες αντιδράσεις του κοινού, των μουσικών επιτροπών και των παρουσιαστών των εθνικών ραδιοτηλεοράσεων, επανήλθε για δεύτερη συνεχόμενη χρόνια στο προσκήνιο το ζήτημα της συμμετοχής του Ισραήλ στον διαγωνισμό, αποτελώντας την χώρα που διαπράττει μία από τις πιο αιματηρές και πολύνεκρες γενοκτονίες στην παγκόσμια ιστορία σε βάρος του παλαιστινιακού λαού. Οι αδιάκοπες στρατιωτικές επιθέσεις στη Λωρίδα της Γάζας έχουν σπείρει το φόβο και τον τρόμο σκοτώνοντας αμάχους, παιδιά, γυναίκες και άνδρες. Ο αριθμός των θυμάτων ανέρχεται στους 53.000, εκ των οποίων περίπου οι 17.000 είναι παιδία και βρέφη!

Δεδομένων των εν λόγω συνθηκών, η ανενόχλητη συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό της Eurovision, έχει προκαλέσει πληθώρα αρνητικών αντιδράσεων, ιδίως μετά και τον αποκλεισμό της Ρωσίας, έπειτα από την επίθεσή της στην Ουκρανία. Η ίδια τακτική αποκλεισμού θεωρήθηκε πως θα εφαρμοστεί και για το Ισραήλ, το οποίο έχει πραγματοποιήσει δεκάδες πολεμικές επιχειρήσεις στην περιοχή της Γάζας, έχει αποκλείσει την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας στους κατοίκους του θύλακα, εκμεταλλευόμενος τον αποκλεισμό ειδών πρώτης ανάγκης ως το πλέον ισχυρότερο «πολεμικό όπλο», εξασθενώντας σωματικά και ψυχολογικά τους παλαιστίνιους, ανάμεσά τους χιλιάδες παιδιά, τα οποία κινδυνεύουν να χάσουν τη ζωή τους από τον υποσιτισμό.

Και ενώ η κατάσταση παραμένει ως τέτοια, η συμμετοχή του Ισραήλ στη Eurovision αναζωπυρώνει την ήδη υπάρχουσα τεταμένη κατάσταση, προκαλώντας πληθώρα αρνητικών σχολίων και αντιδράσεων. Η διοργανώτρια αρχή της Eurovision, η EBU (European Broadcasting Union), δεν έκανε ποτέ λόγο για πιθανή αποπομπή του Ισραήλ από τον διαγωνισμό, ακόμη και μετά τις έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν την περσινή χρονιά. Αντιθέτως, παρουσιάζονται βάσιμες κατηγορίες σε βάρος της διοργάνωσης, περί εξαπόλυσης πολιτικής προπαγάνδας, αφανούς υποστήριξης και προβολής του Ισραήλ μέσω της εκπροσώπου του, καθώς και τήρησης μίας σειράς «κανονισμών», οι οποίοι εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο της δήθεν μη περαιτέρω πολιτικοποίησης του διαγωνισμού.

Πηγή εικόνας: Pexels/Δικαιώματα χρήσης: Pixabay

Όπως φανερώνεται από αναρτημένα βίντεο, φωτογραφίες και αναμεταδόσεις ορισμένων χωρών, οι αποδοκιμασίες του κοινού κατά του Ισραήλ, λάμβαναν χώρα σε καθημερινή βάση στη διάρκεια των ημερών στη Βασιλεία, την πόλη της Ελβετίας που φιλοξένησε φέτος την Eurovision, καθώς πολλοί ήταν εκείνοι που ύψωναν σημαίες της Παλαιστίνης την στιγμή εμφάνισης της ομάδας του Ισραήλ, έντονες αποδοκιμασίες, φωνές και συνθήματα υπέρ της παύσης πυρός στη Γάζα ακούγονταν κατά μήκος του σταδίου όταν διαγωνιζόταν η Ισραηλινή ομάδα, επιδιώκοντας την σύσταση άμεσων διαμαρτυριών για την ανενόχλητη συμμετοχή και κατ’ επέκταση προβολή του Ισραήλ.

Το Ισραήλ, μάλιστα, πέραν της επιτρεπόμενης συμμετοχής του στη φετινή Eurovision, επιχείρησε και πραγματοποίησε τεράστια εκστρατεία, προκειμένου να ψηφιστεί από το κοινό, θέτοντας ως στόχο την απόκτηση μίας φαινομενικής υποστήριξης, καταρχάς του τραγουδιού που εκπροσωπούσε τη χώρα και κατ’ επέκταση των πολιτικών αυτής, προκειμένου να αποκτήσει «συμμάχους» και να κατευνάσει τις αντιδράσεις του κόσμου. Η προπαγάνδα φάνηκε να πετυχαίνει, καθώς με ανεξήγητο τρόπο το Ισραήλ τερμάτισε πρώτο στο televoting, συλλέγοντας τις περισσότερες ψήφους από το κοινό, από ένα κοινό που επιβεβαίωνε την αντίθεσή του στις Ισραηλινές πολιτικές και προπάντων την παρουσία του στον διαγωνισμό. Χώρες όπως η Ισπανία και το Βέλγιο κάνουν λόγω για χειραγώγηση της ψηφοφορίας, ενώ έσπευσαν να εξαπολύσουν καταγγελίες περί εξυπηρέτησης πολιτικών σκοπιμοτήτων μέσω του διαγωνισμού.

Ο κοινωνικός αναβρασμός κρίθηκε εντονότατος με δεκάδες χώρες να οργανώνουν διαδηλώσεις κατά των Ισραηλινών πολιτικών, επιδιώκοντας να προασπίσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα του παλαιστινιακού λαού, τα οποία καταπατώνται σε συστηματική βάση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αντίδρασης κατά των απάνθρωπων επιχειρήσεων του Ισραήλ, η χώρα της Ολλανδίας κατέθεσε πρόταση, σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών, αναφορικά με την αναθεώρηση των εμπορικών σχέσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ισραήλ, καταδικάζοντας κατά αυτόν τον τρόπο τα φρικαλέα εγκλήματα που διαπράττει και εκφράζοντας σαφή αντίθεση στην τακτική παρεμπόδισης ανθρωπιστικής βοήθειας. Την εν λόγω πρόταση συνυπέγραψαν 22 χώρες της ΕΕ και η Μεγάλη Βρετανία, προκειμένου να ασκήσουν πολιτική πίεση στο Ισραήλ.

Η Ελλάδα ανήκει στη μειοψηφία των χωρών που αρνήθηκαν να υπογράψουν, με την ελληνική κυβέρνηση να αναφέρει πως πρόκειται για πρωτοβουλία μεμονωμένων κρατών και όχι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνεπώς δεν την στηρίζει. Οι αντιδράσεις που προκάλεσε η απόρριψη της πρότασης είναι καταιγιστικές, τόσο από την πλευρά της αντιπολίτευσης, όσο και από πλευράς της ελληνικής κοινωνίας, καθώς η διατήρηση αυτής της στάσης απέναντι στο Ισραήλ καθιστά την Ελλάδα εν δυνάμει σύμμαχο και υποστηρικτή των δολοφονικών επιχειρήσεων της ισραηλινής πλευράς, ενώ την ίδια στιγμή διοργανώνονται διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα της χώρας, μέσω των οποίων εκφράζεται έντονη αντίθεση στις ισραηλινές πολιτικές και υποστηρίζεται η απελευθέρωση της Παλαιστίνης από τον απάνθρωπο ζυγό.

Η πυροδότηση του θέματος μέσω ενός «αποπολιτικοποιημένου» διαγωνισμού φανερώνει, αν μη τι άλλο, το ακριβώς αντίθετο, την πλήρη πολιτικοποίηση της Eurovision και την ύπαρξη πολιτικών σκοπιμοτήτων που υποβόσκουν. Η πρόκληση πολιτικής αντιπαράθεσης αρχικά στο επίπεδο της επιτρεπόμενης συμμετοχής του Ισραήλ και κατ’ επέκταση της έμμεσης ανοχής στις δολοφονικές πρακτικές της χώρας, αποτέλεσε άλλη μία αφορμή και όχι την αιτία ξεσπάσματος κατά των ισραηλινών πρακτικών. Ωστόσο δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε το γεγονός ότι η Eurovision αποτελεί μία κατεξοχήν πολιτικοποιημένη διαγωνιστική διαδικασία, μέσω της οποίας εκφράζονται απόψεις, εξυπηρετούνται συμφέροντα, προκαλούνται αντιδράσεις και επηρεάζονται εξελίξεις.


ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 
  • Σύνταγμα: Πλήθος στη συγκέντρωση αλληλεγγύης στην Παλαιστίνη – Να σταματήσει η γενοκτονία στην Γάζα, documentonews.gr, διαθέσιμο εδώ
  • Η αντιπολίτευση πιέζει Μητσοτάκη για την άρνηση υπογραφής κειμένου, newsbomb.gr, διαθέσιμο εδώ 

 

TA ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Παναγιώτα Σιαμπάκου
Παναγιώτα Σιαμπάκου
Γεννημένη το 2003 στη Θεσσαλονίκη, τελειόφοιτη φοιτήτρια του τμήματος Πολιτικών Επιστημών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ενδιαφέρεται για τον τομέα της δημοσιογραφίας και της παραγωγής λόγου και σκέψης. Ασχολείται ενεργά με θέματα πολιτικής ψυχολογίας ως κλάδο του αντικειμένου της σχολής της, μιλάει αγγλικά και σε πρωταρχικό επίπεδο ισπανικά. Παράλληλα, εργάζεται ενώ στον ελεύθερό της χρόνο ασχολείται με την ανάγνωση βιβλίων ποικίλων ειδών και σωματικής άσκησης. Τέλος, απολαμβάνει στο έπακρο τον χρόνο με τους κοντινούς της ανθρώπους.